وی با بیان اینکه بعد از برنامه چهارم توسعه کشور تا به امروز در مجموع تنها ۷میلیارد تومان برای توسعه هنر-صنعت فرش کشور اختصاص داده شده است، تصریح کرد: این رقم برای ۲میلیون نفر شاغل در این بخش بسیار ناچیز است و با کوچک‌ترین ارائه تسهیلات به این بخش می‌توان اشتغال‌زایی کرد. رافع با بیان اینکه سازمان ملی فرش با داشتن حدود ۵۰نفر نیرو نمی‌تواند به‌درستی به امور ۲میلیون نفر فعال در بخش فرش و ۴۸‌هزار تشکل رسیدگی کند، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب بیش از ۳۰۰مدرسه فرش در کشور وجود داشت، اما اکنون در سایه کم‌توجهی تنها حدود ۱۱۵هنرستان کارودانش فرش وجود دارد و برای هدایت تحصیلی فرش، کاری نشده است، در حالی که این هنر ۲ تا ۳‌هزار سال قدمت دارد و در صورت ادامه به این شکل، از بین می‌رود.  رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: اخیرا در مناطق محروم شمال خوزستان برای ۲‌هزار نفر اشتغال ایجاد شده است و فرش آنها از سوی کارآفرینان به صورت تضمینی خریداری می‌شود. امیدواریم این طرح در مناطق دیگر نیز با همراهی کارآفرینان دیگر اجرا شود.  

این مقام مسوول اظهار کرد: بر اساس ظرفیت‌های موجود، برای آموزش فرشبافی به علاقه‌مندان در کشور، فرشباف‌های شهرهای پیشرو تعیین شدند تا به فعالان فرش در سایر شهرها نیز آموزش دهند و در نتیجه فرش‌هایی باکیفیت و با مواد اولیه مناسب و سلیقه داخلی و جهانی بافته شود. بر این اساس برای فرشباف‌‌‌های مناطق محروم درآمد مناسبی ایجاد می‌شود، به طوری که فرشبافان تازه‌کار می‌توانند هر سه‌ماه ۱۰میلیون تومان از بافت یک فرش درآمد داشته باشند، در حالی که فرشبافان خبره می‌توانند همان فرش را در یک‌ماه ببافند.  رافع اظهار کرد: فرشباف‌‌‌ها می‌توانند برای ایجاد کسب‌وکار خود با واسطه پیشران‌ها، تسهیلات ۴، ۶ و ۱۸ درصدی را در مرکز ملی فرش دریافت کنند و آموزش ببینند. با یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مذاکره شده که فرش دستباف روستاییان را به فروش برساند.  

این مقام مسوول در خصوص وضعیت صادرات فرش گفت: به دلیل خودتحریمی‌ها و لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، آمار رسمی صادرات فرش به‌شدت کاهش و صادرات غیر‌رسمی افزایش یافته است. فرش، کالایی هنری است و نمی‌توان تمام فرش‌های یک محموله صادراتی را به صورت یکجا فروخت؛ زیرا ممکن است یک فرش مدت‌ها در گالری‌های هنری باقی بماند تا مشتری خاص خود را پیدا کند. لزوم پیمان‌سپاری ارزی برای این محصول، مشکلات جدی برای صادرات ایجاد کرده است.  رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در حال حاضر صادرکنندگان برای رفع این مشکل فرش را با پست، حمل مسافر و راه‌های مختلف دیگر به صورت غیرمعمول از کشور خارج می‌کنند. هند و پاکستان در حال پیشرفت در تولید فرش دستباف هستند اما هنوز نتوانسته‌اند جایگاه فرش ایرانی را بگیرند، با وجود این، آنها نیز در حال پیشرفت هستند و ممکن است در آینده بتوانند بازار صادراتی فرش ایران را با مشکل مواجه کنند.