تجارت در ارس رو به رشد گذاشت

گروه بازرگانی - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به فعالیت‌های انجام یافته در زمینه تهیه طرح‌های تفصیلی مرتبط با بخش تجارت و بازرگانی گفت: منطقه آزاد ارس از استعداد خوبی در زمینه تجارت برخوردار بوده و بر اساس آمار رشد ۲۹درصدی را در این زمینه طی سال جاری نسبت به سال قبل شاهد هستیم. رنجبر در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی، تصریح کرد: برای تامین زیرساخت‌های منطقه تاکنون بیش از ۱۸طرح تفصیلی در مرحله طراحی یا آغاز عملیات آماده‌سازی قرار دارند و در این راستا امسال ۱۵۰میلیارد ریال از بودجه عمرانی این سازمان به احداث و تکمیل شریان‌های اصلی منطقه اختصاص داده شده است.

نجفی، رییس سازمان بازرگانی و دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان نیز با اشاره به اینکه تا چندی پیش کسانی که از کارت‌های بازرگانی منطقه آزاد ارس استفاده می‌کردند و در محدوده این منطقه فعالیت می‌کردند از مشوق‌های صادراتی وزارت بازرگانی بهره‌مند نبودند، گفت: کلیه صادرات انجام یافته در این منطقه توسط فعالان اقتصادی از آغاز سال جاری مشمول مشوق‌های صادراتی سایر نقاط استان شده و می‌توانند با ارائه مدارک تا پایان مرداد ماه از این مزیت استفاده کنند.

وی افزود: با مجوز صادر شده از طرف وزیر بازرگانی و تفویض اختیار لازم، صدور کارت بازرگانی توسط سازمان منطقه آزاد ارس انجام می‌گیرد. ضمن اینکه سازمان منطقه آزاد ارس گواهی مبدا کالا را خود صادر خواهد کرد.

نجفی ادامه داد: ثبت سفارش کالاهای منطقه آزاد ارس با تفویض اختیاری که انجام گرفته توسط رییس اداره بازرگانی شهرستان جلفا انجام خواهد شد.

نجفی اعلام کرد: مطابق قانون تمامی واحدهای تولیدی که در منطقه آزاد ارس ایجاد می‌شوند طی سه سال اول فعالیت خود در ازای یک واحد صادرات ۳واحد واردات بدون پرداخت حقوق گمرکی به داخل کشور و طی سه ساله دوم به ازای یک واحد صادرات ۲واحد واردات می‌توانند انجام دهند.

وی گفت: هر فرد خارجی که از منطقه آزاد ارس بازدید می‌کند می‌تواند تا سقف هزار دلار و هر ایرانی تا سقف پانصد دلار کالا از آن خارج نماید.

رییس سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به تاسیس اولین خوشه صنعتی صادراتی در زمینه کفش و چرم در استان پیگیر ایجاد سومین خوشه صادراتی در زمینه تولید قطعات خودرو هستیم.

در ادامه قاسمی، فرماندار شهرستان جلفا از رکود بازارچه مرزی جلفا به علت وضع عوارض واردات کالا به کشور نخجوان توسط طرف آذری و نیز رکود بازارچه مرزی نوردوز (مرز ارمنستان) خبر داد و از مدیران استان خواست تا اقدامات و پیگیری لازم را در جهت خارج شدن این بازارچه‌ها از حالت رکود انجام دهند.