گروه بنگاه‌ها: صنعت غذا نیازمند اصلاح ساختارها و ماشین‌آلات بسته‎بندی مدرن است و رفع این مشکلات هم، سرمایه‌گذاری‌های سنگین می‌خواهد که بدون کمک بانک‌ها مقدور نیست.

مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف در نشست خبری که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی «ایران آگروفود ۲۰۱۷» برگزار شد، با بیان اینکه صنعت غذا در ایران خصوصی‌ترین صنعت است، گفت: دولت باید نقش خودش را در این زمینه کاهش دهد و اختیارات بیشتری برای بخش خصوصی قائل شود؛ چراکه هر چه بخش خصوصی نقش بیشتری داشته آن صنعت موفق‌تر بوده است. رئیس هیات‌مدیره صنایع غذایی گلها درباره وضعیت صادرات مواد غذایی ایران گفت: پس از برجام با رفع مشکلات در گشایش‌های اعتباری و کاهش موانع گمرکی، صادرات مواد غذایی روند خوبی را در پیش گرفته است.

برجام اثرات مثبتی در بازار داخلی و خارجی محصولات و صنایع غذایی داشته است به‌گونه‌ای که در زمان تحریم‌ها تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان که از خارج باید وارد می‌شد با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند اما پس از امضای برجام نه‌تنها این مشکل برطرف شد بلکه قیمت و کیفیت این مواد مورد نیاز صنایع افزایش بیشتری پیدا کرد؛ چراکه بازارهای جهانی به روی ما باز شد و قدرت انتخاب بیشتری داشتیم و این عامل سبب شد تا رقابت در بازار افزایش پیدا کند. وی افزود: صادرات مواد غذایی ایران به کشورهایی چون روسیه که مورد تحریم جهانی قرار گرفته است، وضعیت خوبی دارد و با توجه به مشکلات سیاسی میان این کشور و ترکیه اکنون زمان مناسبی برای بهره‌مندی بازرگانان ایرانی از بازار بکر روسیه است. این تولیدکننده موادغذایی توصیه کرد: بازرگانان برای ورود به بازار کشورهایی مانند روسیه و گرجستان در صورت رعایت استانداردهای لازم و کیفیت محصول می‌توانند به راحتی محصولات غذایی خود را به این کشورها صادر کنند.