به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد قبله در این خصوص گفت: کالاهای کشف شده به دو روش وارد بازار می‌شود؛ یکسری کالاها شبکه توزیع منظمی دارند و مصرف‌کننده آن مشخص است و مسوول کالای تنظیم بازار است که به محض کشف این گروه کالاها دو نوع برخورد می‌شود: پرونده مستقیما به تعزیرات می‌رود و تا زمان رسیدگی کالاها باید عرضه شود. آن دسته کالاها که شبکه توزیع تعریف شده‌ای دارند با هماهنگی دبیرخانه تنظیم بازار عرضه می‌شود. برخی کالاها نیز با قیمت‌گذاری مصوب سازمان حمایت به بازار ورود می‌کنند. وی در ادامه گفت: به‌طور مثال درمورد کشف انبار کاغذهای احتکار شده، این کاغذها به شبکه‌های توزیع مخصوص که وزارت ارشاد و آموزش و پرورش مشخص می‌کنند، داده می‌شود یا اینکه برنج‌های کشف شده نیز به مصرف‌کنندگان عمده زیر نظر تنظیم بازار داده و توزیع می‌شود. مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت  در ادامه درباره کشف ۳ هزار و ۶۰۰ تن برنج در یک انبار گفت: اینگونه اخبار زیاد است و تا زمانی که از جانب سازمان صنعت و معدن استان اعلام نشده باشد نمی‌توان درباره آن نظری داد. وی درباره کشف پرونده‌هایی با ارزش ریالی گفت: اطلاعاتی در این‌باره ندارم و نمی‌توانم آمار دقیق را اعلام کنم اما تمام انبارهایی که کشف می‌شود و درمورد پرونده‌هایی که به تعزیرات می‌رود و قطع به یقین اعلام می‌شود که احتکار است بلافاصله تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد. مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره راه‌اندازی سامانه جامع انبارها نیز گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا وزارت صمت را مکلف کرد که فرآیند توزیع کالا را شفاف‌سازی کند که یکی از راه‌های شفاف‌سازی ایجاد سامانه جامع انبارهاست که با این سامانه ورود و خروج کالا به انبارها رصد می‌شود.

قبله گفت: این سامانه انبارهای سراسر کشور را مکلف می‌کند مشخصات خود و موجودی کالای خود را در سامانه ثبت کنند که در غیر این‌صورت اجازه ترخیص کالا داده نخواهد شد. اگر کالایی در این انبارها وجود داشته باشد که ثبت نشده باشد از نظر دولت و حاکمیت یا قاچاق است یا احتکار. وی افزود: تاکنون ۵۲۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها شناسایی و ثبت شده است و از کلیه انبارداران درخواست می‌شود که انبار خود را در سامانه ثبت کنند. مجتبی صفایی، سخنگوی اتاق اصناف ایران هم درباره وظیفه اتاق اصناف در باره احتکار گفت: اتاق اصناف در کارگروه‌های مشترکی که برای بازدید از انبارهای سطح شهر تشکیل می‌شود، نماینده فعال دارد اما در شرایط کشور، اخبارهای فضای مجازی اوضاع داد‌و‌ستد کالا را ملتهب می‌کند. وی افزود: در جلسات تنظیم بازار کشور همواره اعلام شده کمبود کالا نداریم اما در توزیع کالا مشکل داریم، بنابراین درباره کالاهایی که احتکار آن محرز شده‌اند ضرورت توزیع آن لازم است.

۵ استان در صدر محتکران

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی جدیدترین آمار کشفیات کالاهای احتکار شده را اعلام کرد. سید یاسر بایگانی، درباره آخرین آمار کشفیات کالاهای احتکارشده گفت: از سوم مرداد ماه ۹۷ که بحث الزام به عرضه ۳۸ قلم کالا که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است تا به امروز ۴۴۸ پرونده مربوط به احتکار با ارزش ۶۷۶ میلیارد و ۴۹۲ میلیون تومان تشکیل داده‌ایم که از این تعداد ۱۷۸ فقره پرونده مهم و ملی با ارزش ریالی ۵۹۸ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان است که تشکیل و درحال رسیدگی به پرونده آنها هستیم. وی گفت: تعداد ۲۱۵ فقره پرونده از ۴۴۸ پرونده مختومه شده است و متخلفان هم به پرداخت ۲۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. رایگانی گفت: طبق ارزش ریالی، مهم‌ترین پرونده‌های ما در رده اول مربوط به آهن و میلگرد بود که استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمانشاه بیشترین تخلفات را در این حوزه دارا بودند. وی در ادامه گفت: لوازم‌خانگی، برنج و اقلام خوراکی و لوازم یدکی خودرو در رده‌های بعدی قرار دارند که استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان،کرمانشاه و فارس در این حوزه بیشترین تخلفات را دارا هستند.