شهلا عموری، رئیس‌اتاق اهواز گفته بود که اتاق اهواز به‌واسطه مشارکت فعال از بین تمام اعضا توسط فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی در‌ماه اوت۲۰۲۲ به‌عنوان اتاق‌ماه انتخاب شده است. «دنیای‌اقتصاد» هم به همین بهانه با وی گفت‌وگو کرده است.  عموری عنوان کرد: فدراسیون اتاق‌های جهانی به‌عنوان یک سازمان بین‌‌‌‌‌‌المللی در کنار اتاق بازرگانی بین‌‌‌‌‌‌المللی شکل‌گرفته است. اعضای اتاق بازرگانی بین‌‌‌‌‌‌المللی از طریق این فدراسیون در سراسر دنیا به یکدیگر معرفی می‌شوند. فدراسیون اتاق‌های جهانی سازمانی غیرسیاسی و غیردولتی است که اتاق‌های بازرگانی و صنایع جهانی را در سطوح ملی، محلی، منطقه‌‌‌‌‌‌ای، دوجانبه و فراملی به یکدیگر معرفی می‌کند و از ظرفیت‌های یکدیگر اطلاع می‌دهد.

رئیس‌اتاق اهواز تصریح کرد: کنفدراسیون اتاق‌های جهانی از اتاق‌‌‌‌‌‌‌های بازرگانی حمایت کرده، به ایجاد یا تقویت اتاق‌های بازرگانی و صنایع به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه کمک می‌کند. این فدراسیون به برقراری روابط میان ارکان اتاق‌های بازرگانی و صنایع، بیان مسائل و راهکارها و تسهیل نقش اتاق‌های بازرگانی در حمایت از کسب‌وکارها و مناسبات تجاری بین‌المللی می‌پردازد.

به گفته او، هر دو سال‌یک‌بار، نشست فدراسیون اتاق‌های جهانی با حضور اعضای این فدراسیون در سراسر جهان برگزار می‌شود و سران اتاق‌های بازرگانی جهان گرد‌هم می‌آیند تا به تبادل‌نظر و اتخاذ راهبردهای موثر روابط تجاری بین‌‌‌‌‌‌المللی بپردازند.

او یادآوری کرد: در واقع، فدراسیون با ایجاد همگرایی میان اتاق‌های سراسر جهان، به هم‌فکری برای بهبود تجارت‌جهانی، بهبود کسب‌وکارهای بین‌‌‌‌‌‌المللی، شناخت فرصت‌ها و توانمندی‌های کشورها برای تعاملات جهانی می‌پردازد. هدف از فعالیت‌های این فدراسیون، یکپارچه‌‌‌‌‌‌سازی تصمیمات در سطوح اقتصاد بین‌‌‌‌‌‌المللی است. از آنجایی که امروزه با ورود به دنیای فناوری و ارتباطات و اطلاعات، جهان به سمت بازاندیشی، شفافیت و روابط جهانی پیش رفته‌است، سازمان‌های بین‌‌‌‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌‌‌‌ای نقش مهمی در معرفی اجتماع و بازیگران جهانی به یکدیگر دارند. این‌گونه سازمان‌ها با استفاده از شبکه‌‌‌‌‌‌سازی جهانی، فرصت هم‌‌‌‌‌‌افزایی و راه‌‌‌‌‌‌های خروج از توزیع نابرابر ثروت را ایجاد می‌کنند. فدراسیون اتاق‌های جهانی، با معرفی اتاق‌های بازرگانی به یکدیگر، اعتماد و اعتبار جهانی ایجاد می‌کند و پیوندهای عمیقی را میان اتاق‌ها و کسب‌وکارهای جهانی برقرار می‌کند.

عموری درباره اقدامات اتاق اهواز اظهار کرد: اتاق اهواز از سال‌گذشته، پس از طراحی و اجرای وب‌سایت فدراسیون اتاق‌های جهانی، بلافاصله فعالیت خود را در این وبگاه اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی و پیوند اتاق‌های جهان با یکدیگر را آغاز کرد. همزمان با عضویت در کمیته ایرانی اتاق ایران، درخواست عضویت در اتاق بازرگانی بین‌‌‌‌‌‌المللی را نیز مطرح کرد. عضویت اتاق اهواز در کمیته اتاق‌های بازرگانی بین‌‌‌‌‌‌المللی تایید شد و اتاق اهواز در زنجیره بین‌‌‌‌‌‌المللی اتاق‌های جهانی قرار گرفت. با عضویت در کمیته بین‌‌‌‌‌‌المللی، ارتباط اتاق به‌عنوان اتاق شهرستان و یک اتاق محلی با اتاق‌های بازرگانی جهان و سازمان‌های بزرگ جهانی برقرار شد. اطلاع از رویدادهای بین‌‌‌‌‌‌المللی مربوط به حوزه تجارت، داوری بین‌‌‌‌‌‌المللی، ارتباط با شرکت‌های بزرگ و فعال بین‌‌‌‌‌‌المللی، ارتباط با متخصصان حوزه تجارت و حل و فصل اختلافات تجاری، اطلاع از نوآوری‌‌‌‌‌‌های جدید بین‌المللی در حوزه‌های زیست‌محیطی، حقوقی، تسهیل تجارت، اقتصاد دیجیتالی، بانکداری بین‌‌‌‌‌‌المللی، گمرک، حمل‌ونقل و ...، اطلاع از به‌روزترین قواعد و استانداردهای تجاری بین‌‌‌‌‌‌المللی، مشارکت در فعالیت‌های کمیته بین‌‌‌‌‌‌المللی ایرانی، شرکت در دوره‌‌‌‌‌‌های آموزشی مرتبط با تسهیل تجارت، امکان حضور در کمیسیون‌‌‌‌‌‌های تخصصی کمیته ایرانی و مشارکت در فعالیت‌های تسهیل تجارت فرامرزی، از جمله فرصت‌هایی است که اتاق اهواز با عضویت در کمیته بین‌‌‌‌‌‌المللی به همه آنها دست‌می‌‌‌‌‌‌یابد.

عموری بیان کرد: بر همین اساس، اتاق اهواز با درج اخبار بین‌‌‌‌‌‌المللی اتاق، فدراسیون اتاق‌های جهانی و بیش از ۱۲‌هزار اتاق عضو این فدراسیون را از آخرین فعالیت‌ها، دستاوردها و فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری استان و شهرستان مطلع کرد. برنامه‌‌‌‌‌‌های آموزشی اتاق برای اعضا، برنامه‌‌‌‌‌‌های حمایتی اتاق از اعضا از جمله مشاوره‌‌‌‌‌‌های تجاری و حقوقی به اعضا، رویدادهای بین‌‌‌‌‌‌المللی اتاق از جمله پذیرش هیات تجاری از کشورهای همسایه و هدف، طرح‌ها و برنامه‌‌‌‌‌‌های اتاق برای تقویت روابط تجاری، مطالعات استانی و منطقه‌‌‌‌‌‌ای و شناسایی توانمندی‌‌‌‌‌‌های تولیدی، تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری و سلامت از دیگر اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی‌‌‌‌‌‌هایی بود که اتاق اهواز در وبگاه فدراسیون اتاق‌های جهانی به آنها مبادرت ورزید.

رئیس اتاق اهواز گفت: با معرفی اتاق اهواز به‌عنوان اتاق ‌ماه اوت، فعالیت‌های چشمگیر اتاق در استان که به تسهیل و توسعه رشد اقتصادی منطقه کمک‌شایانی کرده است، با اتاق‌های بازرگانی سراسر دنیا به اشتراک گذاشته شده است. این فعالیت‌ها در پلتفرم ارتباطی اتاق‌های بازرگانی سراسر دنیا مورد‌توجه سایر اتاق‌ها خواهد بود و تلاش می‌شود تا با استمرار و تقویت این فعالیت، شاهد حضور بی‌وقفه اتاق‌های جهانی در استان و شهرستان باشیم.

رئیس اتاق اهواز تصریح کرد: خوزستان به‌عنوان دومین استان اقتصادی کشور محسوب می‌شود که بعد از تهران، بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. عوامل مهمی در به‌وجود آمدن این جایگاه برای استان خوزستان تاثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن تولید بیش از ۷۹‌درصد نفت کشور از خوزستان است، اما اگر نفت را به‌عنوان یک سرمایه ملی از محاسبات اقتصادی استان حذف کنیم، به واسطه استقرار صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی در خوزستان اثرگذاری این استان در اقتصاد کشور بیش از پیش نمایان می‌شود.

او اظهارنظر کرد: خوزستان بیشترین مرزهای زمینی با کشور عراق را دارد که این موضوع در حوزه تجارت خارجی از جایگاه بسیار مهمی در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی برخوردار است و به همین‌دلیل باید با نگاهی کارشناسی، سیاست‌های بخش‌خصوصی در خوزستان را دنبال کرد. این استان از سویی یک استان با اقتصاد دولتی است که ظرفیت‌های بخش‌خصوصی آن باید در عرصه اقتصادی به‌کار گرفته شود، از همین‌رو انجام فعالیت‌های تشکیلاتی بخش‌خصوصی برای نقش‌‌‌‌‌‌آفرینی فعالان اقتصادی در عرصه اقتصادی از نبض تپنده‌‌‌‌‌‌ای در این استان برخوردار است و این نبض بیش از هر زمان دیگری در اختیار اتاق بازرگانی اهواز قرار دارد. نگاه فعالیت‌های تشکیلاتی بخش‌خصوصی در خوزستان با محوریت این اتاق در حال پیشروی است و به همین دلیل شاهد ظهور الگویی سرآمد و ابتکاری در ساختار بخش‌خصوصی کشور هستیم. اتاق بازرگانی اهواز با به‌کارگیری بدنه‌‌‌‌‌‌ای کارشناسی و جوان، در این عرصه توانسته بیش از پیش خود را به الگوهای بین‌‌‌‌‌‌المللی نزدیک کند که گواه آن انتخاب این اتاق به‌عنوان اتاق‌ ماه ماه اوت ۲۰۲۲ در فداسیون جهانی ICC است.

او یادآوری کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خوزستان یکی از فعال‌‌‌‌‌‌ترین میدان‌‌‌‌‌‌های مطالبه‌‌‌‌‌‌گری برای فعالان اقتصادی استان محسوب می‌شود که این شورا طی ادوار گذشته به‌صورت مستمر موفق به کسب برتری‌‌‌‌‌‌های متعددی شده و علاوه‌بر رضایت فعالان این حوزه با چانه‌زنی‌‌‌‌‌‌هایی که صورت‌گرفته در تلاش برای رونق و بهبود محیط کسب‌وکار در استان بوده است. همچنین اتاق بازرگانی اهواز به واسطه ارزیابی‌های داخلی در زمینه آموزش و به‌روزرسانی سطح آگاهی‌‌‌‌‌‌های فعالان اقتصادی نسبت به دیگر اتاق‌های بازرگانی کشور از برتری‌های سالانه متعددی برخوردار است.

عموری در پایان گفت: تکمیل زنجیره محصولات صادراتی با کمک واحدهای تولیدی سراسر کشور از طریق مرزهای خوزستان شعار تازه و جدیدی است که اتاق بازرگانی اهواز آن را به ادبیات اقتصادی کشور وارد کرده است و عملی‌شدن آن را با جدیت دنبال می‌کند. حضور در نمایشگاه‌‌‌‌‌‌های بین‌‌‌‌‌‌المللی داخلی و خارجی، پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری مختلف به‌خصوص از کشور عراق، از جمله ابزارهایی است که اتاق بازرگانی اهواز با هوشمندی توانسته تاثیرگذاری خود در عرصه اقتصادی و فعالیت‌های تشکیلاتی بخش‌خصوصی را در کشور به یک الگوی موفق و کارآمد تبدیل کند.