شکوفایی در کردستان و ایلام، رکود در کرمانشاه

دهوک یکی از شهرهای بزرگ کردستان عراق

گروه بازرگانی- بازار عراق را هم مثل بازار کشورهای مشترک المنافع از دست دادیم،ترکیه سال گذشته ۸ میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرد و ما ۸/۱ میلیارد دلار ، صادرات سوریه به عراق در سال ۲۰۰۷ به ۶ میلیارد دلار رسید و ... اینها بخشی از اظهارات مدیران دولتی و کارشناسان و تاجران ایرانی است که گاه و بی‌گاه در رسانه‌ها منتشر شده است. ترکیه کالاهای صادراتی خود را تنها از راه یک نقطه مرزی روانه عراق می‌کند. حال آنکه میان ایران و عراق ۱۵ نقطه مرزی وجود دارد که عمده‌ترین آنها در سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام واقع شده است. با این حال نگاهی به روند صادرات ازاین استان‌ها نشانگر فراز و نشیب‌هایی است که در برخی موارد پرسش برانگیز است. از جمله اینکه صادرات از استان کرمانشاه که عمدتا از طریق بازارچه‌های پرویزخان، شوشمی و شیخ صالح صورت می‌گیرد در قیاس با سال‌های گذشته از رونق افتاده و سیر نزولی آن نگران کننده است. رکود در این بازارچه‌ها به معنای تشدید بیکاری و بحران کسب‌وکار است که باید برای آن چاره‌‌ای عاجل اندیشید.

براساس آمار گمرک ایران در پایان سال ۸۶ ارزش صادرات استان کردستان به ۳۶۱میلیون دلار رسید که در قیاس با سال ۸۵، نمایانگر ۴۰درصد رشد است.در استان ایلام هم شاخص‌های صادرات روند رشد را نشان می‌دهند. سیدحجت‌ا... حسینی، رییس سازمان بازرگانی ایلام می‌گوید: در سال ۸۵ صادرکنندگان این استان ۱۷۰میلیون دلار کالا صادر کرده بودند که در سال ۸۶ این رقم به ۲۴۵میلیون دلار رسید که حاکی از رشد ۳۵درصدی است.

حسینی، مرز مهران را نقطه طلایی صادرات به عراق می‌داند به گفته او در سال گذشته، ۵۴۴میلیون دلار کالای غیرنفتی از طریق این مرز صادر شده است.

و اما در استان کرمانشاه اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی استان از سال ۸۴ تا ۸۶ نشانگر روند کاهشی صادرات است. براساس آمار گمرک ایران طی سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ به ترتیب ۴۰۹، ۳۷۲ و ۳۵۸میلیون دلار کالا از کرمانشاه صادر شده که نسبت به سال‌های ماقبل آن کاهشی چشمگیر یافته است.

براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود صادرات استان کرمانشاه در سال ۸۶ به ۵۰۰میلیون دلار برسد که چنین اتفاقی نیفتاده و شاهد رشد منفی آن نیز بوده‌ایم.