رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با اشاره به کیفیت پایین آرد در تولید نان، اظهار کرد: درحال‌حاضر سه نوع گندم درجه یک، دو و سه در کشور تولید می‌شود و هر سه نوع این گندم با هم مخلوط شده و در تولید آرد برای نان استفاده می‌شود درحالی‌که به‌دلیل بی‌کیفیت بودن گندم درجه ۳، آرد حاصل از این گندم نباید به چرخه تولید نان تزریق شود. وی به یکی دیگر از مشکلات این صنف اشاره کرد و گفت: دولت و شورای رقابت اعتقاد دارند که نانوایی جزء مشاغلی است که نباید حریم صنفی داشته باشد به همین دلیل متقاضیان تاسیس نانوایی با ثبت‌نام در سایت ایرانیان اصناف می‌توانند درخواست خود را برای تاسیس نانوایی به‌ثبت برسانند و پس از کسب مجوزهای لازم نانوایی خود را تاسیس کنند.  پابرجا اظهار کرد: این موضوع باعث شده است که تعداد نانوایی‌ها حدود ۲۰ هزار واحد افزایش یابد و به حدود ۹۰ هزار واحد در سراسر کشور برسد درحالی‌که تعداد نانوایی‌های مورد نیاز برای کشور حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار واحد است. وی در مورد تاثیر افزایش نانوایی‌ها بر روند کار نانوایی‌ها گفت: درحالی‌که سهمیه روزانه هر نانوایی ۱۰ کیسه آرد است و با پخت همین ۱۰ کیسه هم دخل و خرج نانوایی‌ها با هم تطابق ندارد، اما با افزایش تعداد نانوایی‌ها، تعداد مشتریان هر واحد کاهش یافته است و کاهش تعداد هم منجر به کاهش پخت نان شده است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار کرد: براین اساس شاید هر نانوایی روزانه ۶ تا ۷ کیسه آرد پخت کند که این میزان پخت قطعا جوابگوی هزینه‌های تولید نیست. وی در ادامه با اشاره به افزایش هزینه‌های سالانه آب، برق، گاز و مالیات گفت: در کنار این افزایش قیمت‌ها، قیمت نان در ۴ سال گذشته ثابت بوده است و این مشکلات هم باعث شده است که نانوایی یک شغل اقتصادی نباشد. پابرجا با اشاره به افزایش هزینه‌های حمل و نقل بیان کرد: قیمت هر کیلو آرد یارانه‌ای نان سنگک حدود ۸۰۵ تومان و هر کیلو گندم برای آرد ۶۶۵ تومان است. وی با بیان اینکه درصد تاثیر قیمت آرد در قیمت تمام شده نان بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است، گفت: باقی هزینه‌های تولید نان از جمله دستمزد کارگر، هزینه آب، برق، گاز، پرداخت مالیات و اجاره واحد صنفی حدود ۹۰ درصد است که مدام درحال افزایش است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با اشاره به اینکه دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سالانه به‌عنوان یارانه نان پرداخت می‌کند، گفت: به‌رغم پرداخت این یارانه دولت، مردم و نانوایان از از وضعیت نان رضایت ندارند. وی با بیان اینکه بیشترین دغدغه دولت در عدم افزایش قیمت نان جلوگیری از آسیب‌نرسیدن به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، گفت: دولت همیشه در افزایش قیمت نان مقاومت کرده است. پابرجا اظهار کرد: تعدادی از نانوایان سنگکی که اعتقاد به برند در تولید نان دارند، جهت تولید نان از گندم‌های درجه یک استان‌های تولید‌کننده گندم با کیفیت استفاده می‌کنند که این اقدام باعث افزایش کیفیت نان در سطح شهر تهران در حوزه نان سنگک شده است. وی افزود: قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی این آرد حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است در صورتی که قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد یارانه‌ای حدود ۳۲ هزار تومان است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار کرد: در حوزه نان سنگک درحال‌حاضر بیش از ۳۰۰ واحد صنفی در تهران از این آرد استفاده می‌کنند و رقابت خاصی در بین آنان درخصوص جذب مشتری و ارائه نان با کیفیت وجود دارد.

وی تعداد نانوایی‌های سنگکی در تهران را ۹۲۱ واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۴۲۰ واحد آزاد پز و ۴۰۰ واحد دارای آرد یارانه‌ای هستند و بقیه واحدهای صنفی آزادپز هستند اما جواز نانوایی ندارند.

پابرجا اظهار کرد: نان سنگک آزاد پز از شمول قیمت‌گذاری مستثنی است و وزن چانه هم برای آن تعیین نمی‌شود بلکه اتحادیه یک قیمت ارشادی بین ۱۳۰۰ تا ۲ هزار تومان را برای این واحدهای صنفی تعیین کرده است که نانوایی‌های آزادپز وزن چانه و قیمت عرضه را برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند. وی در مورد قیمت و وزن چانه نان سنگک گفت: براساس مصوبه سال ۹۳ قیمت نان سنگک ساده ۸۰۰ تومان و قیمت نان سنگک با کنجد هزار تومان است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران بیان کرد: وزن چانه هر نان سنگک با قیمت مصوب دولتی ۴۲۰ گرم است که به‌دلیل افزایش نیافتن قیمت‌ها در چند سال گذشته به‌صورت توافقی نانوشته، وزن چانه نان سنگک به ۳۵۰ گرم کاهش یافته است. وی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه افزایش قیمت ۱۵ درصدی نان در سال گذشته اظهار کرد: براساس اخبار رسیده از منابع غیررسمی، قرار است دولت به‌زودی افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان را اعلام کند که این افزایش قیمت جوابگوی مخارج نانوایی‌ها نیست. پابرجا اظهار کرد: البته شنیده شده که با توجه به عدم رضایت نانوایان از افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان دولت یک بسته حمایتی از نانوایان را تدوین کرده که هنوز در مورد آن اطلاعی در دست نیست. وی با بیان اینکه آزادپز شدن نانوایی‌ها راه‌حل رفع مشکلات این صنف است، گفت: پیشنهاد ما به دولت برای حل مشکلات اقتصادی نانوایان این است که با حفظ رعایت حال مصرف‌کنندگان و دهک‌های پایین جامعه، یک نوع نان را در سطح هر استان و با انتخاب استانداری با یارانه کامل و با ارزان‌ترین قیمت در اختیار شهروندان قرار دهند و قیمت سه نوع نان دیگر آزاد اعلام شود. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران اظهار کرد: با آزاد شدن قیمت نان، نانوایان برای جذب مشتری باید نان را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه دهند.