به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین مدرس خیابانی افزود: برنامه‌هایی که وزارت صمت برای سال ۱۳۹۹ تدارک دیده شامل چهار برنامه و راهبرد اصلی است و بخش جهش تولید از طریق چهار برنامه اصلی در حال پیگیری است. او تصریح کرد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی شاید مهم‌ترین عاملی باشد که امروز بتوان بخش تولید داخلی را تقویت کرد. محدودیت‌های بین‌المللی شرایط فوق العاده سخت و دشواری را برای تامین مواد اولیه پیش روی تولید‌کنندگان داخلی قرار داده است. خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک مرکزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات مشکل تامین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور برطرف شده است. بنابراین نخستین برنامه در بخش جهش تولید، تامین مواد اولیه کارخانه‌های داخلی است.

مدرس خیابانی گفت: خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه کارخانه‌های کشور از محل تولید داخل تامین می‌شود. در عین حال لازمه افزایش تولید توسعه صادرات و شناسایی بازارهای صادراتی است. چراکه هم اکنون بازار داخلی به دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد.  به گفته او، وزارت صمت ۴۲ میلیارد دلار حجم صادرات برای سال ۹۹ پیش‌بینی کرده که باید با تقویت زیرساخت‌های تجاری و لجستیک صادرات محقق شود. اشتغال، ارزآوری، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر همه در سایه صادرات محقق می‌شود. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هم اکنون درصد زیادی از ظرفیت واحدهای تولیدی در کشور خالی بوده و می‌توان با پر کردن این ظرفیت‌ها علاوه بر افزایش کمی و کیفی صادرات و ایجاد تنوع در کالاهای تولیدی به بخش اشتغال کشور نیز کمک کرد. مدرس خیابانی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد تمامی مرزهای تجاری و فعال کشور باز و روال تجارت به حالت عادی بازگشته است.  او گفت: امسال بحث صادرات جدی تر از سال‌های قبل است چون کشور فاصله بیشتری با اقتصاد نفتی گرفته است. اقتصاد کشور در سال ۹۸ اتکای کمی به منابع نفتی داشت اما امسال به جرات می‌توان گفت تمامی اتکای درآمدهای ارزی مملکت روی صادرات غیر نفتی متمرکز شده است.  مدرس خیابانی ضمن اشاره به صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال ۹۸ در کشور افزود: از این میزان صادرات ۶۰ درصد یعنی بیش از ۲۴ میلیارد دلار فقط به ۱۵ کشور همسایه بوده است. امسال هم تمرکز کشور همین است البته از ممالک سی‌ای اس، اوراسیا، دو شریک بزرگ تجاری یعنی چین و هند و همچنین بازارهای شرق آفریقا غافل نخواهیم بود.

 او با اشاره به اینکه نقش استان‌های مرزی در بحث صادرات فوق‌العاده تعیین‌کننده است، گفت: وقتی ۶۰ درصد صادرات مملکت به کشورهای همسایه است مفهومش این است که استان‌های مرزی در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. همچنین میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی در حال حاضر سه برابر میزان واردات است. به‌طورکلی نقش بازارچه‌های مرزی کشور از جنس صادرات است تا واردات. مدرس خیابانی افزود: در حوزه واردات به جز کالاهای اساسی، مواد اولیه، قطعات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شود بقیه واردات از طریق ثبت سفارش محدود خواهد شد. منابع ارزی و تولید داخل با این اقدام حفاظت و حمایت می‌شود. او همچنین گفت: پارسال سه میلیارد دلار برای ساخت داخل قرارداد بسته شد که یک میلیارد دلار از کالاهای وارداتی ساخت داخل شد. امسال برنامه ساخت داخل ۲/ ۳میلیارد دلار است.   سرپرست وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: به‌طورکلی از مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ معدن در کشور ۴هزار و ۴۰۰ معدن غیر فعال است. از این رو فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط باید در دستورکار قرار گیرد. چراکه بخش معدن جایگزین مناسبی برای حوزه نفت است. بهترین بخش اقتصاد برای جبران کمبود درآمدهای نفتی معدن و صنایع معدنی خواهد بود؛ چراکه بخش معدن می‌تواند به‌عنوان جایگزین نفت با ارزآوری بسیار بالا به کمک اقتصاد ایران بیاید. مدرس خیابانی گفت: یکی از پاشنه آشیل‌های بخش معادن نوسازی تجهیزات بهره‌برداری از پهنه‌های معدنی است که باید تلاش کرد تجهیزات این بخش هم نوسازی شود. برای بهره برداری اصولی و صحیح از معادن باید تجهیزات کافی و به روز استفاده کرد. معدن و صنایع معدنی در سال گذشته توانسته ۹ میلیارد دلار صادرات داشته باشد و به همین جهت می‌تواند یک منبع قابل اتکا برای جبران کمبودهای ناشی از کاهش فروش نفت باشد. امسال نیز ۵/ ۱۰ میلیارد دلار صادرات برای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور هدف‌گذاری شده است.