رئیس سازمان شیلات ایران افزود: راه‌اندازی و شروع به‌کار ۲ مگاپروژه جدید با ظرفیت ۱۰‌هزار تن، افزایش قفس‌های مستقر در دریا از ۱۳۳قفس به ۳۵۶قفس، موفقیت در تولید و خوداتکایی ۸۵‌درصدی در تجهیزات قفس و بازطراحی و ساخت قفس‌‌‌‌‌‌های غوطه‌ور پرورش ماهی در دریا (TLC) توسط دانشگاه امام حسین‌(ع) از دیگر اقدامات زیرساختی انجام‌شده در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در سال‌گذشته، گفت: حدود ۲۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های شیلاتی در سال‌۱۴۰۲ انجام شد که ۹۰‌درصد این اعتبارات، آورده بخش‌خصوصی بوده‌است و سازمان شیلات ایران در سال‌جاری نیز با جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در راستای تحقق شعار سال‌و همچنین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور گام خواهد برداشت. وی درباره وضعیت صید و صیادی در سال‌۱۴۰۲ نسبت به سال‌گذشته و صیادی در آب‌های دور، گفت: در سال۱۴۰۱ میزان صید آبزیان حدود ۷۵۱‌هزار ‌تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته نزدیک به هفت‌درصد رشد داشت. در این سال‌میزان برداشت از آب‌های شمال کشور ۳۲‌هزار و ۵۱۵‌تن و از آب‌های جنوب کشور ۷۱۸‌هزار و ۳۰۷‌تن بوده که به ترتیب نسبت به سال‌۱۴۰۰ حدود ۹‌درصد و هفت‌درصد رشد داشته‌اند.

حسینی افزود: میزان برداشت از آب‌های دور در سال‌۱۴۰۱ بیش از ۱۹۴‌هزار‌تن بوده که نسبت به سال‌۱۴۰۰ بیش از ۱۷‌درصد رشد داشته‌است. این میزان بیش از ۲۵‌درصد از کل صید کشور با ارزش گردش مالی ۶۰۰‌میلیون دلار را شامل می‌شود. وی تاکید کرد: از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این بخش، واریز حق‌عضویت کمیسیون تن‌‌‌‌‌‌ماهیان اقیانوس هند (IOTC) به مبلغ بیش از ۲‌میلیون دلار پس از ۱۶ سال ‌و هماهنگی لازم با کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند برای دفاع از منافع ملی کشور، ارائه آموزش‌های تخصصی لازم به جامعه صیادی ذی‌ربط و مدیریت بهینه ناوگان صیادی تن‌ماهیان در آب‌های ساحلی و فراساحل است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در ۹‌ماهه سال‌۱۴۰۲ میزان صید آبزیان کشور بیش از ۴۲۰‌هزار‌تن برآورد شده که ۲۳‌هزار‌تن آن مربوط به آب‌های شمال و ۳۹۷‌هزار‌تن آن مربوط به آب‌های جنوب کشور است. وی در زمینه صید فانوس ماهیان با شناورهای ترال در سال‌۱۴۰۲، گفت: ظرفیت بهره‌برداری از ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در صیدگاه آب‌های عمیق دریای عمان از پتانسیل‌های مناسب برای افزایش تولید و قطع وابستگی به واردات آرد ماهی است که در هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی سازمان مورد‌توجه است، اما فعالیت ناوگان صیادی موردنظر به دلایل مختلف ناشی از تشویش اذهان عمومی در فضای‌مجازی و حساسیت‌های غیرمنطقی ایجاد شده، از ابتدای آذر ماه ۱۳۹۹ تاکنون متوقف بوده‌است.