دنیای اقتصاد: اواخر دی امسال بود که حصر صنعت هوایی ایران شکسته شد و بالاخره نخستین هواپیمای نو در آستانه یک سالگی برجام پس از حدود ۴۰ سال در تهران به زمین نشست. ایرباس A۳۲۱ که اولین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از شرکت اروپایی ایرباس به شمار می‌رفت، در کاتالوگ ارزشی معادل ۱۱۵ میلیون دلار دارد.

به باور کارشناسان، نوسازی ناوگان هوایی کشور آثاری به‌دنبال خواهد داشت؛ توسعه گردشگری، ارزآوری از طریق ترانزیت مسافر و کالا، توسعه صادرات غیرنفتی کالا و بار، درآمدزایی از طریق توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی مانند free shop و دریافت سهم بیشتر از پروازهای خارجی (در حال حاضر ایرانی‌ها سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار از طریق ایرلاین‌های خارجی سفر می‌کنند که با خرید هواپیما، بخشی از این پول می‌تواند به اقتصاد کشور بازگردد) و اشتغال‌زایی از مواردی است که به‌دنبال خرید ۲۰۰ فروند هواپیما محقق خواهد شد.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از اضافه شدن ایرباس A۳۲۱ به ناوگان هوایی کشور، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امروز دومین هواپیمای پسابرجامی وارد فرودگاه مهرآباد تهران می‌شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هواپیمای ایرباس ۲۰۰-۳۳۰ به رجیستری EP-IJA امروز فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک خواهد کرد. این هواپیما هشت صبح امروز با شماره پرواز IRA۳۳۰ وارد فرودگاه مهرآباد می‌شود.

نوسازی ناوگان هوایی در حالی با ورود نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده کلید خورد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود نخستین ایرباس خریداری شده اعلام کرد: در این قرارداد ایرباس متعهد شده است ۲ فروند هواپیمای A ۳۳۰ را نیز امسال به ایران ایر تحویل دهد، وعده‌ای که در آستانه پایان سال ۱۳۹۵ محقق شد. از سوی دیگر براساس قرارداد منعقده با ایرباس، قرار است ۷ فروند هواپیمای A۳۲۱ در سال ۱۳۹۶ به ایران‌ایر تحویل داده ‌شود.