آماده امضای موافقتنامه تجارت آزاد با ایران هستیم

گروه بازرگانی- عصر شنبه، بار دیگر هیات تجاری عراق به اتاق ایران قدم گذاشت تا راهکارهای گسترش مبادله بازرگانی با بخش خصوصی کشورمان را مطرح کند. در این نشست که نمایندگان بخش خصوصی عراق در کنار وزیر بازرگانی این کشور حضور داشتند، محور بحث و گفت‌و‌گو همان بود که پیش‌تر نیز به جریان افتاده بود؛ مشکلات تکراری در زمینه اخذ ویزا، حمل‌و‌نقل، سخت‌گیری‌های گمرکی و مرزی و ... فلاح سودانی، وزیر بازرگانی عراق در این نشست گفت: منافع ما به عنوان دوست به هم ارتباط پیدا می‌کند، ما باید ارزش این مناسبات را بدانیم و در جهت تحکیم آن تلاش کنیم، چرا که منافع دو کشور یک جانبه نیست و متقابل است.

وی افزود: ما نیازمند روابط بسیار خوب اقتصادی هستیم، چراکه بدون روابط خوب با کشورهای همسایه نمی‌توان شاهد ثبات بود. سودانی گفت: در سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به ۳‌میلیارد رسید. این عدد پایین است و باید به دنبال افزایش مبادلات باشیم. وزیر بازرگانی عراق گفت: در ۴ ماه آخر سال گذشته میلادی شاهد بحران مالی جهانی بودیم که این بحران تاثیر بسیار منفی در اقتصاد کشورها داشت که مهم‌ترین آن کاهش قیمت نفت بود، اما آمادگی عراق باعث شد تا برخی منابع مالی را تامین کنیم و از این طریق کمتر تحت تاثیر بحران‌های مالی قرار بگیریم.

وزیر بازرگانی عراق گفت: می‌پذیریم که مشکل ترانزیت و ویزا وجود دارد. همچنین مشکلاتی در خصوص بسته‌بندی داریم که در این زمینه باید تلاش‌های موثری صورت گیرد، در غیر این صورت کالاها مرجوع می‌شود. شرکت‌های ایرانی بدانند که عراقی‌ها به یک مجموعه استانداردها پایبند هستند که باید اجرا شود. این کار در نهایت امر باعث اعتمادسازی بین دو کشور می‌شود.

وی افزود: موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورهای همسایه امضا شده است و ما آمادگی داریم تا در این خصوص با ایران بحث کنیم و این موافقتنامه را امضا کنیم.

وزیر بازرگانی عراق با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های ترکیه‌ای در کشورش، گفت: سرمایه‌گذاری در عراق بسیار مهم است و ما نیازمند سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در خصوص کارگاه‌های کوچک هستیم.

رییس اتاق ایران نیز در این نشست گفت: مطمئنم در سال‌های آینده دو اقتصاد ایران و عراق می‌توانند بر عوارض بحران‌های بین‌المللی فائق آیند.به گفته محمد نهاوندیان، جهان و منطقه تغییرات جدی را پیش‌رو دارد که یکی از عناصر قطعی تغییر این است که کشورهایی که نمی‌خواستند بپذیرند، ایران و عراق می‌توانند باعث توسعه و امنیت منطقه شوند، ناچار هستند تا این نکته را مورد تاکید قرار دهند.

وی افزود: امنیت پایدار مستلزم همبستگی در منطقه است که ایران و عراق از طریق پیوندهای اقتصادی پایدار می‌توانند باعث افزایش امنیت پایدار منطقه شوند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: باید وارد مرحله برنامه‌ریزی شویم که افزایش تبادلات تجاری نشان دهنده این موضوع است. رییس اتاق ایران گفت: همکاری‌های بانکی صحیح و آسان بین ایران و عراق باعث افزایش تبادلات تجاری براساس گشایش اعتبارات اسنادی می‌شود.

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری پایدار تجارت طرفین را باید تضمین کنیم و ارتباط داده و ستانده را برقرار کنیم که باعث تاسیس شهرک‌های صنعتی با سرمایه‌گذاری مشترک می‌شود.

نهاوندیان گفت: ترانزیت کامیون‌ها لازمه رشد اقتصادی پایدار و تجارت صحیح است که باید این مشکل رفع شود و همچنین مشکل روادید تجار نیز باید حل شود.