در این مدت، از حیث کالایی نیز مهم‌ترین کالای صادراتی، آنتی‌سرم و سایر مشتقات خونی با ارزش صادرات۲/ ۳۶میلیون دلار و مهم‌ترین کالای وارداتی، سایر آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌های پزشکی به‌ترتیب با ارزش واردات ۲۶۸‌میلیون دلار و ۲۶۰‌میلیون دلار است.  بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، تجارت اقلام دارویی و پزشکی در ۹‌ماهه امسال ۱/ ۲میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱/ ۳۱‌درصدی را تجربه کرده است. وزن کالاهای مبادله‌شده در این گروه نیز ۱۴۷‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۲برابر شده است.  از کل ارزش تجارت در ۹‌ماهه امسال، ۱۴۸‌میلیون دلار، مربوط به صادرات بوده است. وزن کالاهای صادرشده نیز به ۹۹‌هزار تن می‌رسد. رشد ارزشی صادرات اقلام دارویی و پزشکی ۳۳‌برابر بازه مشابه سال گذشته است.  واردات این اقلام نیز ارزشی برابر ۲‌میلیارد دلار در ۹‌ماهه امسال دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/ ۲۲درصد رشد داشته است. وزن اقلام واردشده پزشکی و دارویی نیز ۴۸‌هزار تن برآورد شده است.

تجهیزات پزشکی

صادرات تجهیزات پزشکی در ۹‌ماهه امسال رشد ۱۶برابری را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است. این گروه از کالاها سهم ۴/ ۲درصدی از کل صادرات اقلام دارویی و پزشکی ۹‌ماهه امسال را به خود اختصاص داده و به ۶/ ۳میلیون دلار رسیده است. ونتیلاتور مهم‌ترین کالای صادراتی ایران در این بازه زمانی بوده که ارزش صدور آن به ۴۳۹میلیون دلار رسیده؛ این در حالی است که در ۹ ماهه سال گذشته این کالا صادراتی نداشته است. سهم ونتیلاتور از کل صادرات این اقلام در ۹ ماهه امسال به ۳/ ۰‌درصد می‌رسد.  واردات تجهیزات پزشکی نیز با ثبت ۴/ ۲۵۶میلیون دلار توانسته سهم ۹/ ۱۲درصدی را از کل واردات اقلام دارویی و پزشکی در ۹‌ماهه ۱۴۰۰ به خود اختصاص دهد. واردات این گروه از اقلام در ۹‌ماهه امسال رشد ۵/ ۹‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند. در عین حال واردات ونتیلاتور در این بازه زمانی ۸/ ۱میلیون دلار ارزش داشته که سهم ۱/ ۰‌درصدی را از کل ارزش واردات این اقلام در بازه زمانی مورد‌نظر را دربر گرفته و نسبت به مدت مشابه افت ۵/ ۱۱‌درصدی را تجربه کرده است.

لوازم پزشکی

صادرات لوازم پزشکی در ۹ماهه امسال توانسته ارزشی معادل ۵/ ۵۲میلیون دلار را به ثبت برساند. این گروه از اقلام دارویی و پزشکی سهم ۴/ ۳۵درصدی از کل ارزش صادرات این اقلام در ۹‌ماهه ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵‌برابر شده است. در میان اقلام مربوط به لوازم پزشکی، صادرات دستکش پلاستیکی با ۷/ ۹میلیون دلار و سهم ۶/ ۶‌درصدی از کل صادرات اقلام دارویی و پزشکی، رشد ۹۵۱‌برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.  همچنین صادرات جعبه و کیت کمک‌های اولیه با ثبت ارزش ۷/ ۸هزار دلاری و سهم ۰۱/ ۰درصدی جزو اقلامی است که در ۹ماهه سال گذشته هیچ صادراتی نداشته است. سرنگ و سوزن هم با ثبت ۸/ ۵۸هزار دلار ارزش و سهم ۰۴/ ۰‌درصدی از صادرات این اقلام، رشد بالای ۱۴۶۸۸‌برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.  واردات لوازم پزشکی نیز در ۹‌ماهه امسال ارزشی معادل ۲/ ۷۶۵میلیون دلار داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴/ ۱۳درصدی را به ثبت رسانده است. این گروه از اقلام دارویی و پزشکی سهم ۵/ ۳۸‌درصدی را از کل واردات این اقلام در اختیار دارد. در عین حال واردات دستکش پلاستیکی با ثبت ارزش ۷/ ۱۱میلیون دلاری سهم ۶/ ۰درصدی را از کل واردات اقلام دارویی و پزشکی در ۹‌ماهه امسال به خود اختصاص داده است. همچنین رشد ۵/ ۱۲درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. واردات جعبه و کیت کمک‌های اولیه هیچ وارداتی را در ۹‌ماهه امسال به ثبت نرسانده، این در حالی است که در ۹ماهه سال گذشته ارزش واردات این قلم کالا حدود ۱۰هزار دلار بوده است. سرنگ و سوزن هم با واردات ۴/ ۶۱درصدی روبه‌رو بوده که سهم ۱/ ۳‌درصدی از کل واردات اقلام دارویی و پزشکی را در اختیار دارد. رشد واردات این قلم کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۲۶درصد ثبت شده است.  

داروها

صادرات دارو در ۹‌ماهه امسال توانسته سهم ۱/ ۲۵درصدی را از کل صادرات اقلام دارویی و پزشکی به خود اختصاص دهد و با ثبت ارزش ۲/ ۳۷میلیون دلاری، رشد ۴۲‌برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.  همچنین واردات این گروه به ۶/ ۸۹۱میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹/ ۴۵‌درصدی داشته است. سهم واردات دارو در ۹ماهه امسال از کل واردات اقلام دارویی و پزشکی به ۸/ ۴۴درصد می‌رسد.

محصولات محافظت شخصی

صادرات محصولات محافظت شخصی نیز در بازه زمانی مورد بررسی ارزشی معادل ۸/ ۵۴میلیون دلار را ثبت کرده و به ۱۸‌برابر مدت مشابه سال گذشته رسیده است. سهم این گروه از کل صادرات ۹‌ماهه اقلام دارویی و پزشکی به ۳۷‌درصد می‌رسد. در این رابطه ماسک‌های صورت صادراتی معادل ۵/ ۲۵میلیون دلار ارزش داشته که ۵۴برابر مدت مشابه سال قبل است. سهم ماسک‌های صورت از کل صادرات اقلام دارویی و پزشکی به ۳/ ۱۷‌درصد در ۹‌ماهه امسال می‌رسد.

واردات محصولات محافظت شخصی نیز ارزشی معادل ۲/ ۷۵میلیون دلار داشته که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته کاهش ۳/ ۲۸درصدی را تجربه کرده است. سهم این اقلام از کل واردات اقلام دارویی و پزشکی در سه فصل امسال به ۸/ ۳‌درصد می‌رسد. در این راستا واردات ماسک صورت ۹/ ۴۵میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۴۰‌درصدی را ثبت کرده است. همچنین سهم ۳/ ۲‌درصدی واردات این کالا در ۹‌ماهه امسال از کل واردات اقلام دارویی و پزشکی در اختیار ماسک‌های صورت قرار دارد.