تجارت‌جهانی شتاب می‌گیرد

به گزارش فایننشال‌تایمز با استناد به داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، انتظار می‌رود تجارت‌جهانی کالا و خدمات در سال‌جاری به میزان ۲.۳‌درصد و طی سال‌۲۰۲۵ در حدود ۳.۳‌درصد افزایش یابد. به باور کلر لومباردلی؛ اقتصاددان ارشد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بخش‌اعظم این افزایش ناشی از «اصلاح و بهبود چرخه‌ای» است؛ زیرا تجارت در کنار رشد اقتصادی گسترده‌‌‌‌‌تر افزایش می‌‌‌‌‌یابد. وی افزود: انتظار می‌رود چین و کشورهای شرق آسیا محرک‌های بزرگ فعالیت تجاری باشند. افزایش تجارت در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴، به تقویت رشد اقتصادی در برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا کمک کرده‌است. منطقه یورو در این فصل رشد ۰.۳‌درصدی را تجربه کرده که قوی‌ترین سطح آن از سه‌ماهه سوم سال‌۲۰۲۲ بوده‌است.

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش «چشم‌‌‌‌‌انداز اقتصاد جهانی» رشد حجم تجارت‌جهانی در سال‌۲۰۲۴ به ۳‌درصد خواهد رسید. سازمان تجارت‌جهانی انتظار دارد، تجارت کالا بعد از کاهش ۱.۲‌درصدی طی سال‌گذشته، امسال به میزان ۲.۶‌درصد افزایش یابد. نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد موسسه کپیتال اکونومیکس، در این‌باره می‌گوید: ما شاهد نشانه‌هایی از رویش «شاخه‌‌‌‌‌های سبز» در تجارت‌جهانی هستیم. او با اشاره به بهبود نسبی شرایط در اروپا که به‌ویژه به تجارت متکی است، تاکید کرد کشورهای جنوب قاره از رونق گردشگری سود خواهند برد. به‌عنوان ‌‌‌‌‌مثال، اسپانیا از قرارگرفتن تعطیلات عید پاک در ماه مارس به ‌‌‌‌‌جای آوریل سود برد و شاهد افزایش رشد اقتصادی در سه‌ماهه اول سال ‌بود. براساس اعلام اداره آمار اسپانیا، تقاضای خارجی به میزان ۰.۵ واحد‌درصد و تقاضای داخلی

۰.۲ واحد‌درصد به افزایش رشد اقتصادی کمک کرده‌است. آلمان و ایتالیا هم اعلام کرده‌اند که صادرات خالص بالاتر، رشد اقتصادی آنها را در سه ‌‌‌‌‌ماهه اول تقویت کرده‌است. سالمون فیدلر، اقتصاددان بانک آلمانی برنبرگ، می‌گوید: «انتظار داشتیم تجارت خارجی منطقه یورو در سال‌جاری افزایش یابد، اگرچه اکنون نشانه‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که این شتاب گیری، به‌ویژه در صادرات، زودتر از آنچه قبلا تصور می‌کردیم رخ‌داده‌است.»

براساس گزارش «مانیتور تجارت‌جهانی» که توسط دفتر تحلیل سیاست اقتصادی هلند (CPB) منتشر شده‌است، تجارت کالا در ماه فوریه برای اولین‌بار در یک سال‌قبل از آن به روند صعودی بازگشت.

گسترش فعالیت‌ها در چین و ایالات‌متحده به رشد سالانه تجارت کالا کمک کرد تا در ماه دوم سال‌به ۱.۲‌درصد برسد، درحالی که در ماه قبل از آن میزان تجارت ۰.۹‌درصد تقلیل یافته‌بود. این امر نشان‌دهنده بازگشت شتابان از دوره انقباض ۳.۵‌درصدی در سپتامبر ۲۰۲۳ بود. با این ‌‌‌‌‌حال، با وجود نشانه‌های مثبت، انتظار نمی‌رود رشد تجارت‌جهانی در سال‌جاری به سطح قبل از همه‌‌‌‌‌گیری کرونا بازگردد. ارقام صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد حجم تجارت کالا و خدمات بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ با نرخ متوسط سالانه ۴.۲‌درصد رشد داشته‌است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت‌جهانی در مورد مخاطرات تهدیدکننده تجارت‌جهانی ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک، منازعات منطقه‌ای و عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌های اقتصادی هشدار داده‌اند. در عین حال، تمرکز دولت‌ها بر امنیت ملی، خوداتکایی و حمایت از شرکت‌های داخلی شرایط را پیچیده‌‌‌‌‌تر کرده‌است. طبق داده‌های سازمان تجارت‌جهانی، از زمان حمله گسترده روسیه به اوکراین، جریان‌های تجاری بین بلوک‌‌‌‌‌ کشورهایی که از نظر ژئوپلیتیک همسو هستند، ۴‌درصد کندتر از تجارت در داخل این بلوک‌‌‌‌‌ها رشد کرده‌است. به گفته نیل شیرینگ، انتخابات ایالات‌متحده به فهرست عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌ها در مورد تجارت‌جهانی در سال‌آینده اضافه شده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان، متعهد شده‌است که در صورت انتخاب مجدد، تعرفه ۱۰‌درصدی برای تمامی شرکای تجاری ایالات‌متحده اعمال کند و مجازات‌های شدیدتری را برای واردات کالا از چین درنظر بگیرد.