به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کیوان کاشفی ادامه داد: بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی فعالان تجاری به این ثبات اقتصادی کمک کرد تا دیگر مشکل تامین ارز در کشور نداشته باشیم.

او از برخی تنگناهای پیش‌روی صادرات که کار فعالان این عرصه را دشوار کرده نیز یاد کرد و مشکلات مالیاتی را از مهم‌ترین آنها برشمرد.

کاشفی عنوان کرد: براساس قانون بودجه، بازگشت مالیات ارزش‌افزوده منوط به تسویه‌حساب ارزی شده و این امر کار را برای صادرکنندگان بسیار دشوار کرده است. وقتی رقم مالیات ارزش‌افزوده ۹ درصد است، اگر یک فعال اقتصادی تا پایان سال ۱۰ بار صادرات داشته باشد، باید ۹۰ درصد نقدینگی او در سازمان امور مالیاتی دپو شود.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران رقم مالیات ارزش‌افزوده پرداختی فعالان تجاری در ۹ ماهه امسال را سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه براساس اعلام بانک مرکزی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم بدون مشکل می‌تواند به فعالان اقتصادی برگردد، گفت: تاکنون فقط ۲۳۰ میلیارد تومان از این میزان برگشت خورده و سازمان امور مالیاتی به بهانه‌ای که ما هم از آن خبر نداریم مانع بازگشت بقیه این رقم است. از مجلس هم گلایه داریم که این باب را باز کرده است.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران از این موانع به‌عنوان نوعی تنبیه برای صادرکنندگان یاد کرد و افزود: در شرایطی که درگذشته از برقراری مشوق‌های صادراتی حرف می‌زدیم، اکنون مورد تنبیه صادراتی قرار می‌گیریم.

کاشفی اظهار کرد: این شیوه مناسب فعالان تجاری که با این شرایط سخت کار می‌کنند، نیست.

او در ادامه از برخی مشکلات پیش‌روی صادرات در استان کرمانشاه نیز انتقاد کرد که مهم‌ترین آنها تداخل دستور جلسات کارگروه‌های مرتبط با صادرات است. او یادآور شد: در استان کرمانشاه کارگروه‌های متعددی برای صادرات از جمله توسعه صادرات، مبادلات مرزی و... داریم که گاهی مصوبات آنها با هم مغایرت دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه از موانع صادرات کالا در برخی مرزها هم یاد کرد و گفت: مرز سومار اگرچه با سختی باز شد اما یک روز برای عبور هفت ماشین بار، ۲۳ تلفن زدیم تا کالاهای آن صادر شود. این شیوه درست صادرات نیست؛ نباید زحمات تولیدکنندگان این‌گونه در نقطه صفر مرزی با مشکل مواجه شود. او از پیشینه صادراتی مردم استان نیز یاد کرد و با بیان اینکه تجارت در خون مردم کرمانشاه است، افزود: اگر شرایط تسهیل شود همه پای‌کار می‌آیند. البته بسیاری از دستگاه‌ها نیز برای کمک به صادرات به‌خوبی پای‌کار هستند که زحمات آنها را نادیده نمی‌گیریم.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه بخش دولتی مقابل صادرات نیست، گفت: برای رفع بوروکراسی پیش‌روی صادرات تلاش می‌کنیم، اما شرایط اقتصادی دشوار کشور اجازه برخی اقدامات را نمی‌دهد. بخش دولتی به‌هیچ‌عنوان در مقابل صادرات نیست؛ این‌گونه نیست که دولت نخواهند برای تسهیل‌گری شرایط صادرات کاری انجام دهد، اما شرایط دشوار اقتصادی کشور کمی کار را سخت کرده است.

او ادامه داد: ما هم از بوروکراسی سر راه صادرات نگرانیم، اما در برخی زمینه‌ها واقعا با توجه به شرایط سخت اقتصادی نمی‌توان اصلاحات چندانی انجام داد. استاندار کرمانشاه با اشاره به شرایط تحریم تصریح کرد: دشمن به‌عنوان یک تروریست اقتصادی تمام گلوگاه‌های کشور را رصد کرده و بنگاه‌های مالی را هدف می‌گیرد که منجر به افزایش تورم و... شده است. در چنین شرایطی امکان تک‌رقمی کردن سود تسهیلات بانکی و بسیاری از اقدامات دیگر نیست و این‌طور نیست که مجموعه مدیریت مالی کشور نخواهد کاری بکند.