به گزارش «ایرنا» مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی، زهرا جلیلی‌مقدم، افزود: براساس آخرین گزارش سال‌۲۰۱۹، ایران بعد از هند و چین سومین تولیدکننده انار در دنیاست به‌طوری که هند با بیش از ۳‌میلیون‌تن و چین بیش از ۱.۷میلیون‌تن رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص‌داده‌‌اند، اما ایران از نظر سرانه تولید، رتبه نخست دنیا رو دارد. به گفته او، کشورهای ترکیه، مصر، آمریکا، افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، مراکش، عراق، تونس، سوریه، الجزایر و اسپانیا رتبه‌های چهارم تا یازدهم را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی تولید بیش از یک‌میلیون و ۲۲۰‌هزارتن انار کیفی را در سطح ۹۱‌هزار هکتار از باغات سراسر کشور طی سال‌جاری پیش‌بینی کرد و گفت: محصول انار در نیمه دوم سال‌تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود، بنابراین هنوز برآوردی از میزان صادرات و ارزآوری در سال‌جاری در دست نیست.

او افزود: سال‌گذشته (۱۴۰۱) نزدیک یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزارتن محصول انار در سطح ۹۱‌هزار هکتار از اراضی باغی کشور تولیدشد که از این میزان حدود ۲۱‌هزارتن انار به ارزش ۸.۶‌میلیون دلار به کشورهای هدف صادرشد. به گفته او، صادرات این میزان انار به لحاظ وزنی ۴۵‌درصد و به لحاظ ارزشی ۲۰‌درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته (۱۴۰۰) نشان می‌دهد. جلیلی مقدم گفت: انار در تمامی استان‌ها به‌جز استان همدان تولید می‌شود و استان‌های فارس، مرکزی، خراسان‌رضوی، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم به ترتیب جزو بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان انار کشور محسوب می‌شوند. استان فارس ۳۳‌درصد، مرکزی ۱۰‌درصد، یزد ۸‌درصد، خراسان‌رضوی ۷‌درصد، سمنان ۸‌درصد، اصفهان ۷‌درصد، لرستان ۶‌درصد، خراسان‌جنوبی ۳‌درصد، سیستان و بلوچستان ۲‌درصد و کرمان یک‌‌درصد و سایر استان‌های کشور ۱۴‌درصد تولید را برعهده دارند. مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه انار ایران به اکثر کشورهای دنیا صادر می‌شود، اظهار کرد: در حال‌حاضر ترکیه، مصر، هند و اسپانیا بزرگ‌ترین صادرکنندگان انار در دنیا هستند و عراق، روسیه، چین، عربستان، آلمان، امارات، پاکستان و انگلستان و کره، عمده واردکنندگان این محصول از تمامی کشورها هستند.