مراسم مذکور فرصتی شد تا مدیرعامل سابق ایران‌ایر توضیحاتی را درخصوص پروژه‌های عملیاتی شده و همچنین موانع بین‌المللی که مانع از تحقق برخی از قراردادها شده بود، ارائه کند. پس از امضای توافق برجام،‌ قراردادهای جدید در بخش هوایی میان ایران و شرکت‌هایی چون ایرباس و بوئینگ منعقد شد و در آذرماه سال ۹۵ خبر امضای خرید ۸۰ فروند هواپیمای مسافرتی توسط ایران به‌طور رسمی اعلام شد ولی پس از آن با مانع‌تراشی‌های دولت ایالات‌متحده بخشی از توافقات صورت گرفته با شرکت‌های خارجی در حوزه هوایی عملی نشد. در این راستا فرزانه شرفبافی در بخشی از صحبت‌های خود، با اشاره به برخی قراردادهای پسا برجامی از جمله قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با بوئینگ، ایرباس و ATR برخی از فرصت‌ها و چالش‌های آن دوره را مورد اشاره قرارداد. به گفته او شرکت بوئینگ برای فعال کردن قرارداد مذکور دریافت ۴۰۰ میلیون دلار را به‌عنوان پیش‌پرداخت مطرح کرده بود، درحالی‌که شرکت هما ۹۰۰ میلیارد تومان در آن زمان بدهی انباشته داشت؛ به گفته شرفبافی، با وجود شرایط سخت و پیچیده‌ای که برای نهایی کردن قراردادهای بین‌المللی در عرصه هوایی با ایران وجود داشت، ایران‌ایر توانست مجوز خرید هواپیمای جدید و همین طور‌ مجوز خدمات پس از فروش را از شرکت‌های سازنده دریافت کند. او در بخش دیگری از اظهاراتش به عوامل بازدارنده و برخی مانع‌تراشی‌های آمریکا در مسیر اجرای قراردادها با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: مذاکراتی برای تامین فاینانس هواپیما و امضای قرارداد با چینی‌ها انجام شد و تفاهم‌نامه‌ای هم با شرکت CITS امضا شد اما آمریکایی‌ها با تحت فشار قراردادن شرکت‌ها و فاینانسورهای چینی به آنها اعلام کردند که در فرآیند‌های مربوط به خرید هواپیمای ایران دخالت نکنند.

اما تورج دهقانی زنگنه که در جلسه روز یکشنبه هیات دولت به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت ایران‌ایر معرفی شد، در مراسم معارفه خود بخشی از اولویت‌های جدید این شرکت هوایی را تشریح کرد. او «افزایش ناوگان هوایی» و «ساماندهی صندوق بازنشستگان» این شرکت را به‌عنوان دو اولویت اصلی عنوان کرد. دهقانی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار ایران‌ایر و ارائه خدمات مطلوب در رئوس برنامه‌های این شرکت قرار دارد، تاکید کرد که انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین وزیر راه و شهرسازی که دیگر سخنران این مراسم بود، موضوع خصوصی‌سازی شرکت ایران‌ایر را به‌عنوان یک ضرورت کلان مورد توجه قرار داد. اسلامی اظهار کرد که برای به سرانجام رساندن جریان خصوصی‌سازی ایران‌ایر، باید نسبت به ارزشمندسازی سهام این شرکت و عرضه سهام آن اقدام کرد. به گفته او روند خصوصی‌سازی این شرکت نباید به‌گونه‌ای پیش برود که ایران‌ایر به یک شرکت بی‌ارزش تبدل شود و مانند برخی از شرکت‌ها به قیمت ناچیزی به فروش برسد.

جزئیات مراسم تودیع و معارفه

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه شرفبافی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید ایران‌ایر گفت: در سال ۹۶ قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با بوئینگ، ایرباس و ATR بسته شد. سه فروند ایرباس، ۴ فروند ATR وارد شد و بوئینگ برای فعال کردن این قرارداد، ۴۰۰ میلیون دلا به‌عنوان پیش‌پرداخت درخواست کرده بود، درحالی‌که هما ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته داشت. مدیرعامل سابق هما یادآور شد: برای اصلاح قراردادها جلسات متعدد حقوقی گذاشتیم تا فاینانسورهای داخلی و خارجی مناسب پیدا کنیم. قرارداد تامین پیش‌پرداخت بوئینگ بسته شد؛ اما ناگهان ترامپ تمام مجوزهای اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) را تعلیق کرد. این درحالی بود که باید هواپیماهای خریداری شده سرپا می‌ماند و از کارخانه سازنده خدمات پس از فروش دریافت می‌شد.

همچنین تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل جدید ایران‌ایر گفت: در نظر داریم ناوگان این شرکت را افزایش دهیم و صندوق بازنشستگی هما را ساماندهی کنیم. وی افزود: هما مادر صنعت هوانوردی ایران است و من برای افزایش ظرفیت ناوگان موجود و استفاده از ظرفیت‌های ملی برای توسعه ناوگان جدید، قدم‌های محکمی برمی‌دارم. وی با بیان اینکه قرار است تعداد ناوگان هما افزایش پیدا کند، تصریح کرد: در راستای چابک‌سازی هما، صندوق بازنشستگی این شرکت را از بدنه دولت جدا می‌کنیم.  محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در بخش دیگری از این مراسم درباره خصوصی‌سازی ایران‌ایر گفت: برای به سرانجام رساندن جریان خصوصی‌سازی باید سهام ایران‌ایر را به سهام دارای ارزش تبدیل کنیم و از طریق عرضه سهام، خصوصی‌سازی را که یکی از تکالیف دولت است به انجام برسانیم. در جریان خصوصی‌سازی نباید وضعیت به گونه‌ای شود که ایران‌ایر به یک شرکت بی‌ارزش تبدیل شود و یک نفر آن را به قیمت ناچیز بخرد. این اتفاقی است که متاسفانه برای تعدادی از شرکت‌های ارزشمند کشور افتاده است. اسلامی با تشکر و قدردانی از فرزانه شرفبافی، مدیرعامل سابق هواپیمایی هما اظهار کرد: خانم شرفبافی روزگار سختی را سپری کردند و اقدامات برجسته‌ای را انجام دادند. وی افزود: در این شرایط سخت و طاقت‌فرسا برای ما همدلی، استفاده از ظرفیت‌ها و اجازه ندادن به شکل‌گیری جزیره‌ها و گروهبندی‌ها در سیستم که آفت بزرگی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید همه از خود گذشتگی داشته باشیم تا کشور را به عالی‌ترین درجه برسانیم. اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در عرصه هوانوردی نیز گفت: به‌طور طبیعی در صنعت هوایی ظرفیت‌های بالایی داریم و در صدر این ظرفیت‌ها، نیروی انسانی فاخری قرار دارد که در حوزه‌های گوناگون علمی - فناوری، صنعتی و عملیاتی از آن برخورداریم.