صادرات میوه در پیچ و خم تورم

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار، گفت: در سال جاری تورم حاکم بر جامعه قیمت تمام شده صادرات میوه را نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰‌درصد افزایش داده است. سید رضا نورانی به «مهر» گفت: افت صادرات میوه در ماه‌های اخیر به میزان ۷‌درصد نسبت به سال گذشته قدرت چانه زنی و رقابت ایران را در این زمینه در بازارهای هدف کاهش خواهد داد. وی اظهار کرد: درسال جاری سهمیه بندی سوخت منجر به افزایش ۱۰۰‌درصدی هزینه‌های حمل و نقل میوه در بازار داخلی و ۲۰ تا ۲۵‌درصد در بازارهای خارجی شد ضمن اینکه هزینه‌های بسته‌بندی با افزایش ۴۰ تا ۵۰‌درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود در چنین شرایطی صادرات میوه متوقف شود.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار، با اشاره به اختصاص یارانه صادراتی میوه طبق قوانین WTO بیان کرد: اختصاص مبلغ ۳‌درصد یارانه به صادرکنندگان میوه و تره‌بار و همچنین پرداخت جوایز صادراتی در شرایط تورمی موجود نمی تواند گره صادرات را باز کند لذا افزایش یارانه‌ها به این بخش در جهت حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان از سوی دولت امری ضروری است.

درسال جاری حدود ۲۵۷‌هزار تن انواع میوه به ارزش بالغ بر ۵/۳۶۱‌میلیون دلار صادر شده است، که این میزان نسبت به سال قبل به لحاظ ارزشی تغییری در بر نداشته اما از نظر وزنی ۷‌درصد کاهش یافته است.

در سه ماهه اول سال جاری معادل ۱۱۲‌هزار و ۳۷۷ تن سبزیجات به ارزش ۲۸‌میلیون و ۲۱۲‌هزارو ۱۸۸ دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۶‌درصد و از نظر ارزشی ۷۶‌درصد کاهش داشته است.