مذاکرات دور دوحه باید ادامه یابد

مهرداد گوران- نمایندگان گروه ۲۰ (کشور‌های در حال توسعه) خواستار ادامه مذاکرات دور دوحه سازمان تجارت جهانی که در ماه جولای به حالت تعلیق درآمد، شدند. اعضای گروه ۲۰ در ریودوژانیرو، پایتخت برزیل گردهم آمدند تا ضمن پیش بردن مذاکرات درون‌گروهی خود، وضعیت WTO و آینده آن را بررسی کنند. به گزارش رویتر، سلسوآموریم، وزیر خارجه برزیل در این نشست بر پیشبرد هدفمندانه مذاکرات سازمان تجارت جهانی تاکید کرد و از کشور‌های ثروتمند خواست که در روند مذاکرات صرفا به منافع خود نیاندیشند.

آموریم گفت: ما به بازار‌های بیشتر و محدودیت‌های کمتر نیازمندیم. گروه ۲۰ در این نشست بیانیه‌ای منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: توقف و تعلیق مذاکرات دور دوحه هم اهداف بلندمدت این سازمان را مخدوش کرده و هم نظام تجارت چندجانبه را با بحران‌های جدی روبه‌رو کرده و این یک وضعیت غیرقابل قبول برای همه کشور‌های در حال توسعه است. نشست گروه ۲۰ با موضوع بررسی وضعیت تجارت جهانی، نخستین نشست از این نوع پس از تاسیس WTO است. به گزارش آسوشیتدپرس از ریودوژانیرو، سوزان شواب، نماینده تجاری آمریکا، پیتر ماندلسون، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا، پاسکال لامی، دبیرکل سازمان تجارت جهانی و سویچی ناکاگاوا، وزیر کشاورزی ژاپن در زمینه ادامه مذاکرات نظر مثبت دارند، اما میان آنها با گروه ۲۰ ذره‌ای از اختلاف وجود دارد.

در بیانیه گروه ۲۰ بر این موضوع هم مجددا تاکید شده است که «اقتصاد کشور‌های فقیر وابسته به تولید و صادرات محصولات کشاورزی است که از یکسو باید متکی به یارانه‌های دولتی باشد و از سوی دیگر واردات محصولات کشاورزی به این کشور‌ها باید با تعرفه صورت گیرد» و این همان نکته اصلی اختلاف در مذاکرات دور دوحه است. کمال ناث، وزیر بازرگانی هند نیز در این نشست یک موضوع تکراری را به بحث گذاشت: رهبری مذاکرات دور دوحه به عهده کشور‌های در حال توسعه باشد تا آنها از نتایج آن هراس به خود راه ندهند.

نماینده تجاری آمریکا هم در این نشست گفت: آمریکا فعالانه در پی یافتن راهی برای پیشبرد مذاکرات دور دوحه است. شواب تصریح کرد: ما به صداهای جدید و شرکای تجاری آینده‌نگر در این گفت‌وگوها نیاز داریم تا در روند مذاکرات مشارکت جدی و سرنوشت‌ساز داشته باشند.

گروه ۲۰ که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت، شامل کشور‌های: آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، چین، کوبا، مصر، گواتمالا، هند، اندونزی، مکزیک، نیجریه، پاکستان، پاراگوئه، فیلیپین، آفریقای جنوبی، تانزانیا، تایلند، اروگوئه، ونزوئلا و زیمبابوه است.