معاون وزیر بازرگانی: فرآیند تعدیل قیمت‌ها، زمان‌بر است

گروه بازرگانی - کاهش قیمت‌های داخلی در پی کاهش مواد اولیه و بحران در بازارهای جهانی واقعیتی است که همگان چشم انتظار آن هستند. ماه گذشته وزیر بازرگانی وعده داد که طی ماه‌های آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد، مدیران و فعالان بخش خصوصی نیز اگرچه در فضای بسته اقتصاد کشور چندان امیدوار به روند کاهشی قیمت‌ها نیستند، اما این اتفاق را بنا به تحلیل‌های کارشناسی، گریزناپذیر می‌دانند. روز گذشته به نقل از رییس اتاق ایران نوشتیم که قیمت‌ها در فضای انحصاری اقتصاد کاهش نخواهد یافت. با این حال، دکتر نهاوندیان نیز معتقد است که بازار رقابتی خود به خود قیمت‌ها را تعدیل خواهد کرد.

او همچنین بر این نکته تاکید کرده است که نباید به صورت تحمیلی و اجباری قیمت‌ها را فروکاست؛ کاری که به نظر می‌رسد در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هدف‌گذاری شده است. این سازمان طی چند هفته اخیر با اعمال سیاست‌های جدید نظارتی مبنی بر کاهش قیمت کالا و خدمات به استقبال بحران مالی جهانی و نوسان بازارها رفته است.

از سوی دیگر، معاون وزیر بازرگانی دیروز اعلام کرد که کاهش قیمت کالاها پروسه‌ای زمان بر است و نمی‌توان به سرعت شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار بود.

کیومرث جلیلیان، در گفت‌وگو با «برنا» با بیان اینکه کاهش قیمت مواد اولیه در نهایت باید موجب کاهش قیمت کالاهای نهایی شود اظهار داشت: طی مذاکره‌ای که با تشکل‌ها داشتیم قرار است تا این اقدام عملیاتی شود.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه دستور کاهش قیمت‌ها طبق توافق با تشکل‌ها اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: پروسه کاهش قیمت‌ها باید پس از توافق با تشکل‌ها توسط تولیدکنندگان اجرایی و سپس توسط مصرف‌کننده محسوس شود، بنابراین به طور حتم این پروسه زمان بر خواهد بود.

جلیلیان با اشاره به اینکه قیمت محصولات پتروشیمی‌ و روغن نباتی با هماهنگی تشکل‌ها روند نزولی داشته است،‌ اظهار داشت: سایر اقلام نیز پس از یک زمانبندی کاهش خواهند یافت.

عضو هیات‌رییسه اتاق ایران: اقتصاد دولتی اجازه نمی‌دهد

و اما ابراهیم جمیلی، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران بر این باور است که‌ عدم تغییر نرخ کالا و خدمات پس از افت شدید قیمت نفت و مواد اولیه در بازارهای جهانی، ناشی از دولتی بودن اقتصاد ایران است.

جمیلی در گفت‌و‌گو با «موج» گفت: دولتی بودن اقتصاد کشور موجب شده است تا دولت نرخ مواد اولیه را هم‏زمان با قیمت‏ها در بازار جهانی افزایش دهد. در زمان افت قیمت‏ها در بازارهای جهانی، این کاهش یا انجام نمی‏شود یا با مقاومت‏های بسیاری در اقتصاد کشور روبه‌رو می‏شود.

وی با انتقاد از ضعف بورس کالای کشور گفت: اگر بورس کالای کشور تقویت شود، نرخ مواد اولیه در ایران مطابق با نرخ جهانی تعیین می‏شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران افزود: در حال حاضر تعداد کالاهای عرضه شده در بورس کالا بسیار اندک و محدود است که این امر، فاصله‏های عمیق میان نرخ کالای ما با دنیا را به دنبال داشته است.جمیلی با بیان این مطلب که در هنگام کاهش نرخ هیچ کسی تحمل زیاندهی را ندارد، اذعان داشت: متاسفانه در زمانی که نرخ کالا و مواد اولیه در بازارهای جهانی کاهش می‏یابد، شاهد استفاده از ابزار تعرفه‏ای برای جلوگیری از کاهش قیمت‏ها هستیم.وی با بیان این مطلب که عدم شفافیت در معاملات از موانع عمده کاهش نرخ است، تصریح کرد: اگر به تجارت جهانی و اقتصاد آزاد اعتقاد داشته و برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی تلاش می‏کنیم، باید در تمامی‌ ابعاد همگام با اقتصاد جهانی حرکت کنیم. اگر غیر از این است، باید برای خود شرایط خاص اقتصادی را تعریف کرده و مطابق آن حرکت کنیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: عملکرد فعلی اقتصاد ایران عملکرد یک بام و دو هوایی است، چرا که افزایش قیمت مواد اولیه و کالای خود را بر اساس رشد قیمت در بازارهای جهانی و کاهش نرخ کالا را مطابق خواسته خود انجام می‏دهیم.وی با بیان این مطلب که چنین رفتارهای اقتصادی صرفا زمینه زیاندهی بخش خصوصی را مهیا می‏کند، اذعان داشت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان بازرسی کل کشور باید برای ساماندهی به وضعیت نرخ کالاها وارد عمل شوند، چرا که اقدام دیرهنگام، بخش خصوصی را تباه خواهد کرد.