به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، چینی‌ها نیز در تلافی این اقدام، ۶۰ میلیارد دیگر از واردات آمریکا به کشورشان را هدف افزایش تعرفه قرار دادند. در این رابطه خبرگزاری دولتی «شینهوا» چین، بیانیه‌ای از دولت این کشور منتشر کرده که در آن آمده است سیاست ایالات‌متحده اتخاذ «اقدامات تجاری قلدرانه»، ترساندن سایر کشور از طریق اقدامات اقتصادی و صدمه به اقتصاد جهانی است. دولت چین همچنین آمریکا را به آغاز بزرگ‌ترین جنگ تجاری تاریخ متهم کرده است. به گزارش «بی‌بی‌سی»، دولت آمریکا با این اقدام خود تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی را هدف افزایش تعرفه قرار داده است. این به آن معنی است که نیمی از واردات چین به آمریکا اکنون مشمول تعرفه‌های جدید شده‌اند. تنش‌های تجاری روز‌های اخیر موجب شد تا چین تصمیم به ترک میز مذاکرات بگیرد.

روز دوشنبه چه اتفاقی افتاد؟

آخرین دور تعرفه‌های آمریکا که روز دوشنبه اجرایی شد تقریبا بیش از ۶ هزار کالای وارداتی از چین را هدف قرار داده است؛ موضوعی که این دور را به بزرگ‌ترین دور تعرفه‌های تجاری از جانب واشنگتن تبدیل کرده است. این اقلام طیف گسترده‌ای از وارداتی چینی را شامل می‌شود؛ از اقلام کشاورزی نظیر برنج گرفته تا کالاهای مصرف‌کنندگان نظیر اثاثیه منزل، کیف‌دستی و پارچه و کالاهای صنعتی نظیر مواد شیمیایی. البته برخی اقلام که پیش از این نام آنها در فهرست کالاهای مشمول آمده بود – کالاهایی نظیر ساعت هوشمند و نوعی صندلی پایه‌بلند – از تعرفه‌های روز دوشنبه معاف شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، گمرک آمریکا نرخ تعرفه این اقلام وارداتی از چین را ۱۰ درصد اعلام کرده است. در این باره اگر دو کشور نتوانند به یک توافق تجاری دست یابند، این نرخ از آغاز سال ۲۰۱۹ به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. چین نیز بر فهرست ۶۰ میلیارد دلاری واردات آمریکا تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی اعمال کرده و هشدار داده است که به هرگونه افزایش تعرفه آمریکا پاسخ خواهد داد. به عقیده کارشناسان تعرفه‌های آمریکا، موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و بهای آنها را مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آمریکایی خواهند پرداخت.

مهم‌ترین کالاهای مورد هدف

«مرکز اخبار تجاری» سوئیس در گزارشی با استفاده از داده‌های «سازمان نماینده ‌تجاری ایالات‌متحده» و «اداره آمار آمریکا» و با تعیین حجم هر قلم کالای صادراتی آمریکا به چین در سال ۲۰۱۷، مهم‌ترین کالاهایی را که در این دور از تعرفه‌ها هدف قرار گرفته‌اند، مشخص کرده است. براساس یافته‌های این گزارش، ۱۴ قلم کالای فهرست دور جدید تعرفه‌های ترامپ، ارزش واردات سال گذشته هریک آنها بالغ بر ۵/ ۱ میلیارد دلار است. این اقلام به قرار زیر است: «برد مدار پرینتی» که در سال ۲۰۱۷ ارزش واردات آن از چین بالغ بر ۶۴/ ۱۱ میلیارد دلار بود، «کامپیوتر‌های رومیزی» به ارزش واردات ۴۸/ ۴ میلیارد دلار، «اسباب و اثاثیه فلزی (به غیر از اثاثیه اداری)» به ارزش واردات ۸۷/ ۳ میلیارد دلار، «قطعات کامپیوتر» به ارزش واردات بالغ بر ۱۵/ ۳ میلیارد دلار، «اثاثیه چوبی» به ارزش واردات ۰۱/ ۳ میلیارد دلار، «مبلمان چوبی» به ارزش واردات بالغ بر ۶۹/ ۲ میلیارد دلار، «یکسوکننده و تبدیل‌کننده جریان ایستا» به ارزش واردات بالغ بر ۳۷/ ۲ میلیارد دلار، «لاستیک وسایل نقلیه»‌ به ارزش واردات بالغ بر ۲۸/ ۲ میلیارد دلار، «لامپ‌های الکتریکی و لوسترهای غیرفلزی» به ارزش واردات بالغ بر ۹۴/ ۱ میلیارد دلار؛ «جارو برقی» به ارزش واردات بالغ بر ۸۱/ ۱ میلیارد دلار، «کاشی و سرامیک کف» به ارزش واردات بالغ بر ۷۸/ ۱ میلیارد دلار، «ترمز وسایل نقلیه موتوری و اجزای آن» به ارزش واردات بالغ بر ۶۴/ ۱ میلیارد دلار، «کنترل‌کننده‌های برنامه‌پذیر و دستگاه‌های کنترل الکتریک» به ارزش واردات بالغ بر ۶۳/ ۱ میلیارد دلار و در نهایت «کوله‌های چند منظوره برای مسافرت، ورزش و غیره»‌ با ارزش بالغ بر ۵۶/ ۱ میلیارد دلار.

قدم بعدی

در هفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که کشورش آمادگی دارد در یک بازه زمانی کوتاه تعرفه ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را افزایش دهد. با احتساب ۲۵۰ میلیارد دلاری که تاکنون ترامپ هدف قرار داده، این معادل افزایش تعرفه تمام واردات آمریکا از چین در سال گذشته است. به گزارش «بی‌بی‌سی»، البته هنوز مشخص نیست چینی‌ها چگونه به تهدیدات دونالد ترامپ واکنش نشان خواهند داد. واردات آمریکا از چین بسیار فراتر از وارداتی است که چینی‌ها از آمریکا دارند. بنابراین چین در تلافی تعرفه‌های آمریکا با محدودیت‌ روبه‌رو است. البته به عقیده کارشناسان، چینی‌ها می‌توانند در تلافی این تهدیدات آمریکا، ابتکار به خرج دهند. به چالش کشیدن شرکت‌های آمریکایی مستقر در چین و کاهش ارزش یوآن برای تقویت صادرات از جمله گزینه‌های چین می‌تواند باشد. گرچه ترامپ بارها چینی‌ها را به دستکاری در پول ملی متهم کرده است؛ اما چینی‌ها می‌گویند هرگز برای تقویت صادرات چنین کاری نکرده‌اند.