به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: علاوه بر آن ما در صدد هستیم که ارتباط اتاق‌های بازرگانی در استان‌های مختلف ایران را با شرکای خودشان درکشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کنیم و توسعه دهیم.

به گفته وزیر نیرو با توجه به تنوع زمینه‌های تجاری ایران به لحاظ اقلیم‌های متنوع که به تعبیری کشور چهار فصل هستیم، در تمام طول سال محصولات متنوع کشاورزی و کالاهای مصرفی در ایران تولید می‌شود. علاوه بر این ایران دارای منابع وسیع معدنی است که فرصت خوبی برای عرضه این محصولات ارائه می‌کند. برگزاری این نمایشگاه از لحاظ آب و هوایی نیز جزو بهترین زمان‌های برگزاری است و ما امیدواریم از سوی تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مورد استقبال قرار گیرد.

وی درخصوص شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه گفت: «کشورهای عضو اتحادیه اورسیا شامل پنچ کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و البته کشورهای همسایه ایران می‌توانند شرکت کنند. ما علاقه‌مندیم که علاوه بر اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سایر کشورهای همسایه نیز بتوانند در این نمایشگاه شرکت و از این فرصت استفاده کنند. قطعا برگزاری این رویدادها عزم ایران برای استفاده از توافقنامه تجاری ترجیحی ایران با اوراسیا را جزم می‌کند. دولت مصمم است که این عضویت را به شکل دائمی درآورد و ما بتوانیم در یک ارتباط پر دامنه اقتصادی با کشورهای عضو اوراسیا قرار بگیریم. اردکانیان درباره تجارت ایران و روسیه گفت: خوشبختانه با توجه به شکل‌گیری و اجرایی شدن سازوکارهای توافق شده بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، ما شاهد آن هستیم که تاثیر تحریم‌ها بر توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه رو به کاهش است. پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تماس‌های منظمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای استفاده از ارزهای دیگر به غیر از دلار برقرار بوده و این تحول به معنای کاهش وابستگی دلار در تجارت بین دو کشور است.