به گزارش اتاق بازرگانی ایران حسین سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزی در نشست با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه صربستان، افزود: سطح روابط تجاری ایران و صربستان متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور نیست و برای افزایش مبادلات تجاری باید تلاش بیشتری کنیم. علاوه‌بر وجود موانعی در مبادلات مالی، موضوع مربوط به تعرفه‌‌‌‌‌‌‌ها هم مانع جدی در مبادلات دو کشور است.  او ابراز امیدواری کرد با توجه به تجربه موفق صربستان در امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با ترکیه، اوراسیا و اروپا، موافقت‌نامه تجارت آزاد این کشور با ایران هم عملیاتی شود. رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه ارتباط مستقیم با اتاق صربستان را به‌طور جدی دنبال خواهد کرد، گفت: زمینه‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی از جمله امکان سرمایه‌گذاری مشترک برای همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور وجود دارد که نباید آنها را از دست داد. پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این نشست، گفت: به‌عنوان نمایندگان بخش اقتصادی کشور ماموریت جدی داریم برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها تلاش کنیم. ایران و صربستان ظرفیت‌ها و نیازها و انتظاراتی دارند که با شناسایی دقیق این نیازها و ظرفیت‌ها می‌توان روابط اقتصادی دو کشور را توسعه داد. او با تاکید بر اینکه نیازمند نقشه‌راه مشترک هستیم، ادامه داد: اتاق ایران آمادگی دارد طراحی این نقشه را با مشارکت اتاق صربستان اجرایی کند.  

یگدا لازاروویچ، معاون دیپلماسی وزیر امورخارجه صربستان با بیان اینکه دولت این کشور از ابزارهای دیپلماتیک برای گسترش تجارت با ایران استفاده می‌کند، گفت: از آنجا که روابط سیاسی ایران و صربستان در بهترین شرایط قرار دارد، فرصت خوبی برای توافق‌های اقتصادی فراهم شده‌است و در این مسیر اتاق‌های بازرگانی دو کشور نقش مهمی دارند.  او با اشاره به علاقه‌‌‌‌‌‌‌مندی زیاد شرکت‌های صرب برای سرمایه‌گذاری در ایران، ادامه داد: با برقراری روابط نزدیک میان تمام ارکان دولتی و بخش‌خصوصی ایران و صربستان حتما به نتایج خوبی در افزایش سطح همکاری‌‌‌‌‌‌‌ها می‌رسیم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه صربستان نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه شیوه مناسبی از تبادل کالا و پرداخت بین دو کشور ایجاد شده‌است، افزود: ما از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با ایران استقبال می‌کنیم و امیدوارم مقدمات انجام آن در کمیسیون مشترک اقتصادی که قرار است به‌زودی برگزار شود، انجام شود. او پیشنهاد تشکیل شورای تجاری میان اتاق‌های بازرگانی ایران و صربستان با هدف اعتمادسازی و حمایت بیشتر از تجار دو کشور را مطرح کرد.

دانیلا استراژاک، دستیار رئیس‌جمهور صربستان در اتاق بازرگانی این کشور هم با اشاره به‌وجود مشکلاتی در سیستم پرداخت بین ایران و صربستان، تاکید کرد: دوست داریم قدم‌‌‌‌‌‌‌های عملی برای رفع موانع تجارت میان دو کشور برداریم. او با بیان اینکه ایجاد شورای تجاری بین دو کشور ساده‌‌‌‌‌‌‌ترین راه برای تقویت روابط اقتصادی بین ایران و صربستان است، افزود: ابتدا روسای دو اتاق باید برای تشکیل این شورا توافق‌نامه امضا کنند تا وارد مراحل اجرایی شویم. حدود ۱۵ تا ۲۰ شرکت از طرف صربستان در این شورا حاضر خواهند بود و هر طرف رئیس خود را در شورا خواهد داشت. بر اساس علاقه دو طرف این شورای تجاری یک یا دوبار در سال ‌برگزار خواهد شد تا درباره فرصت‌های همکاری و چالش‌های موجود به‌طور مستقیم گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو شود. رئیس اتاق ایران نیز با استقبال از تشکیل شورای تجاری میان اتاق‌های ایران و صربستان گفت: اگر پیش‌‌‌‌‌‌‌نویس تشکیل این شورا مورد‌توافق قرار بگیرد، می‌توان وارد مراحل اجرایی شد.