274‌میلیارد دلار واردات   74‌میلیارد دلار صادرات

گروه بازرگانی- تازه‌ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که طی هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری در مجموع ۲۷۴‌میلیارد و ۳۰۱‌میلیون و ۷۹۴‌هزار دلار کالا به کشور وارد شده است، همچنین طی این مدت ارزش صادرات غیر نفتی کشور ۷۴‌میلیارد و ۳۱۶‌میلیون و ۹‌هزار دلار بوده است. وزن کالاهای وارداتی در مدت یاد شده ۲۷۰‌میلیون و ۷۲۰‌هزار و ۴۳۷ تن و وزن کالاهای صادراتی ۱۷۱‌میلیون و ۴۴۹‌هزار و ۳۴ تن برآورد شده است.

بیشترین میزان صادرات از نظر ارزش طی مدت یاد شده در سال گذشته صورت گرفته و ۱۵‌میلیارد و ۳۱۲‌میلیون و ۲۷۷‌هزار دلار انواع کالا صادر شد. به طوری که ۶/۲۰درصد از مجموع صادرات کشورمان طی این مدت مربوط به سال گذشته بوده است. در سال ۱۳۸۰ به میزان چهار‌میلیارد و ۲۲۳‌میلیون و ۸۱۶‌هزار دلار کالا صادر شد که سهم آن سال از کل صادرات هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری ۶۸/۵درصد است. این میزان در سال ۱۳۸۱ به ۲/۶درصد و در سال ۱۳۸۲ به ۰۴/۸درصد افزایش یافته است.

در سال ۱۳۸۱ به میزان چهار‌میلیارد و ۶۰۸‌میلیون و ۴۲۹‌هزار دلار انواع کالا صادر شده بود که در سال ۱۳۸۲ به پنج‌میلیارد و ۹۷۲‌میلیون و ۱۶۲‌هزار دلار افزایش یافت.

سهم سال ۱۳۸۳ نیز از مجموع صادرات کشورمان طی هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری ۲۱/۹‌درصد و به ارزش شش‌میلیارد و ۸۴۷‌میلیون و ۳۰۲‌دلار بود. در سال ۱۳۸۴ نیز ۱۰‌میلیارد و ۴۷۴‌میلیون و ۲۹۴‌هزار دلار انواع کالا صادر شد که سهم این میزان صادرات از کل صادرات کشورمان طی هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری ۰۹/۱۴درصد بوده است.

صادرات کشورمان در سال ۱۳۸۵ به ۱۲‌میلیارد و ۹۹۶‌میلیون و ۹۱۲‌هزار دلار رسید که ۵/۱۷درصد از کل صادرات کشورمان در هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری به سال ۱۳۸۵ اختصاص یافته است. سهم سال ۱۳۸۶ و ۹ ماهه سال جاری نیز از مجموع صادرات کشورمان طی هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری به ترتیب ۶/۲۰درصد و ۶۸/۱۸درصد بوده است. همچنین بیشترین میزان افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در مدت یاد شده به سال ۱۳۸۴ اختصاص دارد. در سال ۱۳۸۴ صادرات کشورمان ۹۷/۵۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد که این میزان در سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۵، ۱۳۸۶ و ۹ ماهه سال جاری به ترتیب ۱۱/۹ـ ۵۹/۲۹ـ ۶۵/۱۴ـ ۸/۲۴ـ ۸۱/۱۷و ۰۷/۲۲درصد بود.

قطار پر واردات

طی هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری در مجموع ۲۷۴‌میلیارد و ۳۰۱‌میلیون و ۷۹۴‌هزار دلار کالا وارد کشور شد که کمترین میزان واردات معادل ۶/۶‌درصد در سال ۱۳۸۰ و بیشترین میزان با سهم ۶۶/۱۷درصد در سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است.

از گندم تخت تا بنزین سبک

بر اساس اطلاعات دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، به لحاظ ترکیب کالاهای وارداتی در سال ۱۳۸۰، گندم سخت عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و قطعات وسایط نقلیه در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک همچنین پسته تازه یا خشک‌کرده نیز که طی پنج سال گذشته به عنوان عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان محسوب می‌شد و پنج سال متوالی در جایگاه نخست قرار داشت، در ۹ ماهه سال جاری به رتبه چهارم نزول پیدا کرده است. بوتان و پروپان مایع‌شده به تدریج در سال‌های اخیر سهم خود را از صادرات کشورمان افزایش داده و در ۹ ماهه سال جاری پروپان مایع شده، متانول و بوتان مایع شده رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند و اتیلن نیز در رتبه پنجم جای گرفته است. طی هفت سال گذشته و ۹ ماهه سال جاری تنها کالای صادراتی که صادرات آن از مرز یک‌میلیارد دلار فراتر رفته، پسته تازه و خشک‌کرده بود و همچنان ارزش صادرات محصولاتی همچون پروپان، بوتان و متانول زیر یک‌میلیارد دلار است که احتمال می‌رود پروپان مایع شده و بوتان تا پایان سال جاری این رکورد را بشکند و صادرات هر یک از این محصولات از مرز یک‌میلیارد دلار فراتر رود.