کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مبلمان

بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که بین سازمان توسعه تجارت و شورای ملی مبلمان امضا شد، تعرفه‌های واردات چوب، ام.دی.اف و یراق‌آلات تولید مبلمان کاهش می‌یابد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی انصاری، رییس شورای ملی مبلمان در مراسم امضای این تفاهم‌ نامه، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز، باید سیستم‌های تولیدی را از «محصول محوری» به «برند محوری» تبدیل کنیم و از تولید سنتی فاصله بگیریم. او با بیان اینکه در حوزه‌های کلان، بیشترین خسارات را از تولید کارگاهی می‌بینیم، تصریح کرد: رهایی از تولید سنتی و برند محورشدن، نیازمند حمایت مسوولان است و البته ما نیز، زیرساخت‌های مورد نیاز تولید صنعتی مبلمان را در شهرک صنعتی زرندیه به عنوان «پایانه صادراتی مبلمان» ایجاد کرده‌ایم. انصاری خاطرنشان کرد: امروزه مبلمان دیگر جزو کالاهای لوکس و تجملاتی نیست و بنابراین، واردات این محصول، البته به شکل «هدفمند و با نگاه صادرات محور»، باید آزاد باشد.

رییس شورای ملی مبلمان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان توسعه تجارت و شورای ملی مبلمان، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، از صنعت مبلمان در راستای تامین مواد اولیه برای تولید حمایت می‌شود. او با بیان اینکه این تفاهم‌نامه با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه و نگاه‌های حمایتی مسوولان به صنعت مبلمان منعقد شده است، ‌تصریح کرد: تفاهم‌نامه این نوید را می‌دهد که بتوانیم در صنعت مبلمان با چتر حمایتی دولت، به صورت حرفه‌ای، به سمت تولید تخصصی حرکت کنیم.

تجارت مبلمان، کمتر از نیم درصد

حمید علیخانی، معاون توسعه و مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری این سازمان با سازمان توسعه تجارت، اظهار کرد: قانون‌‌گذار بر توانمندسازی تشکل‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف صادراتی تاکید کرده و امضای این تفاهم‌نامه نیز در همین راستا است. او خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است تا تعرفه‌های واردات چوب، ام.دی.اف و یراق‌آلات تولید مبلمان کاهش یابد.

گیتی توانا، مدیرکل امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه ارزش تجارت جهانی مبلمان حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است که صادرات و واردات به طور مساوی و پایاپای است، افزود: صادرات و واردات مبلمان در کشور، کمتر از نیم درصد است و ما به دنبال آن هستیم تا با امضای این تفاهم‌نامه، صادرات خود را حداقل به نیم درصد که رقمی حدود ۳/۱ میلیارد دلار است، برسانیم.

او با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت برای افزایش سهم صادرات مبلمان نیز برنامه‌های حمایتی دارد، افزود: بر اساس این تفاهم نامه، سازمان توسعه تجارت موظف است تا در حوزه بازاریابی، برندسازی و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به تولیدکنندگان صنعت مبلمان

کمک کند.

تجارت ۶۵ میلیون دلاری مبل

همچنین معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به تجارت ۶۵ میلیون دلاری مبلمان کشور در ۱۰ ماهه امسال گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار است با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم مانند آموزش، طراحی، بسته‌بندی، برندسازی، بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها حجم صادرات مبلمان ایران بین سه تا پنج سال آینده به ۳/۱ میلیارد دلار برسد.

کیومرث کرمانشاهی با اشاره به اینکه ثبت سفارش واردات مبل از چند ماه پیش تاکنون متوقف شده است، گفت: البته ثبت سفارش واردات مواد اولیه تولید مبل آزاد است و در همین حال شورای ملی مبلمان خواستار منطقی شدن تعرفه واردات مواد اولیه مبل شده است که ما قرار است این پیشنهاد را در کمیسیون ماده یک مطرح کنیم.