یکی از برنامه‌های سازمان برای این روز برگزاری نخستین جشنواره «نام‌آوران ماندگار کیش» است که به پیشنهاد غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان برگزار می‌شود. مظفری بر برگزاری باشکوه این جشنواره تاکید دارد و به همین منظور مسوولیت آن را به محمود اسعدی طراح و دبیر علمی سلسله برنامه‌های چهره‌های ماندگار در کشور سپرده است.  طبق گفته اسعدی دراین جشنواره، نام‌آوران کیش براساس قضاوت هیات داوران متشکل از صاحب‌نظران فرهنگی – هنری و اقتصادی انتخاب می‌شوند.  البته سازمان برنامه‌های دیگری به مناسبت روز کیش و هفته وحدت دارد؛ پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی دراین باره گفت: یکی از ویژگی‌های این جزیره تنوع مذهبی است که وحدت و همدلی اهل شیعه و تسنن در کیش زبانزد عام و خاص است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اختلاف در بین این مذاهب نبوده و آنها در آرامش و آسایش کنار هم زندگی می‌کنند. به گفته او، در این هفته برنامه‌هایی چون مراسم شب شعر، جشن بزرگ میلاد مهربانی، جشن ویژه بانوان، دومین جشنواره موسیقی کیش با محوریت موسیقی سواحلی جنوب کشور، برنامه داستان‌ها و افسانه‌های کیش قدیم، مراسم کلنگ‌زنی فاز دوم دبیرستان مبین خلیج‌فارس، رونمایی از اتوبوس گردشگری در بندرگاه، مسابقات بین‌المللی کبدی جوانان، آیین گشایش مجموعه ورزشی و تفریحی بانوان، فستیوال غذا و صنایع دستی، استقبال از مسافران در فرودگاه و پذیرایی با شیرینی‌های محلی، توزیع ۵۰۰ بلیت رایگان تاکسی فرودگاهی، ۴ هزار بلیت رایگان تاکسی‌های تلفنی و خطی در بازارها از جمله برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش در روز کیش است. همچنین شرکت آب – عمران و خدمات کیش اعلام کرد: حمل‌ونقل مینی‌بوس‌های شهری در ۲۰آبان رایگان است.

چالش مالیاتی؟

مسیح‌الله صفا، مدیرعامل جامعه هتلداران کیش درباره روز کیش و وضعیت این جزیره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: فعالان اقتصادی کیش خواستار اجرای قانون اداره مناطق آزاد هستند، درحالی‌که برخی از دولتمردان درباره این مناطق تصمیمات سلیقه‌ای اتخاذ می‌کنند. او با بیان اینکه در شرایط تحریم دولت می‌تواند از مناطق آزاد به‌عنوان بازوهای اجرایی بهره‌مند شود، افزود: با واگذاری کیش به وزارت امور اقتصادی و دارایی به کشور لطمه وارد شد. امروز زمزمه‌هایی بین سرمایه‌گذاران کیش وجود دارد که با حذف ماده ۱۳ قانون مالیاتی فعالیت‌های اقتصادی در جزیره تعطیل خواهد شد و هیچ هتلدار یا سرمایه‌گذاری تمایل به ادامه فعالیت در جزیره نخواهد داشت.

جایگاه واقعی

رحمان سادات‌نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش به «دنیای‌اقتصاد» گفت: جزیره کیش به حقی که داشته و دارد هنوز دست ‌نیافته است. ظرفیت، پتانسیل و مواهب طبیعی که این جزیره را نسبت به سایر مناطق آزاد متمایز کرده است هنوز نه‌تنها برای دنیا بلکه برای کشورمان نیز ناشناخته است. سادات‌نجفی ابراز امیدواری کرد منطقه آزاد کیش به جایگاه واقعی خود دست یابد و راه خود را پیدا کند، به عبارتی بداند در چه عرصه‌هایی می‌تواند و باید توسعه یابد.  او گفت: در زمینه گردشگری پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و در صنعت و تولید به سمت صنایع «های‌تک» گام برداشته که سیاست راهبردی مناسبی است. سادات‌نجفی با بیان اینکه توجه به صنایع دانش‌بنیان و شرکت‌های استارت‌آپی یکی دیگر از اقدامات مناسب در جزیره کیش است، تصریح کرد: این صنایع نوین خیلی زود جای خود را بین فعالان اقتصادی جزیره پیدا کرد.

نگین درخشان

مهدی روزبهانی مدیر بازار بین‌المللی پانیذ نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: فعالیت بیش از ۳ هزار بنگاه اقتصادی – تجاری فعال در بازار و چشم‌انداز ورود نزدیک به ۲ هزار بنگاه اقتصادی تجاری دیگر که زمینه اشتغال بیش از ۱۵ هزار نیروی کار را فراهم خواهد کرد، درکنار توسعه زیرساخت‌های گردشگری – تفریحی و هتلینگ با کیفیت خدمات بالا که مانند مراکز تجاری بخش زیادی از نیروی کار جزیره را پوشش می‌دهند، جزیره را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است. وی افزود: اشتغال ایجاد شده توسط این صنوف و گردش کاری و مالی این صنوف به‌تنهایی بالاتر از میانگین گردش مالی و کاری بسیاری از استان‌های کشور است. روزبهانی گفت: جزیره کیش با توجه به مساحت بسیار کوچکی که از کشور دارد سهم بسیار زیادی در تولید اشتغال و تولید خدمات در کشورمان را داراست؛ از این‌رو در جهت حمایت‌های مادی و معنوی، قانونی و فراقانونی از این نگین همیشه زیبای خلیج‌فارس و مراقبت و محافظت از آن در جهت اعتلا و پیشرفت آن باید گام‌های مهم‌تری برداشته شود. از این‌رو، نام‌گذاری روز ٢٠ آبان به نام روز ملی کیش قابل تحسین بوده و وظایف مسوولان این خطه را سنگین‌تر خواهد کرد.

محدودیت‌ها

ابراهیم خلیلی مدیر بازار «پردیس یک» جزیره کیش به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی ۱۰سال گذشته منطقه از نظر اقتصادی با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بود که اغلب متاسفانه بیشتر شامل محدودیت بوده تا ایجاد مفر جدید. خلیلی با اشاره به اینکه بخشی از این اتفاقات تابع مسائل اقتصادی کشور و بخشی به دلیل نقض قوانین اداره مناطق آزاد یا عدم اجرای کامل آن بوده، یادآور شد: عدم ثبات مدیریت نیز خود گواهی بر این عدم توسعه است. وی افزود: شاید برخی با مشاهده ساخت و سازها در جزیره آن را به نوعی پیشرفت می‌دانند، اما از نظر درآمدی نسبت به دوره‌های قبل شرایط مساعد نبوده است.

شیب کند

پویا پویاپور مدیرعامل اتحادیه مشاوران املاک کیش نیز گفت: همان‌طور که از نام مناطق آزاد برمی‌آید، این مناطق، آزاد صنعتی و تجاری هستند، چنانچه از این حیث بخواهیم بررسی کنیم، کیش به‌ویژه در حوزه صنعت، توفیق چندانی نداشته است. او با بیان اینکه ویژگی‌های اقلیمی جزیره موجب شد در فضای گردشگری، سرمایه‌گذاری شود ادامه داد: در نهایت طی دهه اخیر شیب سرمایه‌گذاری‌ها کند بوده و یکی از دلایل این کندی نگاه‌های متفاوت مدیران طی سال‌های اخیر بوده است.