نامه استیضاح وزیر بازرگانی در آخرین روزهای مجلس هفتم

گروه بازرگانی-نامه درخواست استیضاح وزیر بازرگانی که از اواخر سال گذشته مطرح بود سرانجام به جریان افتاده است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی‌از تقدیم استیضاح وزیر بازرگانی با ۱۶ امضا به هیات رییسه خبر داد و گفت: با استناد به مواد ۲۲۷ و ۲۲۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس و با ذکر ۸ مورد درخواست استیضاح وزیر بازرگانی به هیات رییسه تقدیم شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی «دنیای‌اقتصاد» حاجی بابایی با بیان این که در پایان وقت اداری روز سه شنبه هفته جاری این درخواست استیضاح اعلام وصول می‌شود، اظهار داشت: معنایش این است که باید سه شنبه هفته آینده استیضاح را در صحن مجلس مطرح کنیم.

این عضو هیات رییسه مجلس ۸ موردی را که براساس آن درخواست استیضاح وزیر بازرگانی ارائه شده است را به شرح زیر اعلام کرد:

۱ -اجازه واردات بی‌رویه شکر و ضربه شدید به واحدهای تولیدی کشاورزان و چغندرکاران

۲ -عدم اجرای قانون بودجه سال ۸۵ و ۸۶ در خصوص تعرفه کالاهای وارداتی و بی ثباتی در نرخ تعرفه‌ها

۳ -عدم حمایت از واحدهای تولیدی با واردات بی رویه به ویژه واردات کالاهای مصرفی و کشاورزی

۴ - اعمال سیاست‌های غلط بازرگانی که منجر به بی ثباتی در بازارهای داخلی و افزایش سطح عمومی‌ قیمت‌ها شده است

۵ -عدم اجرای کامل و دقیق قانون نظام صنفی و اجرای غیر قانونی تعزیرات حکومتی لغو شده در خصوص برخی اصناف

۶ -عدم اجرای قانون مجلس درباره سهمیه آرد روستاییان

۷ - ناتوانی در تنظیم بازار کالا که از وظایف اصلی وزارت بازرگانی است.

۸ -عدم اجرای صحیح و کامل قانون ساماندهی مبادلات مرزی.

از سوی دیگر، علی عسگری، عضو کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهد گفت: با توجه به اینکه بحث گرانی از مدت‌ها پیش مطرح است بنابراین ضرورت دارد تا کسی در این زمینه پاسخگوباشد.

وی با اشاره به اینکه مساله استیضاح وزیر بازرگانی از پیش از عید مطرح بود، تصریح کرد: با توجه به پیش آمدن بحث بودجه در آن دوره ناچار به مسکوت گذاشتن جریان استیضاح وزیر بازرگانی شدیم.

عسگری وظیفه وزارت بازرگانی را کنترل بازار و نظارت بر داد و ستدها عنوان کرد و گفت:‌ ما فکر می‌کنیم وزارت بازرگانی تاکنون به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است، لذا امروز کسی باید از جانب دولت پاسخگوی مردم باشد.

تا وزیر پاسخ بدهد کار مجلس هفتم تمام شده است

عبداله حسینی عضو کمیسیون صنایع و نماینده بندر لنگه در پاسخ به اینکه بحث استیضاح وزیر بازرگانی در مجلس فعلی تا چه اندازه جدی است، گفت: با توجه به اینکه چند هفته‌ به پایان کار مجلس هفتم مانده است، قطعا طرح این استیضاح نمی‌تواند خیلی جدی باشد.

حسینی با اشاره به اینکه برای پاسخگویی وزیر به نمایندگان ۱۰روز فرصت است، اظهار داشت: تا وزیر بازرگانی بخواهد به نمایندگان پاسخگو باشد، کار مجلس هفتم تمام شده است.

عضو کمیسیون صنایع در ادامه تصریح کرد: در زمان مناسب نمایندگان اقدام به استیضاح نکرده‌اند و در حالی که طی هفته‌های اخیر جلسات مجلس هم به زور تشکیل می‌شود، چطور می‌شود این استیضاح را جدی گرفت.

نماینده بندر لنگه درخصوص کشیده شدن استیضاح وزیر بازرگانی به مجلس آینده گفت: نمایندگان مجلس هشتم تصمیمات و برنامه‌ها و اهداف دیگری دارند که هنوز مشخص نیست.

همچنین حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و نماینده مردم اصفهان درباره دلایل اصلی استیضاح وزیر بازرگانی بیان کرد: تعدادی از نمایندگان مدتی بود که سوالاتی درخصوص تعرفه‌ها و دلایل گرانی از وزیر بازرگانی داشتند که در پاسخگویی تعلل شد و وزیر به موقع جواب نداد. به همین دلیل موضوع استیضاح مطرح شد.

فولادگر با اظهار بی‌اطلاعی از تعداد نمایندگانی که طرح این استیضاح را امضا کرده‌اند گفت: ممکن است طرح این استیضاح در آخر کار مجلس هفتم خیلی امیدوارکننده نباشد اما این نمایندگان معتقدند که مجلس باید به وظایف قانونی‌اش عمل کند.

نماینده مردم اصفهان در پایان تاکید کرد: این نمایندگان معتقدند که مجلس باید کار قانونی خود را انجام دهد و اول و آخر دوره مهم نیست و این استیضاح احتمالا به مجلس آینده کشیده می‌شود اما تا مجلس جدید رسما کار خود را آغاز کند، چند ماهی به طول می‌انجامد.