چندی پیش معاونت فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران در صدد احصای مشکلات رویه واردات در مقابل صادرات برآمد و از فعالان اقتصادی خواست تا مشکلات و موانع این رویه را با ارائه مدارک و مستندات به‌صورت مکتوب با این معاونت طرح کنند تا امکان پیگیری موردی از طریق اتاق ایران حاصل شود. پس از آن، بسته تشویقی از سوی متولیان دولتی در این راستا ارائه شد. در مجموع اقدامات صورت گرفته برای تسهیل این روند از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ثبت سفارش، از سوی بانک مرکزی در حوزه‌ عملیات بانکی و از سوی گمرک در حوزه تشریفات گمرکی بوده است.

وزارت صنعت، معدن وتجارت در حوزه‌ ثبت سفارش اقداماتی انجام داده است. از جمله اینکه سقف و سابقه واردکننده برای واردات این کالاها کنترل نمی شود. این درحالی بود که پیش از این، یکی از مهم‌ترین موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن این رویه، همین مساله بود. بررسی یک روزه درخواست مجوز متقاضی نیز از دیگر مواردی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسریع در اجرایی شدن این رویه در دستورکار قرار گرفته است. اقداماتی نیز از سوی بانک مرکزی در حوزه‌ عملیات بانکی صورت گرفته است. در این راستا گواهی ثبت آماری حداکثر ظرف مدت یک روز کاری صادر می‌شود. وثیقه مورد نیاز جهت رفع تعهد ارزی از حداکثر ۳۵ درصد به حداکثر ۱۵ درصد کاهش و نحوه دریافت آن می‌تواند به‌صورت چک، سفته یا ترکیبی از این موارد به تشخیص بانک عامل قبول شود. همچنین مدت زمان مجاز جهت رفع تعهد ارزی از زمان صدور اعلامیه تامین ارز از ۳ماه به ۶ ماه افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر گمرک ایران در حوزه‌ تشریفات گمرکی نیز اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. از جمله اینکه پیش از اظهار، امکان پذیرش نمونه‌برداری کالاهایی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند فراهم می‌شود و مجوز ترخیص سازمان مربوطه، صرفا با ذکر شماره کوتاژ و به‌صورت سیستمی صورت می‌پذیرد. همچنین امکان حمل یکسره بر اساس تقاضای صاحب کالا فراهم می‌شود. علاوه بر این، چنانچه در زمان رسیدن این کالاها به اماکن گمرکی یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ثبت سفارش اعتبار داشته باشد، تمدید ثبت سفارش جهت انجام تشریفات گمرکی (حتی زمان اظهار) مورد نیاز نیست. از سویی اظهارنامه‌های این کالاها، به مسیر سبز سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه هدایت شده و ظرف همان روز اظهار امکان صدور پروانه الکترونیکی و خروج کالا فراهم می‌شود. بررسی ارزش این اظهارنامه‌ها با توجه به قرارگیری در مسیر سبز اظهارنامه، بعد از ترخیص کالا انجام می‌شود. فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی از جمله پذیرش ضمانت‌نامه بانکی معتبر یا ترخیص نسیه (نگهداری از کالا صرفا به میزان حقوق ورودی و عوارض متعلقه) و فراهم شدن امکان ترخیص کالاهای مورد نیاز فوری به شرط ارائه مجوزهای قانونی با صدور حکم نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی گمرک است.

حال در جدیدترین اطلاعیه معاونت فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نتایج جدید اعلام شده است. در متن این اطلاعیه آمده است: «پیرو اطلاعیه‌ قبلی از طرف کمیته‌ بررسی و حل‌وفصل موانع و مشکلات رویه‌ واردات در مقابل صادرات، نتایج جدیدی با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از طرف این کمیته در اتاق ایران و در راستای تسهیل در فرآیند واردات در مقابل صادرات و دیگر حوزه‌های مرتبط حاصل شده است. بنابراین در صورت بروز مشکلات و موانع در هریک از حوزه‌های یادشده، فعالان اقتصادی مراتب را با ارائه‌ مدارک و مستندات مربوطه به‌صورت مکتوب با «معاونت فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران» طرح کنند تا امکان پیگیری موردی از طریق اتاق ایران حاصل شود. در بخش دیگری از این اطلاعیه حوزه‌ها مورد اشاره قرار گرفته است. بر این اساس، آن دسته از تولیدکنندگان که مواد اولیه یا کالای واسطه‌ای وارداتی آنها ذیل گروه ۴ قرار می‌گیرد و به همین خاطر مشکلاتی برای آنها به‌وجود آمده است، و درخواست تغییر اولویت گروه کالای مورد نظر را دارند، می‌توانند مراتب را با ذکر کد تعرفه‌ کالای مورد نظر خود به این معاونت اعلام کنند. همچنین «مرکز تماس سامانه‌ جامع تجارت» آماده‌ پاسخگویی درخصوص مسائل و مشکلات موجود در حیطه‌ عملکرد این سامانه و همچنین سامانه‌ نیما است.علاوه بر این چنانچه فعالان اقتصادی با هرگونه مشکلی درخصوص رویه‌ واردات در برابر صادرات خود یا غیره مواجه هستند، می‌توانند موارد را به همراه اسناد و مدارک مربوطه به «معاونت فنی و خدمات بازرگانی» اتاق ایران ارسال کنند.