«اصرار بر بی‌نتیجه‌بودن تلاش‌های دولت برای عبور از تحریم‌ها و شکستن انزوای ایران در عرصه بین‌المللی فقط با یک نگاه سیاسی و غیر‌ملی ممکن است. به گزارش «شادا»، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۲/ ۶/ ۱۴۰۲ روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با تیتر «فاصله ایران تا بریکس» توضیح داد: پس از عضویت رسمی در سازمان شانگهای، گسترش روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجارت آزاد با اعضای این سازمان، عضویت دائم جمهوری‌اسلامی ایران در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی بریکس در کنار تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر‌کردن همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با سازمان اکو و گسترش و تقویت روابط و همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با کشورهای همسایه، همسو، موفقیتی راهبردی و دستاوردی بزرگ در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم محسوب می‌شود. رویکرد گروه اقتصادهای نوظهور جهانی بریکس در افزایش تعداد اعضا؛ در واقع یکی از نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تغییر جهت راهبردی اقتصاد جهان به سمت نظم نوین و عبور از سلطه دلار است.

بریکس شامل کشورهایی می‌شود که به‌عنوان اقتصادهای نوظهور در جهان به‌دنبال تغییر در هژمونی اقتصادی و یک‌جانبه‌گرایی آمریکا هستند که طی دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اجازه ورود به اقتصاد تک‌قطبی جهان را نمی‌داد. از آنجا که اعضای گروه بریکس یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوم خاک جهان را در اختیار دارند، می‌توان متصور شد که با همکاری‌های چند‌جانبه حذف دلار از مبادلات تجاری را رقم بزنند.

علاوه بر فرصت عبور از تحریم‌ها، عضویت ایران در این سازمان می‌تواند کریدور روسیه- ایران- هند را فعال کند که به تسهیل و تسریع مبادلات میان کشورهای عضو کمک می‌کند و همچنین پروژه‌های کمربند و جاده در منطقه اوراسیا-اروپا را از طریق کشورهای آسیای‌مرکزی و روسیه به چین، امکان دسترسی و استفاده از منابع اوراسیا را فراهم می‌کند.

این موارد ظرفیت‌هایی است که در دو دولت گذشته با تمرکز بر غرب‌گرایی بالفعل نشده‌بود اما این تغییر مسیر برای عده‌ای که همچنان اصرار دارند همه‌چیز حتی معیشت مردم باید به تحریم‌ها گره‌بخورد، گویا قابل‌هضم نیست.»