در هشت ماه نخست سال جاری ۷۷۵ هزار تن برنج به ارزش ۷۵۸ میلیون دلار وارد کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد: در هشت ماه نخست سال جاری ۷۷۵ هزارتن برنج به ارزش ۷۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که واردات برنج در هشت ماه اول سال ۹۰ معادل ۷۹۴ هزار تن به ارزش ۶۷۶ میلیون دلار بوده است. برهمین اساس، واردات برنج نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۳۵/۲ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۰۱/۱۲ درصد افزایش داشته است. کشورهای هند، امارات متحده عربی و پاکستان ۳ کشور عمده مبدا واردات برنج به شمار می‌آیند. در این مدت، واردات برنج از هند ۴۹۴ هزار و ۶۲۱ تن به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار، از امارات ۱۳۵هزار و ۸۸۹ تن به ارزش ۱۳۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار و از پاکستان ۱۱۴ هزار و ۸۳۳ تن به ارزش ۹۳ میلیون و ۲۳۹هزار دلار بوده است. همچنین ۲۹ هزار و ۷۸۶ تن برنج نیز به ارزش ۲۷ میلیون و ۸۸۳ هزار دلار از سایر کشورها در مدت زمان مذکور وارد کشور شده است.

خطر آلودگی برنج‌های هندی به آرسنیک

این میزان واردات برنج در شرایطی است که دبیرانجمن حمایت از تولید برنج کشور از واردات برنج اروگوئه‌ای به کشور خبر داد و گفت: احتمال آلودگی برنج‌های هندی به آرسنیک وجود دارد.

جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است، برنج‌هایی که از هند به ایران وارد شده‌اند آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، درمورد واردات بی‌رویه برنج خارجی به خبرگزاری مهر گفت: درحال حاضر شرایط به گونه‌ای شده است که دولت به هرکس که بخواهد مجوز واردات برنج را می‌دهد.

او درعین حال تصریح کرد: البته دولت برای واردات برنج تعرفه‌ای را درنظر گرفته است اما دولتمردان بنا به دلایلی برخی از سازمان‌ها را از پرداخت تعرفه برای واردات این محصول معاف می‌کنند.

دبیرانجمن حمایت از تولید برنج کشور افزود: بر این اساس تعرفه در نظر گرفته شده برای واردات محصولاتی مانند برنج در عمل بی‌اثر شده و کارآیی خود را از دست می‌دهد. علیزاده شایق گفت: علاوه بر محققان داخلی یکی از مسوولان هندی صراحتا اعلام کرد که برنج‌های صادراتی کشورشان به ایران آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند.