چالش‌‌‌هایی که به دلایل مختلف از جمله اصلاحات ارزی در این حوزه که با اجرای آن منابع مالی موردنیاز زنجیره تامین افزایش یافته و شدت بیشتری پیدا کرده است.  در همین راستا مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای اسلامی در راستای انجام وظایف محوله خود و پیرو مطالعات قبلی، نشستی را با حضور اکثر دست‌اندرکاران اصلی حوزه دارو در کشور برگزار کرد. براساس مجموعه نکاتی که در این نشست مطرح شد، به دلیل حساسیت تامین دارو و تاثیری که بر سلامت مردم می‌‌‌گذارد، این حوزه راهبردی نیازمند توجه ویژه است. با توجه به مجموعه مباحث مورداشاره در این نشست، به‌منظور بهبود شرایط موجود پیشنهاد می‌شود مداخلات ذیل در دستور کار سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.

انضباط مالی و شفافیت در خصوص تخصیص منابع مالی و نحوه هزینه‌کرد آن: گزارش وضعیت پرداخت یارانه دارو توسط سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها و نحوه تخصیص و هزینه‌کرد منابع مذکور به تفکیک سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌‌‌گر درمان هر سه‌ماه یک‌بار از سوی مراجع ذی‌ربط به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه شود.

تقویت نقدینگی زنجیره تامین: بانک‌مرکزی و بانک‌های عامل با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار همچون نرخ تورم، هزینه حقوق و دستمزد، فرآیند تولید و دوره وصول مطالبات تامین‌کنندگان اقدامات لازم را در اسرع وقت برای ارائه تسهیلات کافی به تامین‌کنندگان دارو انجام دهند.

قیمت‌گذاری منطقی و تامین ارز مناسب: ضوابط قیمت‌گذاری و مسیربندی صدور پروانه فرآورده‌‌‌های دارویی، مطابق با لیست داروهای ضروری کشور و لیست کمبودهای دارویی طی ۶‌ماه آتی بازنگری و اصلاح شود. حمایت‌‌‌های ارزی از پروانه‌‌‌های صادرشده مطابق ضوابط مذکور و همچنین پیش‌بینی ضمانت اجرایی لازم به‌منظور انجام تعهدات ذی‌ربط توسط تامین‌کنندگان صورت گیرد. بانک مرکزی، ارز باکیفیت حوزه دارویی با اولویت اول را مطابق با لیست سازمان غذا و دارو در خصوص داروهای ضروری و پیش‌بینی کمبودهای دارویی، بدون تاخیر تامین کند.

تحقق کاهش نرخ حقوق گمرکی: لیست داروهای ضروری و اقلامی که طی ۶ماه آتی امکان کمبود دارند و صدور و اجرای تعرفه‌های گمرکی تقلیل‌یافته به یک‌درصد، مطابق با لیست مذکور به‌روزرسانی و به‌طور منظم بین سازمان غذا و دارو و گمرک مبادله شود. با توجه به بند «ب» تبصره «۷» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نرخ ۴درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند «د» ماده «یک» قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/ ۸/ ۱۳۹۰ برای کالاهای اساسی و دارو و شیرخشک مخصوص اطفال با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به یک‌‌درصد تقلیل یافته است.