به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ولادیمیر اوبیدنوف، در نشست تخصصی اوراسیا که در حاشیه نمایشگاه اوراسیا تهران ۱۴۰۰ برگزار شد گفت: هدف اعضای اتحادیه اوراسیا و ایران از توسعه همکاری‌های اقتصادی، بهبود شرایط زندگی و افزایش رفاه برای کشورهایمان است.

اوبیدنوف اضافه کرد: هر ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا برای همکاری با ایران مصمم هستند و طی ۲ سالی که از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد می‌گذرد به‌رغم شیوع بیماری کرونا و مشکلات موجود، همراهی‌های منطقه‌ای آغاز و توانسته از راه‌های کوچک مسیر خود را برای توسعه تجارت باز کند. وی از افزایش ۱۸ درصدی مبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و گفت: این نتیجه نشان‌دهنده درک مشترک هر دو طرف برای افزایش همکاری‌های اقتصادی است. رئیس شورای تجاری ایران و روسیه گفت: از اعضای اتحادیه و شورای اقتصادی اوراسیا می‌خواهیم مسائل باقی مانده در این حوزه را هرچه سریع‌تر به پایان برسانند؛ چراکه تجار و مردم دو کشور امید زیادی به توسعه همکاری‌ها دارند و بر این باورند که این مسیر باعث رشد اقتصادی کشورها می‌شود.  البته متوجه مشکلاتی که دیگر کشورها باعث به‌وجود آمدن آن شده‌اند هستیم و همگی به‌عنوان مسوولان کشورها می‌کوشیم تا این مشکلات را حل و با ایجاد ظرفیت‌های بیشتر برای تماس تجار از ظرفیت‌های طرف مقابل نیز استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه سیستم حمل‌و‌نقل ریلی، حمل‌و‌نقل دریایی و ظرفیت‌های بنادر در شرایطی هستند که به خوبی از آنها استفاده نمی‌شود، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصاد استفاده و مشکلات پیش‌رو را حل کنیم. وجود مشکلات، موجب بازدارندگی در سرمایه‌گذاری‌های تجاری می‌شود. ما ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌هایی چون کشاورزی، پتروشیمی، مواد غذایی و نانوتکنولوژی و موارد دیگر داریم، اما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

اوبیدنوف با اشاره به ایده‌های تازه برای افزایش همکاری‌ها گفت: تلاش می‌کنیم تا به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته، خانه‌های بازرگانی را فراهم کنیم و پالس‌های مثبت برای افزایش همکاری‌های اقتصادی را بدهیم.