حجت براتعلی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با خبر‌گزاری تسنیم اظهار کرد: به دلیل بروز خشکسالی که در سال‌گذشته تجربه کردیم تولید برنج در کشور کاهش و قیمت‌ها در بازار افزایش یافت، از طرفی انتظارت تورمی که از بابت حذف ارز ترجیحی وجود دارد نیز به این افزایش قیمت‌ها دامن زد. وی افزود: برخی از شبکه‌های دلالی نیز در استان‌های شمالی کشور برنج را از دست کشاورزان خارج و ذخیره کردند تا با هدف انتظارات تورمی با قیمت بالاتر بفروشند.

 مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: با اقداماتی که ستاد تنظیم‌بازار وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم‌بازار کشور انجام داد، قیمت برنج کنترل شد و عرضه‌کنندگان ملزم به رعایت این نرخ‌ها شدند. با اینکار سودجویان نتوانستند به اهداف خود برسند و اکنون روند بازار برنج مناسب است؛ همچنین شرکت بازرگانی دولتی توزیع مستمر برنج خارجی به قیمت مصوب را در دستور کار دارد. مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در سال‌گذشته ۶۲۰‌هزار تن برنج خارجی به قیمت مصوب توزیع شد که در سه سال‌گذشته این حجم از عرضه برنج توسط دولت بی‌سابقه بوده و دوبرابر حجم عرضه‌شده در سال‌قبل خود است.

وی اظهار کرد: تصمیمی برای تغییر قیمت برنج‌های خارجی از محل ذخایر راهبردی گرفته نشده است اما شاید در شرایط مناسب‌تر این اقدام صورت گیرد. وی تصریح کرد: از بودجه دولتی برای تامین برنج‌های خارجی استفاده می‌شود و باید به شکلی هزینه شود که دولت برای تامین آنها متضرر نشود اما در شرایط فعلی برای کنترل قیمت‌ها و تنظیم‌بازار تغییری در نرخ مصوب برنج صورت نگرفته است.  براتعلی اظهار کرد: به هر حال نباید دولت اقدام به دامپینگ قیمت برنج کند تا بخش‌خصوصی نیز بتواند برای واردات اقدام کند اما تاکید می‌شود فعلا برنامه‌ای برای تغییر قیمت‌ها نیست.  مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بعد از جنگ اوکراین و روسیه کشور‌های مختلف به‌دنبال حفظ ذخایر کالاهای اساسی خود از جمله برنج هستند به‌طوری که در هندوستان به‌عنوان صادر‌کننده عمده برنج، نیز صادرات این محصول را محدود کرده است. وی اظهار کرد: قیمت برنج به دلیل کاهش عرضه در بازار قیمت جهانی این محصول نیز افزایش یافته است و قیمت برنج نیز بعد از جنگ در اروپا حدود ۲۰‌درصد افزایش یافته است.

در عین حال سیاست حمایت از تولیدات داخلی هند پس از محدودشدن صادرات گندم و شکر این کشور، نگرانی درمورد محدودشدن صادرات برنج را بالا برده است. به‌‌‌‌‌‌‌‌‌گزارش خبر‌گزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، تحلیلگران عقیده دارند پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌از محدود‌شدن صادرات گندم و شکر هند، محصول بعدی برنج خواهد بود، این اقدام هند تاثیر مخربی بر امنیت غذایی دنیا خواهد گذاشت.

محدود‌شدن صادرات گندم و شکر هند بازارهای دنیا را شوکه کرد، این اقدام هند حاکی از افزایش سیاست حمایت از تولیدات داخلی مواد غذایی است که می‌تواند جریان صادرات برخی محصولات را محدود کند، همین اقدام در مورد برنج، آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم توسط صادرکننده اول دنیا و در شرایطی که قیمت گندم و ذرت افزایش یافته است،‌ میلیون‌ها نفر را در خطر گرسنگی قرار می‌دهد و تورم را بالاتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. هند بزرگ‌ترین صادرکننده برنج دنیاست و ۴۰‌درصد از تجارت برنج دنیا در اختیار این کشور قرار دارد. وضعیت صادرات برنج در یک کمیته وزارتی داخلی در هند موردبحث قرار گرفته است و طبق گفته برخی افراد حاضر، این کمیته هنوز تصمیمی برای محدودکردن صادرات این محصول نگرفته است، چون هند ذخایر بالایی از برنج دارد.

برنج نقش زیادی در رژیم غذایی و سیستم سهمیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی غذا در هند دارد. خرید گندم توسط دولت هند برای برنامه کمک غذایی کمتر از نصف سال‌گذشته خواهد بود و مقامات این کشور قصد دارند توزیع برنج را افزایش دهند و هدفشان عرضه برنج ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌قیمت برای تمام مردم است. هند ذخایر بالای از برنج دارد و قیمت این محصول ثابت مانده است. اما اگر هند تصمیم به محدودکردن صادرات برنج بگیرد، دورنمای آن تغییر خواهد کرد و سایر کشورها هم ممکن است همین سیاست را در پیش بگیرند، درست مانند اتفاقی که در بحران غذایی ۲۰۰۸ افتاد، ویتنام هم در آن زمان صادرات برنج را محدود کرد. آسیا حدود ۹۰‌درصد از برنج دنیا را تولید و مصرف می‌کند که ۴۰‌درصد تجارت آن در دست هند است. طبق گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاددان‌ها، تصمیم محدود کردن صادرات برنج هند بستگی به قیمت آن در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آینده دارد. کاشت و برداشت برنج در هند تا حد زیادی به شرایط جوی این کشور بستگی دارد. در صورت مناسب نبودن هوا و افزایش قیمت برنج، احتمال محدودیت صادرات آن وجود دارد.