ارتباط مستقیم با هنگ‌کنگ به نفع تجار ایرانی است

سرکنسول جدید ایران در هنگ‌کنگ آمادگی این نمایندگی را برای ارائه تسهیلات لازم به منظور ‌ارتباط مستقیم تجار و بازرگانان دو طرف و ارائه خدمات مختلف اعلام کرد. به گزارش ایرنا، «عبدا... نکونام قدیرلی» به تجار و بازرگانان ایرانی توصیه کرد به جای استفاده از بنادر واسطه‌ای کشورهای همسایه که هزینه‌اقلام وارداتی به‌ ایران را افزایش می‌دهند، با برقراری ارتباط مستقیم با مبدا تامین بسیاری از کالاها، هزینه کمتری را برای واردات کالا بپردازند.

نکونام، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی هنگ‌کنگ به ویژه ‌در بخش خدمات اقتصادی را بسیار بالا دانست و گفت: هنگ‌کنگ یکی‌از مراکز مهم اقتصادی در منطقه آسیا و چه بسا در جهان است.

سرکنسول ایران در هنگ‌کنگ، با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات این منطقه در جابه‌جایی کالا و گسترش همکاری‌های تجاری و بازرگانی دوجانبه، افزود: در حال ‌حاضر هنگ‌کنگ با حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع‌ بندر کانتینری، حدود ۵۰درصد جابه‌جایی بار در چین را به خود اختصاص می‌دهد.

سرکنسول ایران در هنگ‌کنگ گفت: این منطقه، حدود هشت برابر جابه‌جایی بار را در ایران با سرعتی بسیار بالا انجام می‌دهد که می‌توان از تجربه‌های این منطقه در بنادر و مناطق آزاد ایران استفاده کرد.

وی درجواب پرسشی درباره سطح روابط اقتصادی دوجانبه گفت: خوشبختانه تراز تجاری ما با هنگ‌کنگ در سال ۲۰۰۵میلادی به نفع ایران ‌است و صادرات ایران به هنگ‌کنگ ۱۸۹میلیون دلار و واردات مستقیم‌ از هنگ‌کنگ حدود ۶۰میلیون دلار بوده و تراز تجاری با رقم ۱۳۰میلیون‌دلار مثبت و به نفع ایران است.

این در حالی است که صادرات ایران به هنگ‌کنگ در مقایسه با سال ۲۰۰۴بیش از ۶۳میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد و واردات ایران از هنگ‌کنگ نیز حداکثر ۱۱میلیون دلار افزایش داشته است.

وی گفت: مبدا بخش عمده‌ای از کالاهای وارداتی به کشور از راه دبی، در اصل هنگ‌کنگ است که به‌جای واردات مستقیم از هنگ‌کنگ متاسفانه با اضافه شدن هزینه‌هایی به‌طور غیرمستقیم به کشور وارد می‌شود که هزینه مصرف‌کننده نهایی را افزایش می‌دهد.

نکونام در پاسخ به‌پرسشی درباره اولویت‌های نمایندگی ایران در هنگ‌کنگ در دوره جدید گفت: بالابردن شناخت دوطرف از یکدیگر به منظور استفاده بهینه‌از ظرفیت‌های طرفین، انتقال تجربیات موفق اقتصادی هنگ‌کنگ به‌ویژه در زمینه‌های جذب سرمایه‌ خارجی، موضوعات بندری، بورس، بانکداری، فناوری اطلاعات، جذب توریسم و همچنین مبادلات علمی‌ و فناوری‌ ازجمله اولویت‌های کاری کنسولگری ایران در هنگ‌کنگ خواهد بود.

این مقام ایرانی، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با جذب سرمایه‌های خارجی منطقه‌ هنگ‌کنگ و تجربیات این منطقه در این خصوص اظهار داشت: میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۴۵۷میلیارد دلار بود و اگر به میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم هنگ‌کنگ در خارج در سال ۲۰۰۵ هم نگاهی داشته باشیم با رقمی برابر با ۴۰۷میلیارد دلار روبه‌رو خواهیم بود.

نکونام همچنین جایگاه هنگ‌کنگ را در بورس مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش بورس نیز بورس هنگ‌کنگ دومین بازار بورس در آسیا پس از بورس توکیو و هشتمین بازار بورس در جهان است. وی تقویت و گسترش ارتباط بین بورس ایران و بورس هنگ‌کنگ را از برنامه‌های آتی کنسولگری ایران در این منطقه دانست.

سرکنسول ایران در هنگ‌کنگ در خصوص وضعیت ایرانیان مقیم‌ این منطقه‌و جایگاه آنان، گفت: شمار ایرانیان مقیم هنگ‌کنگ حداکثر به یکصد نفر می‌رسد .