در حال‌حاضر با وجود خشکسالی‌‌‌‌‌‌ها و کاهش مواد آلی خاک بخش کشاورزی فعالیت زیادی داشته و کمبودی وجود ندارد. در برخی مواقع این پیش‌‌‌‌‌‌بودها است که کار را سخت کرده و هموار نبودن بستر صادرات ضایعات را در این بخش زیاد کرده‌است.انواع میوه و سبزی‌ روزانه دورریز زیادی دارد؛ درحالی‌که می‌تواند بخشی از درآمد خود را به چرخه تولید برگرداند. این رویه سبب ازبین‌رفتن درآمد حاصل از آنها شده ضمن آنکه هزینه‌کرد این محصولات هدر می‌رود.سال‌ها است سخن از سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌شود اما همچنان به مرحله اجرا نرسیده است.

این صنایع یکی از حلقه‌‌‌‌‌‌های میانی تولید بوده که در چند سال‌اخیر به آن بی‌توجهی شده‌است. رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی در این‌باره عنوان کرد: بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد اما خوشبختانه در مقابل بخش پرسودی هم به‌شمار می‌آید، بنابراین اختصاص خط اعتباری به آن نیاز فعالان این بخش است. به گزارش وزارت جهادکشاورزی کریم ذوالفقاری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از طرح‌های صنایع تبدیلی و غذایی نیمه‌‌‌‌‌‌کاره کشور ۶۰ تا ۹۵‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با سرمایه‌گذاری خود بخش‌خصوصی کار انجام شده‌است، افزود: در حال‌حاضر به ۲۳۱‌هزار‌میلیارد‌تومان (همت) برای تکمیل طرح‌های نیمه‌‌‌‌‌‌کاره نیاز داریم.این مقام دولتی با اشاره به اینکه در سال‌گذشته وضعیت پرداخت تسهیلات رضایت‌بخش بود و حدود ۲۶‌هزار ‌میلیارد‌تومان برای بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح کشور پرداخت شده‌است، گفت: حدود ۴‌هزار ‌میلیارد‌تومان تکلیفی بود و بین ۲۱ تا ۲۲‌میلیارد‌تومان تسهیلاتی بود که از منابع داخلی بانک‌ها پرداخت شد.او افزود: بانک‌ها با وجود محدودیت‌ها و معذوریت‌‌‌‌‌‌هایی که وجود دارد، توانستند مشکل واحدهایی که در آستانه بهره‌برداری هستند را حل کنند. ذوالفقاری با بیان اینکه تدوین طرح تحول صنایع

تبدیلی- تکمیلی بخش کشاورزی در دست اقدام است، گفت: تمام برنامه‌‌‌‌‌‌ها برای تحول مکانیزاسیون آماده است، اولویت‌بندی‌‌‌‌‌‌ها، شاخص‌‌‌‌‌‌ها و هدف گذاری‌‌‌‌‌‌ها به تفکیک برای هر سال‌در یک طرح ۵‌ساله مشخص شده‌است. به گفته ذوالفقاری لازمه انجام این طرح تامین خط اعتباری صنایع تبدیلی و تکمیلی است که امیدواریم محقق شود.رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی با اشاره به برنامه ششم توسعه یادآور شد: بر اساس برنامه ششم توسعه بانک‌ها مکلف هستند ۱۵‌درصد از سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش کشاورزی داشته باشند. مکانیزاسیون و صنایع حلقه اول و حلقه انتهایی هستند.ذوالفقاری با بیان اینکه مکانیزاسیون یعنی آب کمتر تولید بیشتر، گفت: با سرمایه کمتر تولید بیشتر و با انرژی کمتر تولید بیشتر و باکیفیت‌تر انجام دهیم.