بازرگانان 50 کشور به نمایشگاه فرش تهران می‌آیند

گروه بازرگانی- هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف کشور از اول تا هفتم شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود تغییرچشمگیری که این نمایشگاه با سال‌های گذشته دارد حضور ۱۵۰ میهمان خارجی از اروپا، آمریکا، روسیه، چین و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است که نشانگر تکاپو و افزایش تعامل مسوولان فرش ایران با سایر کشورها برای رونق بازار در رکود فرش ایران است. مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش، دیروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به گردش هزار میلیارد تومانی فرش در کشور، گفت: در ایران بیش از یک‌میلیون نفر به طور مستقیم و ۲میلیون نفر به طور غیرمستقیم کارشان در ارتباط با فرش است. فرش محصولی است که به طور متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه دارد و این در حالی است که سالانه حدود ۵میلیون مترمربع فرش در کشور تولید می‌شود که ۸۰درصد آن صادر می‌شود. رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه هفدهمین نمایشگاه فرش ایران با ۳۸۰ غرفه و با حضور

۳۰ استان کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته برجسته این نمایشگاه حضور ۱۵۰ میهمان خارجی از ۵۰ کشور دنیا است که حضور این تعداد میهمان خارجی متاثر از تعامل مسوولان فرش و سفرای ایران در سایر کشورها است. این میهمانان خارجی عموما از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تجار بزرگ فرش‌ در اروپا، آمریکا، چین، ژاپن، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند.

در ادامه، ملکی‌جو، معاون امور اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش از کاهش قیمت و تسهیلات فروش فرش در نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته خبر داد و گفت: در نمایشگاه امسال برای دانشگاهیان شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.ملکی جو گفت: برای گرفتن غرفه در نمایشگاه فرش ۴۴۹نفر درخواست دادند که توانستیم پاسخگوی ۳۸۰نفر از متقاضیان باشیم. جانمایی غرفه‌داران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در برپایی نمایشگاه است؛ چرا که میزان تقاضا بیش از امکاناتمان است و امکان افزایش فضای مفید نیز وجود ندارد. در ادامه رییس مرکز ملی فرش ایران در خصوص رقم صادرات فرش اظهار داشت: معمولا تجار رقم صادراتشان را مشخص نمی‌کنند، اما با توجه به آمار ۴ ماهه گمرک در سال جاری صادرات فرش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷/۶درصد رشد کرده است و این درحالی است که رقم صادرات فرش در ۴ ماه ابتدای سال ۸۶ حدود ۹۴میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۱۰۰میلیون دلار رسیده است. فرجی در پایان به برنامه‌ها و اهداف این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: از برنامه‌های اصلی این مرکز در ۲ سال آینده افزایش ۹۰درصدی تولیدات فرش متناسب با نیاز بازار و سلیقه مشتری است در حال حاضر یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایمان توسعه بازارهای جدید است که یکی از این بازارها کشور روسیه است که می‌تواند متقاضی خوبی برای فرش‌های ایرانی باشد. به گفته فرجی در آذر ماه سال جاری نمایشگاه فرش ایرانی در روسیه و در اردیبهشت ماه سال ۸۸ نیز نمایشگاهی مشابه در چین برگزار خواهد شد.