صادق جلالی ثبت سفارش کالاها برای ورود به مناطق آزاد را غیرقانونی و خلاف مصوبه و قوانین مناطق آزاد کشور اعلام کرد و گفت: ثبت سفارش برای مناطق آزاد تصمیمی است غیرقانونی، چرا که در ماده ۱۴ قانون مناطق آزاد می‌گوید مناطق آزاد پس از ثبت گمرگی از شمول قانون مقررات صادرات و واردت مستثنی است.

وی افزود: اگر قرار باشد ثبت سفارش در مناطق آزاد انجام شود با افرادی که واردات به داخل کشور دارند هیچ تفاوتی نخواهیم داشت. او با اشاره به متضرر شدن تولیدکنندگان و فروشندگان در مناطق آزاد گفت: با تسری دادن ثبت سفارش زمینه‌های مختلف فعالیت در مناطق آزاد را با این مصوبه از بین بردند، به‌‌طوری‌که تولیدکنندگان برای وارد کردن مواد اولیه و حتی بالک بسته‌بندی با مشکلات عمده مواجه هستند و این روند باعث تعطیلی و خروج سرمایه‌ها می‌شود.

جلالی با ابراز ناراحتی از خروج سرمایه‌گذاران از کشور به دلایل سخت‌گیرانه امور صادرات و واردات، اظهار کرد: سرمایه‌گذارهای ما که به عمان می‌روند به دلیل همین مشکلاتی است که پیش‌ روی آنها قرار دارد. در کشورهایی مثل عمان به دلیل ثبات قوانین و مزیت‌های بی‌شمار و زیرساخت‌های از قبل آماده شده، آنها دردسرهای ثبت سفارش ندارند و به راحتی صادرات را به بنادر نزدیک‌تر انجام می‌دهند.

جلالی در ادامه به کمبود زیرساخت‌ها از اسکله و اماکن تخلیه و بارگیری در جزیره کیش اشاره کرد و آن را دلیل دیگری برای عدم سرمایه‌گذاری‌ها دانست و گفت: ما مناطق آزاد خود را با مناطق آزاد دنیا مقایسه می‌کنیم، ولی سوال این است که چرا به شانگهای، هنگ‌‌کنگ و جبل‌علی امارات نرسیدیم، باید دید آنها از کجا شروع کردند که امروز به اینجا رسیدند. جلالی به نبود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: کشورهای دیگر تمام زیرساخت‌های دریایی، هوایی، برق و آب را از قبل تامین و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، ولی در مناطق آزاد ایران برعکس آن عمل می‎شود، ابتدا سرمایه‌گذار را دعوت می‌کنند و از کنار درآمدهای حاصل، در مناطق زیرساخت درست می‌کنند که این جای تعجب و نگرانی دارد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های فعلی جوابگوی نیاز صادرکننده نیست، چون صادرکننده می‌خواهد کالا را با ارزان‌ترین قیمت ارسال کند ترجیح می‌دهد از طریق دبی یا بندرعباس این ارسال صورت بگیرد. با این کار تولید هم به همان مناطق خواهد رفت؛ بنابراین وقتی شرایطی فراهم نباشد، زیرساختی هم شکل نخواهد گرفت. جلالی به‌عنوان پیشنهاد آخر تاکید کرد که باید قانون ثبت سفارش در مناطق آزاد حذف شود و زیرساخت‌ها برای تولید و سرمایه‌گذاری داخلی ایجاد شود؛ در غیر این صورت تعطیلی و خروج سرمایه‌ها، هجوم تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به کشورهای همجوار را شاهد خواهیم بود.