غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران هم در این نشست به تشریح اهمیت تقدم روابط اقتصادی بر سیاسی پرداخت و با طرح این سوال که چه تعادلی بین روابط اقتصادی و سیاسی وجود دارد، گفت: در حال حاضر سیاست ما بر اقتصاد ارجحیت دارد یا بالعکس؟ بارها در انتخابات استانداران و سفرا خواستار آن بوده‌ایم که نگاه امنیتی کنار گذاشته شود و دیدگاه‌های اقتصادی غالب شود، اما متاسفانه این خواسته هیچ زمان محقق نشده است.

او افزود: خوشبختانه از زمان حضور آقای ظریف در وزارت امور خارجه شاهد در پیش گرفتن رویه‌ای متفاوت از جانب ایشان بودیم تا جایی که در بیشتر سفرهایی که ایشان می‌رفتند، بیشتر جمعیت هواپیمای اختصاصی ایشان را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دادند؛ اما برای توسعه روابط خارجی نیاز داریم تا این دیدگاه در کل موردپذیرش قرار گیرد. شافعی معتقد است روابط اقتصادی پایدار، منجر به توسعه روابط سیاسی می‌شود و اگر به بخش خصوصی که جلودار است اعتماد شود، بسیاری از مسائل ما در ارتباط با اقتصاد خارجی حل خواهد شد. او در ادامه افزود: به نظر من یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، بحث دیپلماسی است. در همه جای دنیا این وزارت امور خارجه هر کشوری است که روابط اقتصادی آن کشور را تعریف و سیاست‌های مرتبط با آن را تدوین می‌کند؛ اما ما متاسفانه در ایران ده‌ها وزارت امور خارجه داریم. تا زمانی که سیاست واحدی در کشور در این حوزه به وجود نیاید نمی‌توانیم شاهد ارتقای روابط اقتصادی خارجی باشیم. شافعی در ادامه، ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور را مورد توجه قرارداد و درعین‌حال از بی‌توجهی به آنها انتقاد کرد. او در همین راستا پیشنهاد داد تا با تاسیس تشکیلات یا انجمنی واحد، ایرانیان مقیم خارج از کشور به تشکل‌های داخل کشور ارتباط داده شوند و اگر هم قرار است رایزنی انتخاب شود از میان همین افراد و با نظر این تشکل‌ها صورت گیرد. رئیس اتاق ایران با تاکید مجدد بر انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی اعلام کرد که اتاق ایران به دنبال حل مشکل قانونی برای انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی است. محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران هم با اشاره به ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی به‌خصوص در دوران تحریم، مهم‌ترین راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی خارجی را در شرایط فعلی تشریح کرد. «تسهیل روادید»، «تجهیز زیرساخت‌های لجستیک و حمل‌ونقل با تولیدات» و «تسهیل مراودات بانکی ایران و کشورهای هدف» ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که معاون امور بین‌الملل اتاق ایران عملیاتی شدن آنها را به‌عنوان مهم‌ترین راهکارهای توسعه روابط خارجی در شرایط فعلی عنوان کرد. بعدازآن، روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی به بیان مهم‌ترین خواسته‌ها و انتظارات خود از معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه پرداختند. محمدحسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان خواستار ایجاد یک نگاه بلندمدت در بدنه دولت به‌منظور اعتماد به بخش خصوصی شد. او درعین‌حال بر ضرورت به رسمیت شناختن اتاق‌های مشترک بازرگانی از سوی سفرا تاکید کرد.

سید کاظم سجادی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در این نشست با تاکید بر این نکته که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه، موضوعات اقتصادی است، افزود: مهم‌ترین وظیفه اصلی ما حفظ پرچم اقتصادی در سفارتخانه‌های خارج از کشور است و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این پرچم را در تعامل با اتاق‌ ایران و اتاق‌های بازرگانی شهرستان حفظ کنیم.

او به ظرفیت‌های اقتصادی منطقه اوراسیا اشاره کرد و به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب برای توسعه تجارت، خواستار بهره‌‎برداری از فرصت‌های پیش‌رو در این منطقه شد. سجادی به ارائه برخی توضیحات درباره لغو روادید و صدور ویزا برای فعالان اقتصادی پرداخت که هم‌اکنون در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود. او همچنین معرفی اتاق‌های بازرگانی استانی به طرفین خارجی را یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌هایی عنوان کرد که از سوی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور دنبال می‌شود. سجادی بر ضرورت نقش‌آفرینی جوانان در حل مشکلات و انجام امور به شیوه الکترونیکی تاکید کرد که در معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به‌عنوان یک اصل دنبال می‌شود.

او همچنین توضیحاتی درباره جدیدترین سامانه‌های وزارت امور خارجه که برای تسهیل امور فعالان اقتصادی طراحی شده پرداخت و از روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی خواست تا برای بهبود روابط خارجی هرگونه پیشنهاد‌ و انتقاد‌ خود را با وزارت امور خارجه در میان بگذارند.