به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این نشست تخصصی با بیان اینکه ایجاد فضای برد - برد بین ایران و اتحادیه اوراسیا لازم است، افزود: ارمنستان تنها کشور اوراسیا است که از طریق مرز نوردوز در منطقه آزاد ارس، با ایران دارای مرز زمینی است. ارتباط دیپلماتیک خوب و اشتراکات فراوان فرهنگی - تاریخی هم عوامل دیگری هستند که می‌تواند زمینه تقویت ارتباطات اقتصادی با ارمنستان و اوراسیا را فراهم کند.

مهندس محسن نریمان با بیان اینکه ایران برای کشورهای اوراسیا به این واسطه که ارتباط‌دهنده آنها با کشورهای آسیای‌شرقی مثل هند و پاکستان است اهمیت دارد، گفت: نقش‌آفرینی موثر کشورمان در این حوزه نیازمند تقویت زیرساخت‌هایی مثل راه‌های ریلی و زمینی است و در این میان در منطقه آزاد ارس مطالعاتی برای توسعه بستر حمل و نقل ریلی از شرق (اصلاندوز) و غرب (ماکو) داشته‌ایم و اکنون آماده اجرای این طرح‌ها هستیم. درخصوص توسعه جاده‌ها هم بزرگراه جلفا - مرند -تبریز را در دست اجرا داریم و تلاش می‌کنیم جاده‌ای استاندارد احداث شود. نریمان افزود: اظهارنظر رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر اخیرشان به ارمنستان مبنی بر اینکه منطقه آزاد ارس می‌تواند بسترساز اجرای موافقت‌نامه مبادله شده ایران با اتحادیه اوراسیا باشد، ارزشمند بود و تمام تلاش‌مان را برای تحقق این مهم انجام می‌دهیم. وی اضافه کرد: امکان مبادله ۸۶۲ قلم کالا بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تعرفه‌های ترجیحی، مزیت بزرگی برای ماست که می‌تواند بخشی از مشکلات کشورمان در شرایط تحریم امروز را حل و فصل کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین گفت: امکان استفاده از پول‌های ملی همدیگر در مراودات تجاری با اوراسیا و گریز از دلار، مزیت دیگری است که کمک کار ما در شرایط فعلی بوده و به افزایش اعتبار ریال منجر خواهد شد.

راه همکاری برد-برد

رئیس پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران هم در این نشست تاکید کرد: بهتر است با مطالعه، وارد ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شویم تا همکاری ما با این اتحادیه برد - برد باشد نه اینکه ذوق‌زده شویم و از فرصت به‌وجود آمده بهره نبریم؛ این نشست می‌تواند گامی در این جهت ارزیابی شود. پروفسور زهرا امام‌جمعه ادامه داد: منطقه آزاد ارس کریدور زمینی پیشنهادشده برای ارتباط ایران با اتحادیه اوراسیا است. منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد چابهار هم به ترتیب کریدورهای پیشنهادی دریایی و هوایی هستند، اما با توجه به هزینه‌های به‌مراتب کمتر کریدور زمینی و پتانسیل‌های بسیار بالای ارس به‌ویژه در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی، نقش این منطقه آزاد در همکاری با اوراسیا متمایز از دیگر مناطق آزاد است. وی افزود: هدف موافقت‌نامه امضا شده با اتحادیه اوراسیا ابتدا این است که به‌عنوان شریک اقتصادی عمل کنیم و هنوز وارد حوزه‌های دیگر همکاری مثل سیاسی و امنیتی نشده‌ایم. اگر ظرف ۲ سال آینده در همکاری اقتصادی شکست بخوریم، تداوم همکاری‌ها در مراحل بعدی سخت‌تر خواهد بود. امام جمعه همچنین گفت: تطبیق استانداردهای صادراتی ایران با استانداردهای اوراسیا، موضوع اولویت‌دار دیگری است که نباید از آن غافل شد.

ضرورت رعایت الزامات توافق

کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای قفقاز و رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان نیز در این نشست تاکید کرد: باید با ایجاد تسهیلاتی در رویه‌های موجود و رعایت الزامات توافق با اتحادیه اوراسیا، توافق‌نامه منعقده بین ایران و این اتحادیه را عملا اجرایی کرد.

علیرضا نظیف با بیان اینکه امضای موافقت‌نامه ترجیحی با اوراسیا، به‌منزله پیوستن ایران به این اتحادیه اوراسیا نیست، افزود: پروسه الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا سه سال یا بیشتر زمان می‌برد و این موافقت‌نامه گام نخست در این مسیر است و همین مساله، اهمیت موفقیت این توافق‌نامه را افزایش می‌دهد. رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه کالایی برای حضور فعال در تجارت با اوراسیا، گفت: این کارگروه مطابق مقررات عمومی و سازمانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید متشکل از سازمان‌های مسوول باشد که شامل سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی استاندارد، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، اتاق بازرگانی ایران و سازمان گمرک است.

نظیف لزوم هماهنگی در کدگذاری کالاها را هم مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: منظور از کدگذاری کالاها، همان کد هماهنگ اچ‌اس است. اکنون یک ناهماهنگی بین کدگذاری ایران و کشورهای اوراسیا وجود دارد. کدگذاری در اوراسیا ۱۰ رقمی و کدگذاری در کشور ما ۸ رقمی است و بیشترین کار هماهنگ‌سازی اختلاف کدی در مورد گمرک است که باید مورد توجه باشد.

رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان همچنین بر ضرورت ایجاد کانال الکترونیکی بین اتاق بازرگانی ایران و اتاق اوراسیا تاکید و اظهار کرد: این موضوع درخصوص نحوه تنظیم گواهی‌های مبدا حائز اهمیت است. گواهی‌های مبدا یکی از مهم‌ترین اسناد حمل و نقل و صادرات کالا است و مطابق تعریفی که در همین مقررات عمومی اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده، اگر گواهی مبدا نقص داشته باشد آن کالا از تعرفه‌های ترجیحی و تخفیفات برخوردار نمی‌شود، بنابراین هماهنگ کردن این موضوع پراهمیت است.

این کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای قفقاز در ادامه گفت: توافق ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا زمانی اجرا می‌شود که الزامات آن انجام شود و الزامات مهم فعلی و ضروری آن عبارت از «اجرا و هماهنگ کردن کدگذاری کالا با هماهنگی گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت در وزارت صمت»، «ایجاد کانال الکترونیکی بین اتاق ایران و کشورهای عضو و اوراسیا» و «ایجاد کانال الکترونیکی بین گمرک ایران و گمرکات کشورهای عضو اوراسیا» است. وی در خاتمه به همایش بین‌المللی «ارس؛ دروازه ورود به اوراسیا» اشاره کرد که اردیبهشت سال آینده در جلفا برگزار می‌شود.