همچنین بیشترین واردات از اتحادیه اروپا صورت گرفته است. درحالی‌که بیشترین رشد واردات به لحاظ ارزش مربوط به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS است. در صادرات نیز بخش صنعت به لحاظ ارزش، بیشترین صدور کالا را به بازارهای هدف داشته و بعد از آن پتروشیمی و میعانات گازی توانسته‌اند در رده دوم و سوم قرار بگیرند. بیشترین رشد صادرات نیز متعلق به بخش صنعت است و در مقابل، بیشترین افت در بخش معدن رقم خورده است. همچنین صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند بیشترین کالاهای خود را به کشورهای عضو همکاری اسلامی OIC بفروشند. ولی بیشترین رشد صادراتی در بین گروه‌های اقتصادی، متعلق به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا ASEAN است. در این گزارش به ۲۰ مقصد کالاهای ایرانی و ۲۰ مبدا وارداتی نیز اشاره شده است.

کارنامه صادراتی به تفکیک ۶ بخش عمده

اگرچه هدف‌گذاری صادراتی برای سال ۹۷ معادل ۵۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده، اما در سه ماه منتهی به خرداد امسال ۵/ ۸۴ درصد از اهداف سه ماهه پیش‌بینی شده، محقق شد. میعانات گازی، پتروشیمی، صنعت، فرش و صنایع‌دستی، کشاورزی و معدن، ۶ بخش عمده صادراتی ایران را تشکیل می‌دهند. بیشترین صادرات و رشد صادراتی در این مدت متعلق به بخش صنعت است. در این بخش ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار به بازارهای خارجی فرستاده شده که به لحاظ ارزشی رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. پس از آن بیشترین صادرات متعلق به پتروشیمی است که رشد ارزشی کمتر از یک درصد داشته؛ میعانات گازی هم به لحاظ ارزشی در رده سوم قرار گرفته، اما با افت ارزش و وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. محصولات کشاورزی در این مدت زمان توانسته‌اند با صدور یک میلیون و ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۸۷۹ میلیون دلار، رشد ارزش ۳۱ درصدی را به ثبت برسانند. معدنی‌ها در رده پنجم قرار گرفته‌اند اما بیشترین افت ارزشی در این بخش رقم خورده است. ارزش ۱۰۱ میلیون دلاری صدور کالا در بخش معدن نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۷۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. فرش و صنایع‌دستی کمترین صادرات را هم به لحاظ ارزش و هم به لحاظ وزن داشته است. ۳ هزار تن از این گروه کالایی به ارزش ۷۴ میلیون دلار حاصل صدور فرش و صنایع‌دستی در سه ماه منتهی به خرداد امسال است. اما این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هم به لحاظ وزنی رشد ۵۶ درصدی داشته و هم به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد رشد را ثبت کرده است.

مهم‌ترین بازارهای هدف

در این گزارش، به بیست مقصد کالاهای ایرانی اشاره شده است. البته پیش از این گزارش گمرک از تجارت خارجی سه ماه منتهی به خرداد، به ۵ مقصد عمده صادرات اشاره داشته است. صادرکنندگان ایرانی بیشترین صادرات را به چین، امارات، عراق، افغانستان و کره‌جنوبی داشته‌اند. اما بیشترین رشد ارزش صادرات متعلق به قطر با رشد ۲۱۴ درصد است. بیشترین افت ارزشی صدور کالا نیز مربوط به ژاپن با ۴۰درصد کاهش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل است. از میان ۲۰ کشور مقصد صادراتی، ۷ کشور مصر، ژاپن، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قطر و کویت سهمی پایین‌تر از یک درصد را از کل صادرات دارند. دو کشور ایتالیا و تایوان سهمی بیش از یک درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. عمان سهم حدود ۲ درصدی پاکستان، تایلند و اندونزی نیز سهم بیش از ۲ درصد، موارد یاد شده به علاوه ترکیه با سهم حدود ۴درصد، هند با سهم بیش از ۵ درصد، کره با سهم بیش از ۶ درصد، افغانستان با سهم حدود ۷ درصد، عراق با سهم بیش از ۱۵درصد، امارات با سهم بیش از ۱۸ درصد و در نهایت چین با سهم بیش از ۱۹ درصد، سهم ۹۱درصدی از ارزش صادرات را به نام خود ثبت کرده‌اند.

صادرات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی در سه ماه منتهی به خرداد امسال نشان می‌دهد کشورهای عضو همکاری اسلامی OIC بیشترین کالاها را به لحاظ ارزشی از ایران خریداری کرده و به لحاظ وزنی رشد ۶درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۲۰درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل، ثبت کرده است. صادرات به شورای همکاری خلیج‌فارس PGCC با رشد ارزشی ۴۹درصد و رشد وزنی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، در پله دوم مقاصد صادراتی قرار گرفته است. صدور کالا به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ECO هم توانسته به لحاظ وزنی رشد ۱۴درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۲۸درصدی را تجربه کند و سومین مقصد کالاهای ایرانی باشد. کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا ASEAN با رشد ۵۵ درصدی به لحاظ ارزش و رشد ۴۰درصدی به لحاظ وزن در صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل در رتبه چهارم قرار دارد. کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS از دیگر خریداران کالاهای ایرانی است که رشد ارزشی ۵ درصد و رشد وزنی ۱۲ درصد را در کارنامه خود در سه ماه منتهی به خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و در رده پنجم قرار گرفته است. اتحادیه اروپا هم به لحاظ وزنی رشد ۲۵ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۱۵ درصدی در صادرات داشته و در پله ششم مقاصد عمده صادراتی ایستاده است.

واسطه‌ای‌ها در سرلیست کالاهای وارداتی

گروه‌بندی کالاهای وارداتی در سه ماه منتهی به خرداد امسال نشان می‌دهد کالاهای واسطه‌ای سهم حدود ۵۹ درصدی را از کل ارزش واردات از آن خود کرده‌اند. این گروه کالایی دارای سهم حدود ۷۴ درصدی از کل وزن واردات است. پس از آن کالاهای مصرفی با سهم ارزشی ۵/ ۱۵ درصدی و سهم وزنی بیش از ۸ درصدی بیشترین واردات را در مدت مذکور به خود اختصاص داده است. کالاهای سرمایه‌ای نیز سهم ارزشی نزدیک به ۱۵ درصد را به نام خود ثبت کرده و سهم وزنی این گروه از کالاها حدود ۲ درصد است.

جزئیات واردات به بیست مبدا

مهم‌ترین مبادی واردات کالا به ایران نشان می‌دهد که چین، امارات، کره‌جنوبی، آلمان و ترکیه بیشترین کالا را به ایران فروخته‌اند. اما بیشترین رشد واردات در فصل بهار به لحاظ ارزش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، متعلق به عمان با ثبت رکورد ۳۴۶ درصد است. پس از آن واردات از روسیه با رشد ارزشی ۲۰۶ درصد و سنگاپور با رشد ۷۵ درصد قرار دارد. بیشترین افت ارزشی واردات نیز متعلق به هلند است که واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۸ درصدی در ارزش داشته است.

 سهم کشورها از کل واردات ایران نشان می‌دهد چین بیش از ۲۶ درصد از واردات را به خود اختصاص داده، امارات ۱۵ درصد، کره‌جنوبی بیش از ۶ درصد، آلمان بیش از ۵ درصد و ترکیه و هند نزدیک به ۵ درصد از کل واردات را به نام خود ثبت کرده‌اند. همچنین سوئیس سهم بیش از ۴ درصدی را از آن خود کرده و روسیه سهمی بیش از ۳ درصد را به ثبت رسانده است. سهم سنگاپور از واردات ایران حدود ۳درصد، سهم فرانسه ۵/ ۲ درصد و سهم ایتالیا و انگلیس بیش از ۲ درصد است. هلند و عمان سهم ۲ درصدی از کل واردات دارند. سهم برزیل در این مدت حدود ۲ درصد است. بلژیک و ژاپن سهم بیش از یک درصدی را در این کارنامه ثبت کرده‌اند و اسپانیا دارای سهم یک درصدی است. سوئد و اتریش هم کمتر از یک درصد در واردات ایران سهم دارند. واردات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی در فصل بهار حکایت از این دارد که اتحادیه اروپا بیشترین کالاها را در این فصل به ایران فروخته و در رتبه اول قرار گرفته است. البته واردات از این اتحادیه به لحاظ وزنی افت ۳۶ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۲۰درصدی داشته است. پس از آن کشورهای عضو همکاری اسلامی OIC در رده دوم قرار گرفته که البته این گروه نیز به لحاظ وزن با افت ۴۷درصدی و به لحاظ ارزش با افت ۵۱ درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس PGCC نیز اگرچه در پله سوم ایستاده اما واردات از این شورا هم به لحاظ وزنی افت ۳۳ درصدی و هم به لحاظ ارزشی با افت ۳۶ درصدی روبه‌رو بوده است. واردات از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ECO نیز با افت ارزشی ۲۷ درصد و افت وزنی ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده و در پله چهارم است. کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا ASEAN با ثبت رشد ارزشی ۳درصد و رشد وزنی ۳۴ درصد توانسته در پله پنجم قرار گیرد. در نهایت واردات از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS هم نشان می‌دهد که بیشترین رشد ارزشی متعلق به این گروه بوده است. ثبت رشد ارزشی ۱۰۳ درصدی و رشد وزنی ۲۴ درصدی حاصل واردات کالا از این گروه در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل بوده است.