واکنش سازمان حمایت به افزایش قیمت حمل و نقل

گروه بازرگانی- پس از آنکه استاندار تهران به افزایش ناگهانی قیمت بلیت خطوط اتوبوس رانی در پایتخت واکنش نشان داد و آن را «خلاف مصوبات و اجحاف به مردم» دانست، مدیرکل دفتر خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز با انتقاد از این تصمیم شورای اسلامی شهر تهران، افزایش قیمت‌ها را موجب فشار مضاعف بر اقشار آسیب پذیر و متاثرشدن قیمت سایر کالاها و خدمات و افزایش‌های تبعی آنها برشمرد. جواد احمدی گفت: پیشنهاد سازمان حمایت این است که با هدف کاستن از فشار جهشی قیمت در این بخش، افزایش‌های مورد نظر شورای اسلامی شهر تهران به صورت پلکانی و تدریجی اعمال شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

احمدی تصریح کرد: افزایش نرخ بلیت اتوبوس از ابتدای تیرماه جاری که در اتوبوس‎های بخش عمومی ۶۸درصد و در اتوبوس‎های بخش خصوصی در برخی خطوط تا ۱۰۰درصد اعمال شده، از مصادیق جهش قیمتی است و بررسی‌های انجام‌شده و تماس‌های مکرر مردمی با ستادخبری سازمان بازرگانی استان تهران نشان‌دهنده اظهار نگرانی و دغدغه مردم در خصوص این گونه افزایش‌ها است.

وی با اذعان به اینکه نرخ حمل‌ونقل درون‌شهری به‌ویژه پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت باید اصلاح می‌شد، افزود: اما به این نکته مهم نیز باید توجه کرد که اعمال تعرفه‌های جدید و شیب افزایش نرخ‌ها نباید به گونه‎ای باشد که معضلات و مشکلات جدیدی را برای مردم ایجاد کند. این مقام سازمان حمایت خاطرنشان کرد: رعایت تعرفه‎های قانونی توسط رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی الزامی بوده و با متخلفان در چارچوب قوانین و مقررات موجود برخورد خواهد شد.

و اما افزایش قیمت‌ها از اول تیرماه به خطوط ریلی نیز کشیده شده است در ضمن قائم مقام وزارت راه و ترابری می گوید در آینده نزدیک بلیت خطوط هوایی نیز افزایش خواهد یافت. به گفته رضا پیل‌پایه، با توجه به اینکه قیمت حمل و نقل در ایران در مقایسه با دنیا ارزان‌تر است، افزایش قیمت در حدی صورت می‌گیرد که ‌افزایش هزینه‌ها جبران شود اگر چه دولت موافق نیست که به یکباره همه قیمت‌ها آزاد شود، زیرا این امر حساس بوده و ممکن است موجب افزایش تورم شود.