شرکای تجاری مانع‌تراش اروپا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» سال گذشته چین برای اولین بار به‌عنوان کشوری که در مجموع بیشترین موانع تجاری را علیه کسب‌وکارهای اروپایی دارد لقب گرفت، در کل با ۳۷ مانع تجاری. پس از چین به ترتیب روسیه با ۳۴ مورد، هند با ۲۵ مورد و آمریکا با ۲۳ مورد مانع تجاری در رتبه‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار دارند. همان‌طور که اشاره شد سال گذشته ۴۵ مانع تجاری جدید علیه کسب‌وکارهای اروپایی اعمال شد. در این رابطه چین، آمریکا، هند و الجزایر در هر دو حوزه تعداد موانع جدید (۱۸ مورد) و ارزش جریان هدف قرار گرفته‌ (۸/ ۴۱ میلیارد یورو یا ۸۱ درصد از مجموع حجم تجارت) رکوردی جدید را در ۲۰۱۸ به ثبت رساندند. بر اساس ارزیابی‌های منطقه‌ای نیز منطقه آسیا و مدیترانه جنوبی با اعمال ۲۶ مانع تجاری جدید علیه کسب‌وکارهای اروپایی بیشترین سهم را از موانع تجاری اعمال‌شده بر کسب‌وکارهای اروپایی در ۲۰۱۸ داشتند. از دیگر آمارهای ارائه شده در این گزارش، محدودیت‌های اعمال‌شده به تفکیک هر یک از بخش‌ها است. بر اساس این آمارها، بخش‌های نوشیدنی‌ها، کشاورزی و شیلات، صنایع آرایشی و خودروسازی هدف بیشترین موانع تجاری جدید در ۲۰۱۸ قرار گرفتند. بر اساس میزان اثرگذاری نیز بخش‌های صنعتی فناوری اطلاعات، فلزات گرانبها، آهن، فولاد و بخش فلزات غیرآهنی در رده‌های نخست ایستاده‌اند. در مجموع بالغ بر ۷۳ درصد از حجم صادرات آنها به ارزش ۴/ ۵۱ میلیارد یورو – دو برابر ارزش ۱/ ۲۳ میلیارد یورویی سال گذشته – در ۲۰۱۸ هدف موانع محدودکننده قرار گرفت. به گزارش کمیسیون اروپا، این آمارها تایید می‌کنند که سیاست‌های حمایت‌گرایانه کشورها رو به افزایش هستند و اینکه موانع تجاری روزافزون بر ذی‌نفعان اروپایی اثر می‌گذارد. در مقابل، اتحادیه اروپا اجرای سیاست‌های تجاری خود را در اولویت بالایی قرار داده است. در حقیقت، کمیسیون اروپا به واسطه همکاری قدرتمند با نهادها و ذی‌نفعان قاره سبز، توانسته سیاست‌ «استراتژی دسترسی بازار» خود را به مرحله اجرا در‌آورد. موانع تجاری حل‌وفصل‌شده از دیگر آمارهای ارائه شده در این گزارش است که در ۲۰۱۸ تعدادآنها ۳۵ مورد بود. این در حالی است که تعداد موانع تجاری حل‌شده در سال ۲۰۱۷ رکورد ۴۵ مورد را به ثبت رسانده بود.

آغاز مذاکره غول‌های اقتصادی

مقامات آمریکا و چین اعلام کرده‌اند پیش از نشست هفته آینده روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست «گروه ۲۰»، مذاکرات تجاری از سر گرفته خواهد شد، مذاکراتی که امید می‌رود طی آن با حل تنش‌های تجاری غول‌های اقتصادی دنیا، بازارهای مالی و اقتصاد جهان آرام گیرند. روز سه‌شنبه دونالد ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: «تیم تجاری دو کشور برای دیدار دونالد ترامپ و شی‌ جین‌پینگ که قرار است در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در اوساکا ژاپن برگزار شود مقدمات لازم را انجام می‌دهند.» در این رابطه چینی‌ها که پیش از این از تایید خبر دیدار روسای جمهوری دو کشور طفره می‌رفتند، این بار بر خبر از سرگیری مذاکرات دو کشور صحه گذاشتند. ترامپ در حساب توییتری خود نوشت:‌ «گفت‌وگوی تلفنی بسیار خوبی با رئیس‌جمهور شی داشتم. هفته آینده و در حاشیه نشست «گروه ۲۰» که در ژاپن برگزار می‌شود یک نشست طولانی خواهیم داشت. تیم تجاری دو کشور مقدمات لازم را برای این نشست آغاز خواهند کرد.» به گزارش «رویترز» غول‌های اقتصادی دنیا در بحبوحه یک جنگ‌تجاری هزینه‌بر گیر کرده‌اند، جنگی که بر اقتصاد جهانی سایه انداخته، بازارهای مالی را ملتهب و زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده است.

ماه گذشته پس از اینکه آمریکا، پکن را به زیر پا گذاشتن تعهدات توافق‌شده متهم کرد، مذاکرات دو طرف برای دستیابی به یک توافق تجاری جامع با شکست مواجه شد. از آن زمان روابط دو کشور پرتنش دنبال می‌شود. در این رابطه دونالد ترامپ با تکرار تهدیدات قبلی خود مدعی شده مابقی حجم واردات از چین که معادل ۳۰۰ میلیارد دلار است را هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد. بر این اساس، رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا در سخنرانی که سه‌شنبه در آغاز رسمی ستادهای انتخاباتی ۲۰۲۰ خود داشت گفت که به منظور مقابله با سو‌ءاستفاده‌های ادامه‌دار چین، اقدامی تاریخی را در دستور کار قرار داد. او در جمع هواداران خود در اورلاندو فلوریدا اظهار کرد: «این کار باید مدت‌ها پیش صورت می‌گرفت. با این حال دوران دزدی مشاغل، شرکت‌ها، ایده‌ها و ثروت آمریکایی به سر آمده است.» با این حال مقامات کاخ‌سفید جزئیاتی درخصوص چگونگی آمادگی و پیامدهای احتمالی نشست ژاپن ارائه نکرده‌اند، هر چند دو طرف بر مواضع بلندمدت خود تاکید دارند: مقامات آمریکایی خواهان ایجاد تغییرات ساختاری در مدل‌ اقتصادی چین و چگونگی رفتار دولت این کشور با کسب‌وکارهای خارجی هستند، در مقابل چینی‌ها می‌گویند به جای اعمال تعرفه، دو طرف باید پای میز مذاکره بنشینند.