در این راستا، شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اطلاع‌رسانی مشخصات کالا و خدمات به مصرف‌کنندگان را یکی از وظایف اصلی این سازمان می‌داند که البته اجرای آن به درج قیمت روی کالاها وابسته است. از سوی دیگر قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، در اظهارات اخیر خود درباره حیطه وظایف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرده بود که درحال‌حاضر تمرکز این سازمان عمدتا به سمت قیمت‌گذاری سوق پیدا کرده است؛ درحالی‌که بخش مهمی از اختیارات سازمان حمایت در فاز نظارتی تعریف می‌شود. از این زاویه دید به‌نظر می‌رسد ساختار جدید وزارت صمت تلاش دارد تا از اهرم‌های سازمان حمایت برای کنترل بازار و قیمت‌ کالاها بیش از گذشته بهره ببرد تا به نوعی شعاع حضور متولیان در بازار برای مقابله با نوسانات قیمتی وسیع‌تر شود. اما معاون بازرسی سازمان حمایت از اولویت‌بندی بازرسی کالاهای اساسی در بازارها خبر داده است.

او با بیان اینکه هر هفته ۵ قلم کالا در کل کشور به‌صورت هماهنگ رصد می‌شود، تاکید کرده است که تمامی کالاها باید برچسب قیمت داشته باشند. میرآخورلو با رونمایی از برنامه‌های دولت برای نظارت بر بازار کالاهای اساسی، گفته است که اقلام تعیین شده به‌صورت هفتگی با دقت رصد خواهند شد. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یکی از وظایف اساسی این سازمان را حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌داند که یکی از مولفه‌های آن آگاهی و اطلاع از مشخصات کالا است. به گزارش خبرگزاری مهر، وی با تاکید بر اینکه عرضه هیچ کالایی بدون برچسب قیمت از این به بعد در بازار پذیرفته نخواهد شد، افزود: تمامی کالاهایی که در سطح عرضه وجود دارند، باید برچسب قیمت داشته باشند و اگر این اقدام انجام نشود، شائبه گران‌فروشی و سایر تخلفات در واحد صنفی و فروشگاه‌ها ایجاد می‌شود که با این موارد به‌شدت برخورد خواهد شد. به گفته میرآخورلو، برخی واحدهای صنفی طی هفته‌های گذشته با ظاهرسازی، وانمود می‌کنند که درحال ارائه تخفیف‌های ویژه برای برخی کالاها هستند اما در حقیقت زمینه ضرر و زیان مصرف‌کنندگان را فراهم کرده‌اند.

به گفته این مقام مسوول، نرخ سود واحدهای تولیدی، حاشیه سود عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها براساس نوع کالا مشخص می‌شود که از ضوابط مرتبط با خود برخوردار هستند. در نهایت قیمتی که به مصرف‌کننده اعطا می‌شود همان نرخ واقعی براساس قیمت تمام شده و حاشیه سود منطقی است؛ بنابراین ظاهرسازی و وانمود کردن به ارائه تخفیف، یک تخلف است و به شدت با آن برخورد می‌شود.  میرآخورلو در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد که پیش فروش و فروش‌های اقساطی باید براساس ضوابط خاص خود صورت بگیرد و در این راستا واحدهای صنفی نمی‌توانند به هر شکلی در زمینه اعلام قیمت عمل کنند. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین تصریح کرد که قیمت بخش دیگری از کالاها به‌صورت رقابتی و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما به گفته او این رقابت نباید برخلاف حقوق مصرف‌کننده باشد. ضمن آنکه هر حراجی که رخ می‌دهد، باید با مجوز مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به شکل‌گیری ساختار جدید وزارت صمت گفت: براساس تصمیم رئیس‌جمهور، وزارت صمت با ساختار جدید با قدرت وارد حوزه تنظیم بازار شده و از این پس بازار را زیر ذره‌بین خود قرار خواهد داد، به شکلی که مردم آثار ملموس آن را به‌زودی احساس خواهند کرد. وی افزود: به عرضه‌کنندگان کالا نیز هشدار می‌دهیم تا قیمت کالا را روی آن درج کنند، چرا که عدم درج قیمت به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. میرآخورلو درباره قیمت مرغ توضیح داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است و هیچ واحد صنفی و فروشگاهی حق عرضه مرغ با قیمت بالاتر را ندارد. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه سامانه ۱۲۴ نیز ظرف دو سال اخیر فعال نبوده و ارتباط مصرف‌کنندگان با آن برقرار نبوده است، از تعیین ۴ اولویت بازرسی در هفته جاری خبر داد. بر این اساس، شکر، برنج، روغن موتور و لاستیک، شامل اولولیت‌های جدید نظارتی است.