به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، در تازه‌ترین تحول اما حالا اتحادیه اروپا اعلام کرده است که اگر آمریکا تهدید خود را اجرایی کند، با آن مقابله به مثل خواهد کرد. روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: ‌«سازمان تجارت جهانی دریافته است که یارانه‌های تخصیص یافته اتحادیه اروپا به ایرباس، اثرات منفی بر ایالات متحده داشته است. حالا ایالات متحده بر ۱۱ میلیارد دلار از محصولات اروپایی تعرفه وضع می‌کند!» وی ادامه داد:‌«اتحادیه اروپا برای سال‌ها از مزیتی که ایالات متحده در تجارت برایش ایجاد کرد، بهره‌ برد. این روند به‌زودی متوقف خواهد شد!»

 یک سخنگوی کمیسیون اروپا اما روز سه‌شنبه اعلام کرد این کمیسیون درخواست اقدامی تلافی‌جویانه به ارزش ۱۱ میلیارد دلار کرده است. خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی گزارش کرد:‌«اتحادیه اروپا اطمینان دارد که سطح اقدامات تلافی‌جویانه‌ای که این اخطار بر پایه آن شکل گرفته، به شدت اغراق‌آمیز است. میزان تلافی بر پایه مجوز سازمان تجارت جهانی فقط و فقط باید توسط یک میانجی تعیین‌شده از سوی سازمان تجارت جهانی تعیین شود.» این سخنگو همچنین افزود که این کمیسیون نیز خود را برای اقدام تلافی‌جویانه مشابه آماده کرده است و اتحادیه اروپا هنوز منتظر پاسخ سازمان تجارت جهانی در مورد «حق‌ تلافی» این اتحادیه پس از تاسیس بوئینگ در سال ۲۰۱۲ و دریافت میلیاردها دلار یارانه غیرقانونی از دولت آمریکاست.

وی گفت:‌« زمان تعیین سطح برای حق تلافی اتحادیه اروپا نیز نزدیک است و اتحادیه اروپا از میانجی تعیین‌شده از سوی سازمان تجارت جهانی درخواست خواهد کرد که حق و حقوق اتحادیه اروپا در انجام اقدامات تلافی‌جویانه را تعیین کند.» از سوی دیگر خبرگزاری سی‌ان‌ان اعلام کرده است که کمیسیون اروپا برای مذاکره با آمریکا بر سر این موضوع، آمادگی دارد. ارزش کل تجارت سالانه بین آمریکا و اتحادیه اروپا بالغ بر یک تریلیون دلار است که در این بین اتحادیه اروپا کالاهای بسیار بیشتری را به آمریکا صادر می‌کند تا آمریکا به اروپا.