تدوین برنامه‌ راهبردی سه ساله‌ تجارت خارجی استان تهران در کارگروه توسعه‌ صادرات استان در دست بررسی بوده و تا پنج ماه آینده نهایی و ابلاغ می‌شود. علی موسوی، رییس سازمان بازرگانی استان تهران، در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه صادرات استان تهران خبر داد که در سال ۸۷ بیش از دو‌میلیارد و ۲۱۰‌میلیون دلار کالا از استان تهران صادر شده و آمارها نشان می‌دهد میزان صادرات سال گذشته هشت‌درصد نسبت به سال ۸۶ رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۷۷۱ قلم کالا از استان تهران به کشورهای مختلف صادر شده، افزود: عمده‌ترین این صادرات شامل فرش دستباف،‌ خودروی سواری، پوست و روده، سالامبور و چرم، پسته تازه و خشک، قطعات خودرو، توربین‌های گازی و شوینده‌ها بوده است که البته از بین این اقلام ارزش صادرات هر یک از کالاهای فرش دستباف، خودروی سواری و پوست دباغی شده بیش از سایر کالاها بوده است.

به گفته موسوی ، بخش عمده‌ای از کالاهای صادراتی استان تهران به ترتیب به مقصد عراق، ترکیه، آلمان، روسیه، سوریه، ایتالیا، افغانستان، امارات، ونزوئلا و آمریکا انجام شده است که در این میان ۱۶‌درصد کل صادرات تهران به مقصد عراق، ۱۰‌درصد به ترکیه و هشت‌درصد به مقصد آلمان صورت گرفته است.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته بازارهای جدید شامل نیکاراگوئه، اکوادور، پاراگوئه، پرو، بولیوی و کشور آفریقایی کنگو نیز به جمع بازارهای هدف صادراتی اضافه شدند، همچنین ایران خودرو، سایپا، شرکت صنعتی بهشهر، راک‌شیمی، صاایران، شرکت مارگارین و یاتااکسپرین عمده‌ترین صادرکنندگان استان تهران در سال گذشته بوده‌اند.