صادرات واقعی و آرمانی

گروه بازرگانی - گفته می‌شود که گسترش صادرات میگو می‌تواند درآمد ارزی ۵میلیارد دلاری را نصیب کشور کند، اما روایت واقعی این است که فعلا ارزش صادراتی کل محصولات شیلاتی کشور حول و حوش ۲۰۰ میلیون دلار است و نکته تاسف برانگیزتر این که صادرکنندگان میگو بازارهای خود را کم کم از دست داده‌اند، چنانکه برسر بازار زعفران و فرش و پسته نیز چنین آمده است. چندی پیش رییس هیات‌مدیره صادرکنندگان محصولات شیلاتی خبر داد که ایران یک سال از صادرات میگو به اروپا بی‌بهره می‌ماند. دلیل آن را هم سهل انگاری سازمان دامپزشکی عنوان کرد. از صادرات گیاهان دارویی نیز بوی خوشی به مشام نمی‌رسد. مدیران این صنعت می‌گویند ظرفیت و قابلیت صادرات سالانه یک‌میلیارد دلار را دارند، اما رقم واقعی صادرات این بخش فقط ۱۵۰میلیون دلار است آن هم با هزار اما و اگر.

مرغ با نرخ مصوب کجاست؟!

و اما رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران گفته است: دوستان در وزارت کشاورزی هرچه دلشان می‌‏خواهد به ما می‌‏گویند که در زمان مناسب پاسخ دوستان را خواهیم داد؛ در حالی که خودشان هرکاری دلشان می‌‏خواهد می‌‏کنند. در حال حاضر ما کیفیت این گوشت‌‏هایی را که وزارت کشاورزی می‌‏دهد هم باید مورد ارزیابی قرار دهیم.

به گفته صمدی عراقی، مرغ تازه را جهت عرضه به واحدهای صنفی ندادند، در حالی که می‌‏گویند به میادین میوه و تره‌‏بار عرضه کرده‌‏اند. آقایان به ما هم بگویند از کدام میدان میوه و تره بار می‌‏توانیم مرغ را بخریم تا ما هم از آن بی‌‏بهره نمانیم.

در تولید زباله

اول هستیم

دیروز «فارس» به الگوی نامناسب مصرف در کشور پرداخت و نوشت: مقام اول در مصرف نوشابه و نان در دنیا، سرانه ۱۰ برابری در مصرف انرژی نسبت به اروپایی‌ها، رتبه سوم مصرف گاز در جهان، نوزدهمین کشور مصرف کننده برق در دنیا و قرار گرفتن در رتبه بیستم کشورهای پر مصرف دارو، همه و همه از جمله آثار الگوی نامناسب مصرف در کشور ما است که جز به هدر دادن منابع و سرمایه های کشور نتیجه دیگری به دنبال ندارد.

به گزارش این خبرگزاری فرهنگ نادرست مصرف باعث افزایش تولید زباله می‌شود؛ به طوری که روزانه بیش از ۵/۳‌میلیون تن زباله در جهان تولید می‌شود که سهم کشور ما از این میزان ۵۰ هزار تن است و سالانه ۱۸‌میلیون تن زباله در کشور تولید می‌شود.

بنابر مطالعات صورت گرفته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سرانه تولید زباله هر ایرانی روزانه ۷۰۰گرم است و زباله‌های تولیدی روزانه ۴۰۰‌میلیون و سالانه ۱۴۶‌میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌زند.