صهیونیستی بودن «نستله» باید ثابت شود

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی ایران دیدگاه خود را به صورت روشن درباره فعالیت شرکت نستله در ایران و مخالفت‌هایی که با آن می‌شود اعلام کرد. محمد نهاوندیان دیروز با بیان اینکه صهیونیستی بودن نستله باید اثبات شود، گفت: مطرح کردن مباحثی همچون صهیونیستی بودن نستله ابعاد سیاسی دارد و از سوی افراد سیاسی مطرح می‌شود. نهاوندیان درگفت‌وگو با «برنا» در پاسخ به بسته شدن قرارداد تولید آب معدنی نستله به عنوان یک کالای صهیونیستی در اتاق بازرگانی طی سال‌های گذشته گفت: مطرح‌کنندگان صهیونیستی بودن شرکت نستله باید ادعاهای خود را با شواهد و مدارک ثابت کنند و سپس دست به اطلاع‌رسانی بزنند. رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مسوولان سیاسی بحث صهیونیستی بودن کالاهای شرکت نستله را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: به این سوالات سیاسی مقامات سیاسی باید پاسخ دهند، نه ما. وی با بیان اینکه مطرح کردن مباحثی همچون صهیونیستی بودن نستله ابعاد سیاسی دارد، تصریح کرد: افرادی که به بعد سیاسی این ادعاها توجه نکنند نمی‌توانند تمام موضوع را درک کنند و تنها صورت مساله را می‌بینند.

نهاوندیان در ادامه با انتقاد نسبت به ورود کالاهای اسرائیلی به کشورهای اسلامی‌ خاطرنشان کرد: کسانی که اجازه ورود این نوع کالاها را به کشور خود می‌دهند باید در صفت اسلامی ‌بودن آنها شک کرد.

طی چند ماه اخیر خبرگزاری برنا که با شعار «جوان باش، خلاق باش» در روزگار دولت نهم کار خود را آغاز کرده با تنظیم و نشر گزارش‌های متعدد تلاش کرده است شرکت نستله را به عنوان یک شرکت صهیونیستی مطرح کند.

نستله، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این شرکت در سال ۱۸۶۶ میلادی در سوئیس توسط «هانری نستله» با هدف تولید غذای کودکان تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن ۳۵۰ شعبه در ۱۰۰ کشور، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد غذایی در جهان است.

مدیر عامل شرکت نستله ایران در پاسخ به گزارش‌های «برنا» با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ تاکنون شرکت نستله ۷۰۰میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده گفته است: ۴۰۰ نفر در ایران به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم برای این شرکت کار می‌کنند.

واخس موت با بیان این که گروهی از افراد نمی‌خواهند موفقیت نستله را در ایران ببینند، تاکید کرده است: به همین دلیل بحث صهیونیستی بودن این شرکت را مطرح می‌کنند، اما واقعیت این است که نستله یک شرکت سوئیسی است و ۹۰درصد سهام شرکت نستله که هم‌اکنون در سراسر دنیا از جمله ایران شعبه دارد، متعلق به کشور سوئیس است. نستله هم‌اکنون در تمام کشورهای اسلامی‌حضور فعال دارد، به طوری که ۳۰‌هزار پرسنل در کشورهای اسلامی‌در کارخانجات نستله فعالند و ۴۷ کارخانه نیز در این کشورها تاسیس شده است.

خبرگزاری «برنا» دو ماه پیش از سرمایه‌گذاری کلان نستله در اسرائیل خبر داده بود که موجب کاهش چشمگیر بیکاری در این کشور شده است.

بنا به گزارش این خبرگزاری، نستله علاوه بر فعالیت در اسرائیل به دلیل کار اجباری کودکان در مزارع و فروش محصولاتی که موجب مرگ چندین کودک شیرخوار شده، در برخی نقاط دنیا تحریم شده است.