در روز پایانی اجلاس وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، سیدرضا فاطمی امین افزود: ایران و ازبکستان سوابق دیرینه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی با هم دارند و ما احساس قرابت با این کشور داریم.

وی تصریح کرد: می‌‌خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور با تکیه بر همین قرابت فرهنگی و مناسبات دیرینه ارتقا یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روابط اقتصادی کنونی میان دو کشور فاصله زیادی با ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌‌های ایران و ازبکستان دارد، گفت: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک نقطه عطفی برای ارتقای روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری خواهد بود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه «عمر زاق‌اف» معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، فردی پرتلاش، پرکار و عملیاتی است، تصریح کرد: این روحیه کمک می‌‌کند تا به سرعت به اهداف پیش‌بینی‌شده برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برسیم.

 در این نشست «عمر زاق‌اف» در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان گفت: در پنج ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده‌‌اند و دستورات و توصیه‌های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور ارائه داده‌‌اند.

وی با بیان اینکه مشترکات و روابط فرهنگی، تاریخی، دینی با ایران و ایرانیان داریم، تصریح کرد: اما روابط اقتصادی دو کشور متناسب با این روابط دیرینه فرهنگی نیست و باید توسعه یابد که در این راستا باید گام‌‌های عملی برداشته شود.

عمر زاق‌اف، تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را دو اقدام عملی در این حوزه دانست و بیان کرد: سند کمیته مشترک سرمایه‌‌گذاری را امضا می‌‌کنیم و سازوکارهای لازم را برای تداوم فعالیت‌‌ها و ارتقای سرمایه‌‌گذاری پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین با بیان اینکه همکاری استان‌های مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان حضور دارند و نمایندگان استان‌های ایران را برای بازدید از ازبکستان دعوت می‌‌کنیم.

معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با بیان اینکه به توسعه همکاری‌‌ها در حوزه فرهنگ باید توجه شود، گفت: پیشنهاد می‌‌کنم روزهای فرهنگی دو کشور را برگزار کنیم.

عمر زاق‌اف با بیان اینکه در حوزه صنعت گردشگری هم می‌‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم، ادامه داد: برنامه مشترکی در این حوزه باید اجرا و پیاده‌سازی شود.وی همچنین بیان کرد: نقشه راه‌های همکاری‌‌های دو کشور باید تبیین و امضا شود و هر ماه یک‌بار بر نحوه اجرای آن نظارت شود.

ضرورت افزایش تجارت یک میلیارد دلاری

پیش از برگزاری همایش تجاری ایران و ازبکستان، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌‌جمهور و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با معاون نخست‌‌وزیر و وزیر سرمایه‌‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در این دیدار بر لزوم همکاری دوجانبه برای تقویت تجارت، رفع مشکلات حمل‌‌ونقلی و سرمایه‌‌گذاری مشترک بین دو کشور تاکید شد.

در این نشست معاون اقتصادی رئیس‌‌جمهور با ابراز خرسندی از نتایج مذاکرات هیات ازبکستانی با طرف‌‌های ایرانی و همچنین توافق‌‌نامه‌‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، گفت: خوشبختانه در این توافق‌‌نامه نگاه جامعی را شاهد هستیم و امیدواریم که در اسرع وقت اجرایی شود.

رضایی، اتاق ایران را یکی از اتاق‌‌های قدرتمند در منطقه توصیف کرد و افزود: بخش خصوصی ایران توانایی و آمادگی توسعه سطح همکاری‌‌ها را دارد و دولت نیز از این اقدامات حمایت خواهد کرد.

در ادامه این نشست، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به تحولات و اصلاحات اقتصادی ازبکستان برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان را اقدامی موثر و امیدوارکننده توصیف کرد که می‌‌تواند زمینه‌‌ساز توسعه و تقویت سطح مناسبات تجاری دو کشور باشد.

سردار عمر زاق‌اف، معاون نخست‌‌وزیر و وزیر تجارت خارجی ازبکستان نیز بر تقویت سطح روابط اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر روسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار داشتند و به دنبال این ملاقات، چگونگی ارتقای سطح مناسبات مورد توجه قرار گرفت. معاون نخست‌‌وزیر ازبکستان ادامه داد: به دنبال گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور، باید در رابطه با مسائل مورد بحث تصمیم‌‌گیری کرد که در این بین اجرایی شدن توافقات را مورد توجه قرار دادیم و با همتایان خود در ایران به این نتیجه رسیدیم که باید از وعده‌های صرف جلوتر برویم و به مرحله اجرای توافق‌‌ها برسیم.

وی محور اول توافقات را توجه به اقتصاد و تجارت دانست و گفت: ضروری است در نهایی کردن پیش‌‌نویس موافقت‌‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور تعجیل کنیم و سطح مناسبات را تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار در سال برسانیم.

این مقام مسوول محور دوم همکاری‌‌ها را به بخش حمل‌‌ونقل و باز شدن کریدورهای جدید ارتباطی معطوف دانست و استفاده از ظرفیت‌‌های بندر چابهار را یکی از توافقات موجود در این بخش عنوان کرد. عمر زاق‌اف تشکیل کمیته ویژه حمل‌‌ونقل و لجستیک بین دو کشور را پیشنهاد خوبی توصیف کرد که از سوی طرف ایرانی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌‌گذاری مشترک محور سوم همکاری‌‌ها بین دو کشور است که مورد توجه معاون نخست‌‌وزیر ازبکستان قرار گرفت، اظهار کرد: با توسعه مناسبات، امکان صادرات محصولات ایرانی به ازبکستان و شرکای تجاری آن ازجمله کشورهای اروپایی و اتحادیه کشورهای مستقل همسو (CIS) که با آنها توافقاتی دارند نیز وجود دارد.