دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمار بازرگانی ایران نشان از آن دارد که رقم صادرات غیرنفتی ایران در چهارماه اول سال‌جاری با 4/5میلیارد دلار از رقم کل صادرات غیرنفتی در سال 81 که بالغ‌بر 3/5میلیارد دلار بود، فراتر رفته است این رقم حتی از صادرات نیمه‌اول سال گذشته نیز که بالغ‌بر 3/4میلیارد دلار بود، بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند فعلی، رقم کل صادرات غیرنفتی در سال‌جاری به مرز 20میلیارد دلار نزدیک شود صادرات غیرنفتی چهارماهه امسال در حالی از مرز 4/5میلیارد دلار عبور کرده است که رقم سال قبل در مدت مشابه معادل 2/3میلیارد دلار بود که به این ترتیب رشدی بالغ بر 70درصد را نشان می‌دهد. گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که رشد صادرات غیرنفتی در سال‌های ماقبل 1384 بسیار متفاوت‌تر و بطئی‌تر بوده است. به این صورت که صادرات غیر نفتی در سال 1381 معادل 3/5، درسال 82 معادل 6/6 و در سال 83معادل 5/7 گزارش شده است.تازه‌ترین گزارش گمرک حاکی از آن است که بیشترین رشد صادرات غیرنفتی در چهارماه اول در بخش محصولات پتروشیمی با رقم رشدی بالغ‌بر 271درصد بوده است که 33درصد از کل صادرات غیرنفتی را تشکیل داده است.

گزارش گمرک از تجارت خارجی ایران در ۴ ماه نخست سال جاری

4/5 میلیارد دلار صادرات، 14 میلیارد دلار واردات

گروه بازرگانی - در چهار ماه اول سال جاری 9میلیون و 983هزار و 400 تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش 4میلیارد و 540میلیون و 500هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران این میزان کالاهای صادراتی در این مدت به لحاظ وزن 41درصد و از حیث ارزش 4/69درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشته است. بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدت به لحاظ وزنی مربوط به صادرات کالاهای پتروشیمی و به لحاظ ارزش مربوط به صادرات کالاهای صنعتی بوده است. در چهار ماه اول سال جاری 4/39درصد از ارزش کل صادرات به بخش صنعت، 4/33درصد به بخش پتروشیمی، 8/11درصد به بخش کشاورزی، 5/6درصد به بخش صادرات مواد معدنی و 4/3درصد به بخش فرش و صنایع دستی اختصاص یافت.
اقلام عمده کالاهای صادراتی
اقلام عمده کالاهای صادراتی در چهار ماه اول امسال شامل میعانات گازی با 930میلیون و 300هزار دلار، آهن‌آلات و فولاد 455میلیون و 800هزار دلار، پسته و مغزپسته با 260میلیون دلار و روغن و گریس با 117میلیون دلار بوده است. صادرات سنگ و کنسانتره مولیبدن و مصنوعات مسی هرکدام با اختصاص 6/2درصد، فرش دستباف با 5/2درصد، شمش مس با 4/2درصد، مصنوعات پلاستیکی و ملامین با 8/1درصد و آلومینیوم ساخته شده با اختصاص 7/1درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی در این مدت از دیگر اقلام عمده کالاهای صادراتی کشورمان بود. اقلام عمده کالاهای صادراتی 54درصد از ارزش و 37درصد از حجم کل صادرات غیرنفتی را دارا بودند. در این مدت 37درصد از وزن و 24درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی از طریق گمرک شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد.
صادرات کالاهای صنعتی
در چهار ماه اول سال جاری 2میلیون و 619هزار و 500 تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش یک میلیارد و 737میلیون و 200هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است که این میزان به لحاظ وزنی 16درصد و از جهت ارزش 64درصد رشد داشته است. اقلام عمده صادرات در بخش صنعت شامل آهن‌آلات و فولاد، روغن - گریس، مصنوعات مسی، شمش مس، مصنوعات پلاستیکی و ملامین بوده است. 5 قلم فوق‌الذکر 2/50درصد از ارزش کل صادرات بخش صنعت را به خود اختصاص دادند.
صادرات کالاهای پتروشیمی
در این مدت 3میلیون و 807هزار و 800 تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش یک میلیارد و 471میلیون و 700هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 157درصد و 271درصد رشد داشت. 38درصد از وزن و 33درصد از ارزش کل صادرات کشور به صادرات محصولات پتروشیمی اختصاص یافت. میعانات گازی، پلی‌اتیلن، انواع قیر، بنزن و انواع آن و متانول 5 قلم عمده کالاهای صادراتی در بخش پتروشیمی بوده است که 4/76درصد از ارزش کل صادرات در این بخش را به خود اختصاص دادند.
صادرات کالاهای کشاورزی
صادرات کالاهای کشاورزی در چهار ماه اول امسال با 35درصد افزایش در ارزش به رقم 522میلیون دلار رسید. میزان وزنی صادرات کالاهای کشاورزی 438هزار و 300 تن بوده که 12درصد کاهش نشان می‌دهد. اقلام عمده کالاهای بخش کشاورزی شامل پسته و مغزپسته، کشمش و انواع آن، پوست و انواع سالامبور، زعفران و هندوانه بوده است. 70درصد از صادرات بخش کشاورزی به 5 قلم ذکر شده اختصاص داشته است.
صادرات فرش و صنایع دستی
149میلیون و 900هزار دلار انواع کالاهای صنایع دستی در چهار ماه اول امسال به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد کاهش یافت. فرش دستباف و فیروزه و سنگ‌های قیمتی اقلام عمده کالاهای صادراتی در این بخش بوده‌اند.
براساس این گزارش ۱۰۹میلیون و ۳۰۰هزار دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۷درصد کاهش داشته است. ۷۳درصد از صادرات بخش صنایع‌دستی به صادرات فرش دستباف اختصاص یافت.
صادرات مواد معدنی
در این مدت دو میلیون و ۶۰۹هزار و ۹۰۰ تن انواع مواد معدنی به ارزش ۲۸۵میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی ۳۷درصد و از حیث ارزش ۱۵۹درصد افزایش یافت. سنگ و کنسانتره مولیبدن، سنگ و کنسانتره روی، سنگ و کنسانتره سرب ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در بخش مواد معدنی بوده است که ۷۲درصد از ارزش کل صادرات در بخش مواد معدنی را به خود اختصاص دادند.
واردات
در چهار ماه اول امسال ۱۴میلیون و ۳۶۲هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۳میلیارد و ۴۰۶میلیون و ۸۰۰هزار دلار وارد کشور شد که این میزان به لحاظ وزنی ۶/۳۳درصد و از حیث ارزش یک درصد افزایش داشته است. اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل آهن‌آلات، لوازم صنعتی برقی، مواد اولیه پلاستیک، مواد شیمیایی، کاغذ و مقوا، شکر، محصولات دارویی، انواع کود شیمیایی، ذرت و گندم دامی بوده است. در این مدت واردات آهن‌آلات ۸/۹درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داد و پس از آن واردات لوازم صنعتی برقی با اختصاص ۵/۵درصد، مواد اولیه پلاستیک با ۳درصد، مواد شیمیایی با ۸/۲درصد، کاغذ و مقوا با اختصاص ۷/۱درصد از ارزش کل واردات در رده‌های بعدی قرار گرفتند.