گروه بازرگانی- رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاوارز از طراحی و تهیه نرم‌افزاری با همکاری گمرک خبر داد که با استفاده از آن میزان و نوع کالا و تعداد دفعاتی که یک کالا وارد کشور می‌شود، شناسایی و رهگیری می‌شود.

سعید مرتضوی با اعلام این خبر همچنین درباره برخورد با قاچاق چند قلم دارو به کشور که به تازگی از یکی از کشورهای آمریکای جنوبی وارد شده و مورد تایید آن کشور هم نیست، توضیح داد: طبیعی است مساله قاچاق دارو برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و دارو برای ورودش به کشور باید مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشد؛ وقتی این داروها مجوز لازم ندارند؛ یعنی به شکل قاچاق وارد کشور شده‌اند که اگر چنین موضوعی به اثبات برسد، بلافاصله به مراجع مربوطه و نیروی انتظامی گزارش و اطلاعات لازم به وزارت اطلاعات داده می شود تا به سرعت وارد عمل شوند. مرتضوی با بیان اینکه قاچاق دارو مجازات بسیار سنگینی دارد، افزود: موضوع داروهای تاریخ مصرف گذشته و بی‌کیفیت امری غیرقابل اغماض است؛ زیرا مستقیما با سلامت و جان مردم در ارتباط است.

از سوی دیگر معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اکنون سالانه شاهد ورود سالانه ۸۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق به کشور هستیم که وزارت بهداشت در این زمینه مسوول است.

مهدی ابویی در نشست ضابطان خاص وزارت بهداشت و نحوه پیشگیری و مبارزه با قاچاق و تقلب افزود: مصرف کشور ما در حوزه لوازم آرایشی بالا است. در کشوری مانند عربستان، سالانه چیزی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی به فروش می‌رسد که همه این میزان مصرف خود آنها نیست، بلکه بخش عمده‌ای را هم به کسانی از جمله حجاج ما می‌فروشند.

وی گفت: واردات قانونی ما در لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار است که تولیدات ما در داخل ۱۰ درصد هم جوابگو نیست و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز ما از طریق قاچاق وارد می‌شود. همچنین در قالب واردات مجازی مانند کالای ملوانی و کالای مسافر هم حجم قابل‌توجهی از اجناس قاچاق وارد کشور می‌شود.