نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به اتاق می‌آیند

گروه بازرگانی- بیست و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق‌ ایران در حالی برگزار شد که پیش‌نویس قانون اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن در اختیار هیات نمایندگان قرار گرفت. در‌این نشست همچنین رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ‌ایران بار دیگر بر ضرورت شفاف سازی برنامه‌های نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

محمد نهاوندیان‌، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن‌ایران در‌این نشست تاکید کرد: از ابتدای خرداد ماه نامزدهای انتخاباتی به اتاق می‌آیند و جامعه فعالان اقتصادی کشور نسبت به انتخابات ریاست جمهوری که از اصلی‌ترین تصمیمات جامعه آزاد به شمار می‌رود، وظیفه دارد مسوولیت خود را به خوبی بر عهده گیرد و به دور از جانبداری از نامزد خاصی، مسائل روز اقتصادی را در معرض قضاوت جامعه قرار دهد و سوالاتی از نامزدها بپرسد و در مقابل فرصتی برای پاسخگویی آن‌ها به سوالات فراهم کند. وی اظهار داشت: ۱۵ کمیسیون اتاق بازرگانی ایران سوالات اقتصادی خود را از کاندیداهای ریاست جمهوری تهیه کرده که به زودی برای کاندیداها ارسال خواهد شد.

وی افزود: پس از ارسال سوالات و دریافت اعلام آمادگی کاندیداهای ریاست جمهوری از اول خرداد جلسات منظمی‌با آنان خواهیم داشت تا بتوانیم از نظرات و دیدگاه‌های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری مطلع شویم.

وی گفت: انتخابات یکی از مسائل اصلی کشور است که در آن به صورت آزادانه تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد و اتاق ایران به عنوان کانون فعالان اقتصادی کشور موظف است به دور از نگاه جانب‌گرایانه نظرات اقتصادی کاندیداها را جویا شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه این جلسه به وقوع بحران مالی در جهان اشاره کرد و اذعان داشت: پس از وقوع بحران مالی در جهان تمامی‌کشورها با اقداماتی نظیر تهیه بسته‌های تشویقی، ایجاد تسهیلات برای صادر کنندگان، کاهش مالیات، مقابله با انقباض تسهیلات بانکی و ... را در دستور کار خود قرار دادند تا با این روش‌ها از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی خود حمایت کنند. رییس پارلمان بخش خصوصی ایران تصریح کرد: هرچند بازار سرمایه ایران با بازار سرمایه جهان ارتباط مستقیمی‌ندارد و در این بخش نسبت به سایر کشورها آسیب کمتری دیده‌ایم، اما صدماتی مانند: کاهش تقاضای کل، کاهش قیمت نفت، کاهش صادرات در اثر وقوع بحران بر اقتصاد ایران تحمیل شده است.

نهاوندیان ادامه داد: نکته قابل تامل پس از وقوع بحران و تاثیرپذیری اقتصاد ایران از وقوع این مشکل مالی جهانی این است که بدانیم برای مقابله با آثار منفی بحران در ایران چه اقداماتی صورت گرفته است.

نهاوندیان با بیان این مطلب که فعالان بخش خصوصی از ماه‌ها قبل نسبت به آثار منفی بحران بر اقتصاد ایران و ضرورت اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای حمایت از تولید و صادرات هشدار داده‌اند‌، خاطرنشان کرد: حال باید دید پس از اعلام چنین هشدارهایی از سوی مسوولان چه اقداماتی برای مقابله با بحران صورت گرفته است و با توجه به سرعت اعمال این راهکارهای حمایتی برای شش ماه آینده اقتصاد کشور نیز طراحی و برنامه‌ریزی کرد. نهاوندیان با بیان این مطلب که بسیاری از کشورها با رفع محدودیت‌های بانکی و پرداخت تسهیلات از بنگاه‌های تولیدی خود حمایت کرده‌اند، اذعان داشت: با توجه به اینکه منابع بانکی محدود و تقاضا برای استفاده از این منابع نامحدود است، باید تشخیص سره از ناسره در واگذاری منابع بانکی به بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی صورت بگیرد.

وی تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی را بهترین منبع و مرجع برای شناسایی واحدهایی که نیازشان به تسهیلات واقعی است، معرفی کرد و متذکر شد: در حال حاضر دولت و مسوولان، مرجع تشخیص و تخصیص منابع بانکی به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند و این در حالی است که این امر باید به اتحادیه هر صنف و تشکل هر صنعتی سپرده شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اعلام آمادگی اتاق بازرگانی ایران و تشکل‌های بخش خصوصی برای همکاری با نظام بانکی کشور در تخصیص منابع گفت: برای ما این امر بسیار غیر قابل قبول است که مسوولان آن طرف میز نشسته و برای واحدهای تولیدی راه حل ارائه دهند؛ چرا که به فضای کسب و کار کشور لطمه می‌زند.

رییس اتاق‌ایران با تاکید بر اینکه تنها باید امور سیاسی را به مراجع سیاسی سپرد، متذکر شد: شان حاکمیت، شان تخصیص منابع بهینه اقتصادی نیست و استانداران و فرمانداران صرفا باید حرف سیاسی بزنند و تشخیص تخصیص منابع بانکی را به بخش خصوصی بسپارند.

وی با اعلام آمادگی بخش خصوصی برای گفت‌وگو با بانک مرکزی و اعلام نظرات آنها اذعان داشت: بخش خصوصی نظرات بانک مرکزی را اعلام کرده است، اما تاکنون این تصمیمات و نظرات اعمال نشده است.

نهاوندیان ادامه داد: راه حل رفع این مشکل این نیست که ما در یک اتاق بنشینیم و بانک مرکزی نیز در دفترش دستور صادر کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنانش به وضعیت روابط خارجی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به وقوع بحران مالی در جهان بهترین شرایط برای تحقق خواسته‌های اقتصادی ایران فراهم شده است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورهای دنیا متذکر شد: در شرایطی که بازار کشورهای بزرگ با بحران مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، ضرورت دارد تا هیات‌های تجاری ما با هدفی خاص با این کشورها وارد مذاکره شده و آن اهداف را تحقق بخشند.

نهاوندیان با اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره و همچنین مذاکره با گروه ۱+۵ متذکر شد: در چنین شرایطی ما نیازمند اقدامات عملی هستیم، بنابراین از فعالان دیپلماسی انتظار می‌رود که اقدامات بخش خصوصی را عملی کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص قانون فضای کسب و کار و قانون اتاق بازرگانی گفت: پیش نویس قانون فضای کسب و کار ایران پس از بررسی نظرات کارشناسان تمامی‌استان‌ها و بازنگری قوانین دولت سالارانه کشور در حال تدوین است که امیدواریم این قانون همزمان با قانون اتاق بازرگانی ایران در دستور کار قوه مقننه قرار بگیرد.

نهاوندیان تصریح کرد: تا یک ماه آینده پیش نویس قانون فضای کسب و کار آماده و در اختیار تمامی‌فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت. در این جلسه رییس اتاق بازرگانی ایران از مردم خواست تا در پای صندوق‌های رای با نگاه اصلاح اقتصادی کشور و حفظ استقلال حاضر شوند.

نهاوندیان همچنین خواستار حضور فعال منتخبان جامعه اقتصادی کشور در جلسات پرسش. پاسخ با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شد و تصریح کرد: سوال‌ها و پاسخ‌ها را در معرض اطلاع افکار عمومی‌جامعه قرار می‌دهیم و از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم در اطلاع رسانی لازم، گسترده و منصفانه ما را همراهی کنند.

وی با اشاره به نشست اخیر اتاق‌های اروپا و دعوت از‌ایران به عنوان عضو، خاطرنشان کرد: در‌این نشست گزارشی از اقدامات دولت‌ها برای مقابله با بحران جهانی اقتصاد منتشر و دسته‌بندی خوبی از نحوه اقدامات صورت گرفته و نتایج به دست آمده، ارائه شد.

وی ادامه داد: در زمینه تامین بسته‌های تشویقی، ارائه تسهیلات به صادر‌کنندگان، کاهش و بخشودگی مالیاتی و نیز مقابله با انقباض تسهیلات بانکی، اقدامات قابل توجهی توسط دولت‌ها صورت گرفته است.

نهاوندیان با اشاره به تاثیرپذیری کم‌ایران از بحران جهانی به علت نداشتن ارتباط مستقیم با بازارهای جهانی، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت و بسیاری از کالاهای صادراتی‌ایران به اقتصاد ما نیز لطمه وارد کرد و اکنون وقت آن رسیده که ما نیز برای مقابله با اثرات بحران جهانی، کارنامه‌ای برای خود تهیه کنیم. وی در ادامه به هشدار اتاق‌ایران بر ضرورت تدوین حمایت‌های تشویقی از اقتصاد کشور اشاره و ابراز کرد: باید از هم‌اکنون مشخص کنیم که برای ۶ ماه آینده چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

رییس اتاق‌ایران اقدام برخی کشورها در انتخاب دولت به عنوان تخصیص‌دهنده منابع محدود به نیازهای نامحدود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کشورهایی که از کمک بخش خصوصی برای تخصیص منابع محدود همفکری خواسته‌اند، برای رویارویی با بحران بهتر عمل کرده‌اند.

رییس اتاق‌ ایران همچنین توجه به وضعیت روابط بین‌المللی‌ ایران را ضروری دانست و افزود: شرایط بحران اقتصادی جهانی بهترین فرصت برای حل مشکلات روابط بین‌الملل است و باید از سفر هیات‌های رسمی‌و اقتصادی، حل مشکل گشایش اعتبار اسنادی حاصل شود و در شرایطی که شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در‌ ایران هستند، باید مشکل گشایش خطوط اعتباری کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت حل شود.

رییس اتاق ‌ایران یادآور شد: الان شروع مجدد مذاکرات ۱+۵ در دستور کار قرار دارد، آمریکا نیز آماده مذاکره است، موضع نظام جمهوری اسلامی‌ایران نیز مشخص شده است، در‌این شرایط بیش از تعابیر نیاز به اقدام عملی روشن داریم و باید پیشنهاد و برنامه عملی مشخص تعیین شود.

وی برداشتن گام‌های اقتصادی را به نفع‌ایران و آمریکا دانست و از آن به عنوان راهگشای برخی مشکلات و راه‌حلی برای مقابله با رکود اقتصادی یاد کرد. نهاوندیان در خصوص تهیه پیش‌نویس و قانون بهبود فضای کسب و کار توضیح داد: تلاش برای تدوین آن آغاز شده و امیدواریم پس از تایید پیش‌نویس قانون اتاق یا همزمان با آن، قانون فضای کسب و کار در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گفته وی، تهیه پیش نویس قانون بهبود فضای کسب و کار نیازمند بازنگری در تمام قوانینی است که در طول ۸۰ سال گذشته در حمایت از دولت به تصویب رسیده‌اند، از‌این رو باید فرآیندی را قانونمند کرد که به طور مرتب فضای کسب و کار را رصد و مشکلات آن را رفع کند.

رییس اتاق ‌ایران در ادامه تاکید کرد: نامزدهای ریاست جمهوری باید اقتصاد کشور را به عنوان ضامن عزت و استقلال کشور مورد توجه قرار دهند.

«اسدالله عسگراولادی»، رییس اتاق مشترک‌ ایران و چین نیز در‌این نشست گفت: در نظر داریم اولین مرکز تجاری‌ ایران را در چین توسط اتاق مشترک ‌ایران و چین در شانگهای تاسیس کنیم و تلاش می‌کنیم دومین مرکز تجاری‌ایران را در چین و در شهر ارومچی مرکز استان مسلمان نشین سین کیانگ احداث کنیم.